Hej!

Jag bor i ett två år gammalt hus och anlitade en byggfirma för att isolera, regla gipsa och fördra el och vvs.
De har gjort ett bra jobb med snickerierna och vvs (vad jag vet), men elen (de anlitade i sin tur en elfirma) är inte bra. Ska förklara lite...

I taken har de satt kopplingsdosor.
Strömbrytarna i allrummet sitter på olika höjd.
Vi ska ha platt-tv på väggen i sovrummet och de har satt el, tv och fiber med 2cm mellanrum, vilket innebär att man måste sätta en utanpåliggande 4brygga för att det ska funka.
Trots att vi har stjärn-nät för tv så har de seriekopplat uttagen.

det finns säkert fler grejer som kommer fram snart också.

Vad ska jag göra?
 
Mikael_L
Först och främst hålla inne en lämplig andel av betalningen.

Sen måste du avgöra ifall detta är vad du kan anses ha beställt eller inte.
Står det i något kontrakt eller materialspec att t.ex. apparatdosor kommer sättas i tak osv. Då har dom ju utfört enligt avtal.
Står inget specat så ska det väl bedömas efter fackmannamässighet, dvs det ska vara utfört i enlighet med praxis och standarder t.e.x.

Jag antar att kopplingsdosor i taket och olika höjder på apparatdosor för strömbrytare inte är praxis och fackmannamässigt. Men det kan antagligen andra svara på bättre än jag.
Tänk också på att ibland går det inte att sätta en apparatdosa på den höjd man vill, nånting kanske är i vägen eller det sitter en dosa på andra sidan väggen och väggen är inte tillräckligt tjock för att rymma två dosor botten mot botten sas.
 
Jag hade ringt dom och frågat vad dom säger om det själva till att börja med..
Hade du ritning på hur du ville ha allting?
 
Dosorna i taket, är det verkligen kopplingsdosor? Inte takdosor, dvs dosor avsedda att hänga upp taklampor i?

Hur stor skillnad är dte i höjd på brytarna? Finns det någon rimlig anledning, typ någonting satt i vägen frö den vanliga monteringshöjden?

Är inte riktigt med på hur du menar med 2cm mellanrum mellan dosorn. Har de alltså inte satt ihop dosorna så man kan köra med gemensam ram?
 
Mikael
det blir svårt att hålla pengar eftersom arbetet blev utfört förra våren och betalt innan midsommar. de dosor som sitter på olika höjd såg elektrikern utan att mäta ens. och det sitter inga på motsatt sida vägg.

Hempularen
det är kopplingsdosr enligt en annan elektriker som jag hade tänkt anlita för att sätta kontakter, brytare och koppla centralen. Det var också han som påpekade dessa brister för mig, jag är inte elektriker!

blir tokig på att jaga hantverkare som inte gör sitt jobb!
 
hempularen
ang. de tre uttagen så stämmer din förklaring på pricken!
 
Låter ju helt sanslöst. Om jag vore dig så skulle jag kontrollera om firman verkligen har behörighet. Finns ett färdigt formulär på elsäkerhetsverktes hemsida för att ställa frågan. Du kan ringa dit också. De ger svar per telefon eller mail. Däremot kan man inte söka själv pga. personuppgiftslagen.

Om vi nu antar att firman är behörig så ring och be att få prata med chefen. han måste ha skickat ut en elektriekr som i princip är lärling för att det skall bli sådana fel. Om det är en i övrigt seriös firma så skulle jag tro att han kommer att vilja rätta felen ganska omgående. Du får kanske värre med följdeffekter som att det behöver göras om lite av gipsning osv.
 
Har iof för mig att det fanns någon standard som sa att el och tv/teledosor skall sitta ca tio cm från varandra men då skulle ju tv och fiber sitta ihop enligt mig.
Men jag är osäker på om den skrivelsen finns kvar idag.
Detta ursäktar inte ett dåligt genomfört jobb.
Eftersom byggfirman tog in elektrikern skall du kontakta byggfirman och klaga på installationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.