Hej,
till en fast installation av fräs och spånsug vill jag ha en säkerhetsströmbrytare, likt den som är på bilden. Känner någon av er till var jag kan få fatt i en sådan?
 
  • 200093_xl.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag behövde en sådan för ett tag sedan, men jag lyckades inte hitta kombinationen nollspänningsbrytare/nödstoppsknapp i Sverige. Ställde även frågan i elforumet, men det resulterade inte i några konkreta tips (http://www.byggahus.se/forum/el/75062-nollspaenningsbrytare.html).

Det hela slutade med att jag beställde en från Axminster (http://www.axminster.co.uk/product-Axminster-Emergency-Stop-NVR-Switch-452985.htm, vilken verkar vara identiskt med den på bilden i första inlägget). Den fungerar bra, men det är lite pilligt att få till det med kablarna. Det finns anslutningsstift på brytarna där vanliga kabelskor passar, men lådan är så grund att det inte finns plats för dem. Det blev till att plocka fram lödpennan istället...
 
Jag har också en sån där från Axminster hemma. Den tar max 15A enfas om jag minns rätt. Om du skall ha trefas till spånsugen får du leta efter en annan produkt eller lösa det med en kontaktor i en kapsling.

Jaså? är det flatstift och inte skruvanslutning i den där? skulle det gå med vinklade flatstft av någon modell? Jag som inte gillar flatstift alls.
 
Kanske en korkad fråga men behöver du egentligen nödstopp på spånsugen? Räcker det inte med en nollspänningsbrytare på den typ av maskin?
 
Det var till fräs-spånsug kombinationen. En nödstoppknapp är lämplig där tycker jag.
 
mattiasp skrev:
Jag har också en sån där från Axminster hemma. Den tar max 15A enfas om jag minns rätt. Om du skall ha trefas till spånsugen får du leta efter en annan produkt eller lösa det med en kontaktor i en kapsling.

Jaså? är det flatstift och inte skruvanslutning i den där? skulle det gå med vinklade flatstft av någon modell? Jag som inte gillar flatstift alls.
16 A om man skall vara petig. Åtminstone enligt Axminsters beskrivning. Enfas är det.

Jag blev faktiskt lite förvånad när det inte var skruvanslutningar - jag diggar inte heller flatstift i sådana här prylar. Det skulle möjligtvis kunna funka med vinklade kabelskor, men jag hade bara varianten med en "tjuv" på hemma så jag provade aldrig. Befarar att det skulle kunna bli trångt det med, och 2,5 mm2 EKK (som jag använde) har dessutom en tendens att vara lite bångstyrig. Kändes tryggare att löda.
 
mattiasp skrev:
Det var till fräs-spånsug kombinationen. En nödstoppknapp är lämplig där tycker jag.
Håller helt och hållet med dig. Det var just till ett fräsbord jag använde den.
 
Min skall monteras på det nya fräsbordet, ett Kreg precision router table. Det kom i förrgår från Poolewood. EKK låter i överkant bängligt. Jag tänkte använda RK1,5 internt och RDOE 3G1,5 till- och från. Kan man löda på flatstiften?
 
Jag valde att köra med 2,5 mm2 för att kunna ta ut 16 A med lugnet i behåll. Fräsen (Trend T11) är på 2 kW och sen hade jag tänkt mig någon from av dedikerad sugare till fräsbordet som kopplas över samma brytare. Kopplar man bara fräsen över brytaren räcker det förstås bra med 1,5 mm2.

Ja, det var inga problem att löda på stiften.
 
mattiasp skrev:
Det var till fräs-spånsug kombinationen. En nödstoppknapp är lämplig där tycker jag.
Ja det håller jag med om, jag tänkte mer på vad TS var ute efter.

Jag har för övrigt byggt samma pryl som Mattias har köpt med lite gammalt junk hemma. Det hela bygger på ett 15A relä, en nödstoppsknapp jag hittade i gömmorna samt en startknapp. Blir då en nollspänningsbrytare med nödstopp. Funkar kanon.
 
Du hade ett litet lock framför startknappen. Det verkade vettigt.
 
Ja och nej, jag tycker nog så här i efterhand att det är irriterande. Jag slopade ju en dedikerad stoppknapp efter en del funderande. Använder nödstoppen som stoppknapp och det fungerar finfint men eftersom den stannar i intryckt läge så ger den ju skydd för att man startar maskinen oavsiktligt.
 
Ja, det verkar som man får ordna en egen lösning.

Såg förresten att i den tråden som bygga_bo refererade till fanns en länk till samma produkt som Axminster hade, fast betydligt billigare, tror jag (http://www.expressel.se/group.htm?category_id=15076).

Tack för svaren, allihop!
 
Bulldog skrev:
...Såg förresten att i den tråden som bygga_bo refererade till fanns en länk till samma produkt som Axminster hade, fast betydligt billigare, tror jag ([länk]
Den på Expressel skall enligt utsago sakna nollspänningsskyddet, vilket den som Axminster säljer har.
 
Det här är ju inte mitt expertområde, skall villigt erkännas... men, syftet med en nollspänningsbrytare är väl att bryta matningen vid ett spänningsfall, såsom ett strömavbrott? Eller finns det någon annan funktion?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.