ivt säljaren ska fixa alla problem som det är på pumparna han sålt sa han när jag ringde.nu har man haft uppemot -38 grader, I första hand så verkar det vara en mjukvaruppdatering till, därefter byte av utomhusdelen om det inte funkar. det är fler än jag som har problem. återförsäljaren är bra iaf
 
Har en IVT har haft samma problem även då det inte är så kallt ute. Full fart så man tror maskinen skall lyfta för att sedan stanna och bli knäpptyst. I mitt fall "känns" det som att det funkar bättre efter något dygns drift och att man kör med "ion" funktionen (blåa lampan) på. Jag kör på 19*C men det blir någon grad varmare. Dock värmer jag andra halvan av huset med kaminen på dagarna.
 
Devilspath:
Har du fått ordning på din luftvärmepump?
Jag har själv en 4 månader gammal 12JHR-N som trilskas på samma sätt som du beskriver. När det är kallare än ca -22 grader så kan pumpen inte komma in i värmeläget efter senaste avfrostningen.
Detta beror enligt IVT Tranås på att pilottrycket för att ändra läge på fyrvägsventilen inte räcker till. Tydligen skall mjukvaruuppdatering råda bot på detta?!
Jag har fått en uppdatering som inte alls hjälpte, så idag kommer service teamet för en andra uppdatering.... Detta lär väl hålla på tills garantitiden går ut.. :(

Någon som fått sin pump med detta felsymptom att fungera efter en mjukvaru-uppdatering?
Detta måste vara ett vanligt problem för alla 12JHR ägare som mörkas av IVT?
 
jag har oxå en IVT. det va det sämsta köp jag någonsin gjort! ångrar mig helt. den är nu 1,5 år. har aldrig funkat korrekt. den värmer hyffsat i plusgrader, men så fort det blir minus e den kass. jag hade vart glad om den åtminstonde höll värmen inne i huset vid 18 grader om det är minus 10 ute. men inte ens det......... har vant mig att ha 12 j-a grader inne! jag har ringt o ringt till bolaget som sålde den. dom har vart här o tycker väl att jag e en tjat tjej...... :( dom nästan dumförklarar mig,, med "lilla flicka" etc.... e så förbannat trött på dom. dom anstränger sig inte ens o kolla ordentligt. flera personer, vänner vart här. vid olika grader ute. alla säger att nåt måste va fel på den. jag har pratat med andra folk, som har andra märken, deras pumpar lyckas värma upp deras hus behagligt vid -8 grader ute?! min förbannade pump läcker vatten som ett såll. den ska ju frosta av givetvis. men den frostar av ca 80 liter på 2 dagar. dom som sålde till mig sade att den va sååååå bra. den skulle gott o väl värma upp hela mitt LILLA hus. nedervånoing e på max 50 kwm. och dom sade även att den skulle värma huset fastän det va -15 ute. och jag skulle INTE alls behöva slå på elementen till dess. jag skulle ha mkt billigare elräkningar. ( denna vinter har jag fått köra både pump plus alla elementen på i hela huset. har aldrig haft så höga elräkningar) allt detta va va dom sa till mig. bullshit! fyyy hoppas ingen köper ivt l/l . dom e värdelösa.......... och nu har jag gett upp att ringa dom. orkar inte tjafsa som den "lilla korkade flicka" jag anses vara........ lätt att blåsa brudar. usch blir sur bara jag tänker på dom o deras försäljningsknep o lurendrejeri............. men dock allt skönt att höra här på forumet att man inte e ensam om deras skitgrejer.
 
Jag har talat med IVT som helt enkelt säger att maskinen inte fungerar när det är -10 grader. "Då skulle jag köpt en större pump." Jag känner igen "lilla flicka..."-syndromet, men är det inte alltid (tyvärr) så när man är kvinna och ska reda ut något tekniskt.

Jag har också givit upp nu, konstaterar att jag blivit blåst på 22.000:- och att det är så syniskt att IVT säljer o säljer men tar absolut inget ansvar. Det hade varit intressant om IVT hade läst inläggen i detta forum och givit oss den service de borde.

Ni som har direkta fel på maskinerna (läckage etc): Vänd er till komunens konsumentombudsman. Det brukar få fart på säljarna.
/Kajsa
 
jo,, förstår dig kajsali. jag märker själv att jag alltid blir betraktad som "lilla flicka" om jag ifrågasätter ngt. som kvinna blir man idiotförkarad. och särskilt idiotförklarad blir man om man faktiskt är liten och nätt av sig. undrar om de betraktade en som sådan om man var en "bastant" kvinna som va lång och vägde mkt och kortklippt hår?? tycker det är cyniskt av hantverlkare och allehanda företag som luras och har den bilden av oss. jag själv gör ju det mesta själv. både bygger stall, renoverar inne. drar ner väggar med motorsåg, och bygger valv. jag har jobbat i skogen. jag har fixat med mina traktorer själv. jag har renoverat bilar. lagat dom. jag svetsar själv. samt att jag faktiskt lärt upp många män inom olika områden. (men i efterhand hört att de känner sig mindre manliga om en kvinna lär dom). trots allt detta blir man betraktad som en mindre vetande......... :( jag förstår du ger upp. jag gjorde de för länge sen. ibland försöker jag väl ta nya tag, men vet att jag kör huvudet i väggen. jag försöker nu istället fundera på hur jag skall bli TOTALT oberoende av allt vad sådana männskor heter. därför skiter ja i luftvärmepumpen, och i nuläget satsar jag kaminer mm.... o då tänker jag då bannemej stå o såga veden själv. tycker eg att man skulle många, gå ihop o klaga. nåt e ju fel på deras saker. har sett o läst på så många forum om många fler som har samma bekymmer och fel som oss med ivt pumparna. jag får la bjussa ivt oxå på dom 22000 kr.
 
Säljarna gör ett dåligt jobb när de inte förklarar hur pumpen fungerar. Ju kallare ute desto mindre värme kan den leverera. Värmepumpar är tänkt som ett stöd. Kanske 60-80% av värmebehovet. Det går i de sydligare delarna helt köra på dessa, men då får man dimensionera så den klarar av att leverera effekten som behövs.

Här tycker jag du skall stå på dig och gå vidare med detta. Om du uttryckligen sagt att du skall värma hela huset med pumpen och endast pumpen och de har underlåtit att förklar hur den fungerar eller sålt en för litetn pump, så bör de ta tillbaka den och erbjuda dig en större.
 
Dom var och bytte utomhusdelen till det allra nyaste (den ser lik ut på utsidan men det är bla.bättre 4vägs ventil och jag tror det är aningen mer medium och kompatibel med inomhusdelen) Det hjälper alltså inte med en mjukvaruppdatering, nu fungerar den klockrent! den ger tom skapligt med värme vid -30, sen börjar den mattas av eftersom det blir kallare.
 
Redigerat:
Milkshaken
Vi har en IVT 12,a (Kommer inte ihåg beteckningen) inköpt sept-07.
Den funkar helt klockrentendast nu denna vinter när det varit kallare än -15 gr ute som vi fått dra på ett element och det i rummet längst bort och dessutom i vinkel ifrån pumpen...
Den går tyst och fint, jag gör endast rent filtrena och dammsugar uppe i kylflänsarna ibland.... Bästa köp vi har gjort tror jag...

men nere i källaren har vi en INVEST 12,a.. En sån jäkla sketpump..... hela tiden igenisat ute på utomhusdelen t.o.m nu när det ligger runt nollan ute..... Har fläkten på för fullt, och tempen på max....... Hjälper inte, det blir lagom 17 gr därnere....:(
Ska ut och avisa den nu igen..... Bara isen går bort så blir det varmt o skönt, men så fort det blir is så......... och den avfrostar som den ska regelbundet och fint...... men sicket skit......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.