Jag planerar att köpa till en liten bit av den stora tomt som min egen tomt en gång styckades av från och har kommit så långt att jag är överens med säljaren och har skickat in papper till lantmätare. Jag och säljaren fick sen ett dokument från lantmätaren som innehöll:

"Ni är skyldiga att lämna uppgifter om vilka som har rätt att använda den del av fastigheten som berörs av förrättningen".

Det står ett elskåp och ett teleskåp på den marken jag ska köpa och som ska föras över till min tomt. Jag frågade därför lantmätaren om det är nåt som berörs av citatet ovan.

Lantmätaren svarade att jag skulle prata med säljaren och fråga om han känner till några avtal och att "med el och tele kan det vara så att vissa grejer ingår för att man ska få ett abonnemang".

Säljaren kände inte till några avtal och trodde lantmäteriet skulle ha koll på allt sånt.

Hur är det? Vem ska jag ringa till för att kolla upp sånt här? Förr i tiden var det väl televerket för telebiten men vem är det nu? Ska jag prata med min elleverantör angående elskåpet?
 
C
Det är din lokale elnätsägare och Skanova du skall tala med.

Med all sannolikhet finns det avtal med nuvarande eller tidigare ägare av marken. Det är mera ovanligt att det tas ut ledningsrätter vilka skrivs in hos Lantmäteriet.
 
cheetah1 skrev:
Skanova eller Eltel ([länk]) tror jag det är för telefonin.
Eltel endast är en entreprenör som anlitas av Skanova i vissa delar av landet.
 
Tack! (dock lite förvånad att det inte funkar automatiskt med lite samkörning av databaser)
 
C
mycke_nu skrev:
Eltel endast är en entreprenör som anlitas av Skanova i vissa delar av landet.
Jaja, men då hade jag ju inte fel iallafall..
 
... fast nu kom jag ju på att jag inte vet exakt vad jag ska be dem om. :)

Jag frågar dem om det finns några avtal för fastigheten och då får jag några nummer på dessa avtal som jag ger till lantmätaren? Eller ska jag säga att de för över avtalen till mig vid ett visst datum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.