Hej. Behöver lite hjälp. Vi har köpt ett nytt hus, som byggdes av en privatperson i spekulationssyfte. Vi har gjort en garantibesiktning där det kom upp lite brister, inga jätteallvarliga men ändå. Det är ett Götenehus , jag tog kontakt med Götenehus, men de hade inget med detta att göra eftersom säljaren hade köpt huset som "byggsats" och använt egna entreprenörer. Vi har varit i kontakt med säljaren men det händer ingenting. Det är speciellt fasaden vi skulle vilja få vidgjord, panelerna glipar på sommaren och de inre panelerna är inte målade innan "locken" kom på . Frågan är om jag har något att komma med eller bara skall acceptera detta och fixa det på egen hand. Enligt företaget som utförde Garantibesikningen så utlåtandet ett juridiskt gångbart dokument. Till saken hör också att säljaren har eget företag inom byggbranchen . Han är själv byggnadsingenjör och kan säkert alla lagar och paragrafer.
Nu undrar jag , hur skall man gå vidare!q(;^;)p
 
Om du har köpt ett befintligt hus av en privatperson så finns det ingen vits med en "Garantibesiktning". Det finns nämligen ingen "Garanti". Det spelar ingen roll om huset är nybyggt i spekulationssyfte eller 100 år gammalt.
 
Tack för svaret!
Tror du att man kan kräva tillbaka pengarna för besiktningen?
 
Redigerat:
388hp skrev:
Tror du att man kan kräva tillbaka pengarna för besiktningen?
Nej, den är ju utförd.
 
Besiktningen är ju inte "bortkastad", du har juh fått ett utlåtande om huset efter två år. Om allt är ok så var det ett skönt besked, har det brister var det ju bra att få reda på dem så du kan åtgärda.
 
Jag tackar så mycket för svaren.
 
Ni menar att husleverantörens 5 åriga garantiåtagande +5 års byggfelsförsäkring förfaller vid ägarbyte?
 
5-årig garanti? Antar att det inte gäller alla husfirmor?
 
AnneFi
Det är intressant. Hur funkar det vid renovering?
Om man byter syllen på sitt hus och får 20 års garanti. Gäller den då bara mig så länge jag bor kvar? Jag vet ju om att när jag köpte min symaskin(om det ens är jämförbart) så står det på garantibeviset att garantin bara gäller för mig.
 
Garantiåtaganden gäller mellan parterna, ingen annan.
 
AnneFi
Lyckades få svar på min fråga på annat håll. gällande just min fråga så är garantin på huset och inte på ägaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.