Hej,

Vi har ett modernt trähus i funkisstil (se bilder) som vi precis målat om i svart kulör från att ha varit ljusgrått. Nu funderar vi på att byta ut de mörkgrå släta betongpannorna mot ett plåttak, något vi inte hade råd med då vi byggde huset för 10 år sedan.

Frågan är vilken kulör man skall välja till taket. Det mest av detaljer är grått just nu. Fönster är av grålackerad aluminium, takavvattning samt fönsterbleck är zink eller zinkfärgat, markiser i grå färg, vindkivor i grått.

Vi funderar på svart eller aluzink. Zinkfärgat tak verkar vara vanligast på nya svarta hus om man kollar på bilder på webben. Väljer vi zink så kan vi behålla takavvattningen som den är. Svart kanske å andra sidan ger ett homogenare intryck och är vanligast i alla fall i vårt område. Kanske svart kombinerat med att byta takavvatning mot svart sådan? En komplicerande faktor är att vi har ett litet skärmtak i svart plåt redan nu. Sitter inte i direkt anslutning till huvudtaket, men åndå...

Förutom den estetiska biten undar jag också om ett svart tak gör huset varmare än ett zinktak. Huset blir redan idag väldigt varmt på sommaren och man vill ju inte göra det ännu värre.

Nån som har erfarenhet eller idéer?
 
  • DSC_0089.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0088.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill bara säga att det finns en anledning till att trähus normalt inte målades svarta till för ett par år sedan.....

...Lycka till när panelbrädorna börjar vrida sig i solen....

Och du säger att huset blir varmt??? No shit!! ;-)
 
I Gudbrandsdalen i Norge, där bland annat Lillehammer ligger, är det väldigt vanligt med svarta trähus. Det går tillbaka till tiden när man tjärade husen, men idag är det mer att betrakta som en lokal variant av röda-hus-med-vita-knutar.
 
Är ni verkligen säkra på att ni ska ge er in på detta? Ni gör ju vad ni vill med era pengar men det verkar lite hysteriskt att byta 10 år gamla pannor, som av bilderna att döma är av den variant som kostar 4-5 gånger så mycket som vanliga betongpannor. Pannorna håller ju i 15-20 år till och jag tycker att de är riktigt snygga på ert hus.

Tycker inte att det skulle bli snyggare med plåt, men skulle valt zinkfärgat före svart om det nu absolut ska bytas.

I Gudbrandsdalen i Norge, där bland annat Lillehammer ligger, är det väldigt vanligt med svarta trähus. Det går tillbaka till tiden när man tjärade husen, men idag är det mer att betrakta som en lokal variant av röda-hus-med-vita-knutar.
Problemet med svarta hus uppstår ju vid solsken, något de inte är allför bortskämda med i Norge ;)
 
Niclas Jonsson, vilken sida har du vaknat på . . . Många sura kommentarer :(

Till Perjar kan jag bara säga. Snyggt hus, bra färgval. Och vill du att huset skall se 100% nybyggt ut välj falsad aluzink. Men du bör nog byta även på skärmtaket i så fall för att få det enhetligt.
 
Snyggt hus, men jag kan hålla med om att det skulle göra sig bättre med någon annan färg på taket. Alu-zink är mitt val.
 
Redigerat:
Niclas Jonsson skrev:
He he, låt han byta pannorna, det finns säkert snyggare nu HELA 10 år senare.

Nästa år är det säker någon ny färg som är i ropet, då är det ju dags att måla om huset igen.

Och om 3 år nya pannor igen...

He he, jösses!
Är det avundsjuka som sprutar ur öronen?
 
Jag röstar på zinkplåt och att ni byter det lilla svarta skärmtaket mot ett i zink också när ni ändå håller på.
 
Hej och tack för svar på min fråga.

Hälsningar
 
Skulle nog också välja zinkplåt, gick förbi ett sånt på promenaden igår, skitsnyggt med riktigt plåttak. Men jag skulle nog också överväga rött ett tag, en färg som går bra ihop med svart.
 
Hemmakatten
Jag skulle förorda svart eller mörkgrått tak, jag skulle också måla fönsterkarmarna och ha avvattningsdetaljerna i samma mörkgråa färg. Det skulle ge ett enhetligare, och helt annat intryck av huset. Som det är nu styrs blicken till fönsterinramningarna (den ljus färgen) istället för att se husets linjer. En massa kontrasterande färger är oftast bara störande. Förstår inte varför folk är så rädda för att hålla sig till samma färg.
 
Kalassnyggt hus. Vi har målat vår sommarstuga falusvart, lite mer traditionell huskropp än er dock. Vi har valt röda betongpannor, hade pengarna fått flöda fritt hade vi valt röd plåt.
 
Håller med dom flesta att aluzink blir snyggast och praktiskt med tanke på nuvarande takavvattning. I ett avsnitt av Grand Designs monterar dom en slags industrivariant av plåttak som var riktigt snyggt och skulle passa ett modernt hus. En skåpbil med aluminium på rulle spottade ut fulla längder och det gick på nolltid :)
 
En fråga vad gäller svarta hus...

När man målar sitt hus svart, är inte risken väldigt stor att panelen spricker eftersom det blir så otroligt varmt. Jag vet att jag har hört ngn stans att man kan ha svarta timmerhus eller limträhus men att man skall undvika svart panel.... Är det en skröna? Ngn som vet?

Annars tycker jag att svarta hus är riktigt snyggt!
 
Jag tror nog att vårt hus är lite varmare på sommaren nu när det är svart. Dessutom ser panelen ut att ta mer stryk. Plankorna vrider sig och spricker på söderfasaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.