Om det är en källare som är gjuten direkt på mark (vet ej tekniska termerna) så kommer du alltid att få fuktvandring upp i väggarna. Då hjälper det inte att dränera runt om. Därmed inte heller nåt konstigt om det kommer upp fukt i en vägg mitt i källaren. Vi har likadant i vårt hus och det är tydligen så med den typen av konstruktion enligt besiktningsmannen som tittade på vårt hus.
 
JLAINE skrev:
Ok, är det bara att putsa upp väggen och sedan kakla? Ingen risk för att kaklet börjar bukta ut igen?

På andra sidan väggen så får jag väl ta bort all färg på väggarna och måla med silikatfärg?
jag tycker det är bra tänkt att låta en väggsida andas fritt och kakla den andra så som det var gjort innan och hållit sen 60-talet. Möjligen blev väggen målat med olämplig färg något senare och det orsakade att saltutfällningen lyfte ditt kakel.
Med tanke på hur länge det har hållit så gissar jag att det bara markfukt och omöjligt att med rimligt insats dränera sej ifrån. Onödigt , tycker jag
Saltet löser sej i vatten och du behöver knappt skicka det till en labb för att få det konstaterat :).
Ingen panik - det är en murat källare :). Annat gäller om det var ett träkonstruktion inblandat
gaia
 
Tack gaia, nu kan jag sova gott utan panik...
Det blir puts på båda sidor av väggen och sedan målning med silikatfärg, skulle egentligen behöva renovera hela tvättstugan men chefen är för snål.
 
JLAINE skrev:
Tack gaia, nu kan jag sova gott utan panik...
Det blir puts på båda sidor av väggen och sedan målning med silikatfärg, skulle egentligen behöva renovera hela tvättstugan men chefen är för snål.
du kan få det billigt och hur fresh som helst med rätt färgnyans. Jag är mycket nöjd med min mycket ljus viol nyans i stugan - fick inspiration av min ny stryckjärn i samma kulör :). Färgen lyser upp hela rummet och nästan luktar viol :).

Viktigt: riv det som sitter löst, låt torka någon vecka, putsa med likadan puts som den ursprungliga ( inte med husspakel eller liknande) , vänta ca 1 månad innan du målar - färgen vill inte sitta kvar om du målar på färsk puts som ej härdat. Sen blir det bra i nästa 40år om du inte tröttnar på färgen :)
Lycka till!
gaia
 
gaia skrev:
du kan få det billigt och hur fresh som helst med rätt färgnyans. Jag är mycket nöjd med min mycket ljus viol nyans i stugan - fick inspiration av min ny stryckjärn i samma kulör :). Färgen lyser upp hela rummet och nästan luktar viol :).

Viktigt: riv det som sitter löst, låt torka någon vecka, putsa med likadan puts som den ursprungliga ( inte med husspakel eller liknande) , vänta ca 1 månad innan du målar - färgen vill inte sitta kvar om du målar på färsk puts som ej härdat. Sen blir det bra i nästa 40år om du inte tröttnar på färgen :)
Lycka till!
gaia
Puts? Här kör vi med sandspackel!, skojar bara:D
Letar lämlig puts, den får ju inte vara starkare än den nuvarnade.
 
Måste även flytta på en vattenledning och några strömledningar.
 
prova lägga lite av avfällningen i vatten och se om det löses upp. om så e fallet så e de saltavlagringar
 
Hej.
Tror inte det är salt, det finns väl en risk, men att salt och betong är varandras fiender har man känt till länge. är det ett finare pulver så är det garanterat kalkavlagringar. Kalk finns naturligt bundet i cementen och fälls ut genom fukttransport av tillfört vatten, inget fel i det. Sätter du på ett bruk som är gjort för den miljön, och håller en öppen färg (om du måste) på baksidan så är detta inget problem. Problematiken är väl att man har börjat använda biareor som boareor, källarna är helt enkelt inte byggda för det här. Man kan skriva en uppsats i ämnet, men det behövs egentligen inte. För bort minst samma mängd fukt som tillförs så att det inte mättas i luften, betongen som material påverkas inte.

/ingenjörn.
 
Kalle_h skrev:
Hej.
Tror inte det är salt, det finns väl en risk, men att salt och betong är varandras fiender har man känt till länge. är det ett finare pulver så är det garanterat kalkavlagringar. Kalk finns naturligt bundet i cementen och fälls ut genom fukttransport av tillfört vatten, inget fel i det. Sätter du på ett bruk som är gjort för den miljön, och håller en öppen färg (om du måste) på baksidan så är detta inget problem. Problematiken är väl att man har börjat använda biareor som boareor, källarna är helt enkelt inte byggda för det här. Man kan skriva en uppsats i ämnet, men det behövs egentligen inte. För bort minst samma mängd fukt som tillförs så att det inte mättas i luften, betongen som material påverkas inte.

/ingenjörn.
Hej, det är som pudersnö, sedan vid vidrörning så faller det ihop till ett fint pulver. Din teori är samma som kakelaffärens. Nu har vi tvättstuga i den aktuella källaren, men visst om man ska bo där så får man väl köra med fuktstyrd ventilation.
 
Ja då är det definitivt kalk. Inget att oroa sig för, det finns bruk/fix för precis allt, bara man köper det på rätt ställe och berättar för säljaren hur underlaget. Borde inte vara några problem att sätta plattor där. Målar du, så får du leva med att kalken växer igenom det om det är en öppen färg...
 
Kalle_h skrev:
Hej.
Tror inte det är salt, det finns väl en risk, men att salt och betong är varandras fiender har man känt till länge. är det ett finare pulver så är det garanterat kalkavlagringar.

/ingenjörn.
salt i detta fall är inte koksalt eller andra klorider som förstör armeringen i betongen. Det man kallar saltutfällningar som "växer" på en vägg är kalciumsalter av alla slag typ fosfater,sulfater, nitrater. Det är salter och definitivt ej kalk som är ju kalciumoxid. Kalk fanns i början i putsblandningen och omvandlades till karbonater. Fukten från marken vandrade genom putsen och omvandlade karbonater till vattenlösliga kalciumsalter som torkade och kristaliserade på ytan. Så går det till när putsen utsätts för långsam fuktvandring.
LAINE
Ang lämplig puts så är ren kalkputs en säkert kort om man inte ska kakla väggar. Kalkputsen är tyvärr för svag och kan inte bära kakel men ska väggen bara målas så går det bra.
KC puts typ 50kalk:50cement kan man nog kakla på, tror jag. Finns också starkare blandningar av KC. Fråga dom som säljer byggmaterial för säkerhets skull.
gaia
 
Redigerat av moderator:
Kanske inte har alla termer exakt specifierade, men det verkade ändå som att svaret kom fram. Jag försökte mest skilja på salt som i koksalt och någon form av kalkavfällning, men jag tror att det gick fram.
 
Hej,
om du vill använda källaren med någon form av tätskikt, vilket kakel är (även om det i princip är diffusionsöppet), även om fogen andas, så vill det att fuktvandringen hindras på utsidan. Principen är alltså att fukten skall hindras att komma in i källarväggen. Det verkar som om du behöver dränera utanför väggen.
Det finns folk som kör igång ett tätskiktsprogram efter konstens alla regler i sitt nya badrum i källaren. Källaren är under jord , kanske negrävd eller som sutteräng. Det går inget vidare då. Signaturen Laine har helt rätt i sin härledning.
Grundprincipen är- hus som andas. Glöm bort silikatfärg- den orkar inte stå emot fuktvandringen. Så länge man bara har en puts, brukar det funka. Kalka väggen går oftast också bra. Sen är det stopp.Går man in i en källare som har fuktvandring, så känns det i näsan. Du kan aldrig stoppa fukten inifrån.
Blanda för all del inte ihop detta med våtrum uppe i huset och med tätskikt i duschen, etc.
Så ut och hacka och gräv. Skinande blanka muskler att imponera med!

Hälsningar,
Calle Ring
 
Pratade idag med en "kompetent" snickare som menade att man skulle glömma kalkputs i källaren då det är under mark. Tydligen skulle man bara köra med cementbaserat puts!? Hur ska jag överbevisa den kompetenta snickaren?
 
LAINE skrev:
Nu har vi tvättstuga i den aktuella källaren, men visst om man ska bo där så får man väl köra med fuktstyrd ventilation.
Eller så ställer du in en elektrisk luftavfuktare, hydrostatstyrd. Du får luftcirkulation i rummet (utan att ventilera ut en massa genom något hål där man kanske inte har värmeåtervinning samt riskerar få kondens i ventilationen som rinner någonstans), viss värme (fläkt och kompressor drar ju lite - 200-400W när dom båda snurrar samtidigt) och hela tvättstugan börjar funka som ett torkrum. Häng upp en centrifugerad omgång tvätt på kvällen och allt är torrt på morgonen. Att den är hydrostatstyrd resulterar bl.a. att den aldrig går mer än nödvändigt för att hålla en inställd maximal luftfuktighet. Är själv inne på den andra avfuktaren efter 11 år i en tvättstuga i källaren mot en yttervägg. Funkar klockrent...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.