Hur viktigt är det med isolering i ett fritidshus som man täker vara i på sommarhalvåret och några enstaka dagar vintertid? Ska bygga nytt och isoleringen kostar 147 000 för golv, väggar och tak i ett nytt trähus på 57 kvm. Man kan också få bara golv och tak för ca 50 000. Låter som en hyfsad kompromiss. Men jag vet inte vad som är rätt. Någon som kan hjälpa mig att ta ställning till huruvida jag verkligen behöver extra isolering med isolina? Kassan är lite ansträngd!
undrar
China
 
B
satsa på bra billig isolering. ingen special. ibland måste plånboken gå före miljön tyvärr
 
är du säker på att du inte ska vara där på vintern så behövs kanske inte så mycket isolering.. men ska du vara där på vintern så bör man ju ha isolerat. prova hyra en sån stuga som brukar stå på campingarna. dom är ju oisolerade jag låg i en sån när det var 30 minus o elementen glödde o väggarna var iskalla.. man svettdes inte när man sov heller. gick nog brano med ström för att hålla värmen då.
 
147 000? Är inte det sjukt dyrt? Måste du ha linullsbaserad isolering? Det blir nog betydligt billigare med Byggmax billigaste sten- eller glasull.
 
Hmm....ska själv bygga fritidshus med ordentlig isolering alá permanenthus på ca 80 kvadrat..isoleringskostnad för materialet landar på ca 50 000 för rubb och stubb och då är det 30 cm i väggar och golv, och 40 cm i snedtaket. Och då har jag inte tagit in offerter eller liknande. Roxull flexibatts med lamdavärde 37.
Låter som att du skulle kunna pruta ner priset rätt ordentligt för de har goda marginaler på ditt hus.
Alternativt gör du en egen tilläggsisolering för enbart väggarna på egen hand, det är enkelt och kostar inte mycket. Men nytta kommer du ha av det på alla sätt...ljudisolering, värme-ekonomi osv.

Tänk på att allt vatten i huset kommer frysa på vintern, spränger dina rör osv...och det tar tid att få upp värme när du/ni är där. Trivs ni där så är ju chanserna stora att det lockar att vara där även ibland på vintern och då vill ni ha det isolerat!
 
Det lät som en väldigt dyr isolering. Är du tvungen att köpa just det huset? Det borde finnas andra alternativ som är vettigare prissatta.
 
Glöm inte bort att på sommaren är det bra att ha isoleringen för att det inte ska bli alltför varmt inomhus när temperaturen ligger på plus 30 grader.
 
Tigersågen skrev:
Glöm inte bort att på sommstrecketaren är det bra att ha isoleringen för att det inte ska bli alltför varmt inomhus när temperaturen ligger på plus 30 grader.
Helt rätt så håller isolering mot till viss del sommartid, men oftast så brukar vi då ändå öppna dörrar och fönster i våra fritidshus så att temperaturen ändå höjs.
Så av den orsaken är isoleringsbehovet underordnat jämfört med uppvärmning.
 
Någonting som du bör ha i åtanke är att förutsättningarna kan ändras för användningen av huset. Du kan vilja utnyttja det oftare och kanske under vintern, kanske använda det som permanentbostad vid pensionering. Det kan bli aktuellt med att sälja huset flytta och då kan ett sämre isolerat hus bli svårsålt.
Isolera ordentligt från början
För övrigt så lät priset på isolering väl tilltaget, ev så inkluderar det även andra dimensioner på reglarna.
 
Mikael_L
Det var en helt otroligt dyr isolering du fått tag på. Det där priset ger ca 1000:-/kvm för väggarna. Och 170, 195 mm nåt, vad man kan tänka sig till ett relativt välisolerat fritidshus, kostar mindre än 100:-/kvm. Det betyder att killarna som isolerar kan såsa på och isolera i två timmars tid för varje kvadratmeter och ändå gå i vinst. :cool:
Dom isolerar alltså i verkligheten 20-50 ggr så fort och har tänkt blåsa dig på 80tusen spänn. :@

Du ska absolut inte strunta i isoleringen, du kommer ångra dig jättemycket, med tanke på vad litet det kostar. Du ska nog däremot avbryta allt samarbete med den där byggaren (byggföretaget), han kommer antagligen blåsa dig på pengar både här och där.

edit: Läste lite mer noga. Du skrev också några enstaka dagar vintertid, Ja då är det solklart, du kan inte ens strunta i isoleringen, du måste helt enkelt ha det ...
 
Redigerat:
Mikael_L
Ställ dom som ska bygga mot väggen.
Fråga varför det kostar ca 100' extra att isolera väggarna, vad ingår i denna summa som du inte annars får.
Rapportera sen hit, ska vi hjälpa dig med att tyda ut svaren.

Nu känner jag hur jag börjar gå upp i varv ... :@
Vilka svin ... q(;^;)p
 
Kostnaden kanske inkluderar tjockare reglar för att få plats med isoleringen också? Sen så förr eller senare kommer dagen då ni gillar ert fritidshus så mycket att ni vill bo där lite mer, kanske som pensionärer. Eller så säljer ni det och är det då fullisolerat så man kan bo där permanent så borde värdeökningen överstiga kostnaden att isolera mera. 3:e argumentet är att energin troligen bara blir dyrare med ökade skatter och efterfrågan. Är nog bara en tidsfråga tills man kommer börja kräva maxförbrukningar även på äldre hus. Man kan väl se energideklarationen som ett första steg till att lagstifta om optimerad energiförbrukning.
 
Mikael_L
Och även med linisolering ska det inte bli så där blodigt:
http://www.goshandel.se/linfiberprislista.html
http://www.byggahus.se/forum/fritidshus/91693-isolering-av-stuga.html
http://www.claessons.com/produkter_info.asp?nid=314418
http://www.klassiskabyggvaror.se/index.php?meny=130&art=Linisolering - skiva


Varför linisolering?
Nybyggt hus och ansträngd ekonomi, då tycker jag det verkar galet.
I gamla hus kan den passa väldigt bra pga av husets konstruktion eller byggnadsvårdsaspekten.
I nya hus är det bara någon blandning av livsstil och politik som gör att valet möjligen kan falla på linisolering. :)
 
Vi bor för närvarande (och har gjort under hela den här kalla vintern) i en liten stuga (ca 20 kvm) på mina föräldrars tomt. Den har väl ca 10 cm tjocka väggar och vi tycker att det funkar bra. Vi har ett elelement och ett oljeelement från Biltema (minsta modellen) som uppvärming. När det är som kallast så har vi fått dra igång ett litet fläktelement i ca 30 min för att få upp värmen.
 
Om du har ett timmerhus så behöver du inte isolering i väggarna.,

Har du vanlig panel så SKA du ta det.
Även på sommaren gör det väldigt mycket för inomhusklimatet.
Och på vintern är det ett måste - det är jättesvårt (och dyrt) att hålla huset uppvärmt annars !

Om du ens tänker på att dra in vatten och ev. ha underhållsvärme så är det ännu viktigare förstås.

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.