Hej alla visa och smarta byggare. Har ett extremt litet badrum på 165*165 men med rör är nog verkligheten 160*160.. :)

Ja, man kan undra om man verkligen får bygga så små badrum ibland!

Hur som helst vi är en familj på tre som behöver få in tvättmaskin (gärna även torktumlare), handfat, hyllor för förvaring, dusch (badkar vore kul, men trångt).
Tro det eller ej men de som bodde här tidiagre hade faktiskt badkar så det får ju plats... Vår dotter som nu är 3 år skulle älska att ha ett badkar :)

Jag har spånat lite själv men får det inte riktigt till att fungera med öppning av tvättmaskin o dusch.. (Se excel)

Någon som har en idé?
Alla idéer och förslag mottages tacksamt.
 
Ingen toalett? Var gör ni "det"?

Ser ut som att det skulle vara svårt att öppna tvättmaskinen, oberoende av vilket håll luckan går åt. Den tar väl i duschväggen.
Tänk också på att man bör kunna ta ut maskinerna för service o dyl.

Tips:
Toppmatad tvättmaskin + vägghängd tumlare (Electrolux har en liten).

Good luck med ert compact living!

//KoW
 
:D Separat toalett. Endast badrummet som renoveras denna gång.
 
Om du istället för fasta väggar i duschhörnan har sådana där dörrar som man fäller in mot hörnet så går det säkert att öppna tvättmaskin och torktumlare.

Ett "compact-living"-alternativ skulle också kunna vara ett badkar längs högra väggen, med duschhandtag vid "övre" änden (man får alltså stå i badkaret och duscha), och sedan tvättmaskin monterad på en hylla strax ÖVER badkarets "nedre" ände, med öppning mot dörren. När man badar sticker man alltså in fötterna under tvättmaskinen, om du förstår vad jag menar.
 
Vår tvättmaskin (LG Direct Drive 5 kg) är bara 45 cm djup (om inte 40, minns inte), kan det vara till hjälp? Rundade duschväggar som viks inåt när de inte används ökar ju upplevelsen av rymd, om inte annat :)
 
Varför måste ni ha ett sådant stort handfat i badrummet om det inte finns toalett? Vårt lilla badrum som vi precis renoverat är 165x160, där har vi toalett, handfat och badkar. Placering av dörr är liknande, vi har dessutom ett fönster att ta hänsyn till. Vi har badkar längs hela högra väggen, handfat på vänstra väggen direkt när man kommer in och toalett bredvid handfatet på vänstra väggen. Kanske ngt liknande med att byta ut toalett mot tvättpelare och ha ett mindre handfat? en bänk eller liknande att vika tvätt på kanske går att ha utfällbar över badkaret?
 
Jag skulle prioriterat badkaret för er dotters skull och anpassa allt annat efter det. Det finns extrasmå badkar (sittbadkar). Sen så skulle jag ha ett extra litet handfat direkt till vänster om dörren. Så har vi vårt handfat placerat på vår wc med liknande mått och det funkar jättebra.

Då kan man ha en kombinerad tvätt/torkmaskin där ni ritat in handfatet och handdukstork någonstans över tvättmaskinen/mellan tvättmaskin och handfat.

Tvättkorgen skulle jag ställa i sovrummet istället.

Och nu ser jag ju att krukan skrivit precis samma förslag så det måste ju vara bra :D
 
Sitter redan och funderar på alla de idér som vi redan fått, tack!


Glömde visa, så här ser vårt badrum ut idag.

Vi skall blåsa ut allt vid renovering o tar därför emot alla förslag. Inget blir omöjligt... eller ja rumsstorleken kan man inte påverka så mycket. :D

Idag saknar vi torkmöjligheter för större mängder, oftast hängs tvätten ute i lägenheten vilket vi vill ändra på.

Mysigfaktor är ju ett plus om man kan få med samt lite lyxkänsla :)
 
Kan tipsa om Svedbergs Easy 45 som är ett relativt kompakt handfat som ändå har ganska stor bassäng
 
Hehe, mitt badrum är 140 x 140 och har badkar (125cm) handfat och toa, och vi funderar på att sätta in tvättmaskin under det.:D
 
Berätta mer! Trollar ni eller! :O
Har du bilder du skulle vilja dela med dig av?
 
Mysa skrev:
Berätta mer! Trollar ni eller! :O
Har du bilder du skulle vilja dela med dig av?
Har inga bilder (och det är inte så snyggt, utan skall renoveras snart.) Det är kvadratiskt, med badkaret utmed ena väggen, och handfat och toa på motstående vägg. När man går in har man badkaret på höger sida, och handfat på vänster. Vi har tänkt kanske sätta en grund tvättmaskin under handfatet (som då måste höjas upp lite.)
Alt kan man få plats med fullstor tvätt om man slänger ut badkaret och ändå få ca 70-80 cm dusch kvar (så har en granne gjort). Trångt men ändå funktionellt. Inte mycket golvyta:D

Tyckte mest det är kul att de flesta som skriver att de har extremt små badrum alltid har större än vi.
 
Har planer på att göra om befintlig toalett (där det idag finns toa och handfat) till nytt utrymme med toa, handfat och dusch.
Måtten på rummet är cirka 148 x 112 cm. Dörren sitter på ena kortsidan.
Därför tar jag tacksamt emot tips på små toaletter, handfat och duschlösningar.
Vill helst inte flytta på några väggar och tror att det trots allt går att få in alla funktioner på denna yta.
Ni som har minibadrum - vad har ni använt för toa och handfat ?
 
Hjälpte ganska nyligen en kompis att renovera hans badrum som är typ 1200x1600 och innehar toalett, vask och dusch.

Dörr in på vänstra delen av ena kortsidan.
Toalettstol direkt på högersidan med handdukstork över.
Efter det en ganska liten men ok vask på högersidan.
Duschdraperi och dusch i vänstra innerhörnan.

Fungerar klockrent trots det är litet och han är helnöjd.
 
Vi har ett badrum på 2,98 m2, dvs 0,42 m2 större än TS och har bubbelkar, toalettstol, handfat med underskåp och ändå en massa yta kvar. Dörren placerad visseligen nästan i ett hörn men ändå. Lägenheter är ju oftast inte större än runt 3 m2 sådär. Vi har även ett separat toautrymme där vi tog bort toalettstolen och tätade för avsättningen samt placerade tvättmaskin över den, petade in ett litet handfat och duschhörna. Tillägas ska väl göras att en vägg mot inbyggd garderob togs den/flytades så att toautrymmet blev lite större för duschens skull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.