Vi har ärvt ett fritidshus som vi nu sålt . I samband med reavinstbeskattning uppstår en del problem. Huset byggdes 1960, en tillbyggnad gjordes 1975. Ett båthuset byggdes 1968.
Vad kan produktionskostnaden ha varit 1960 på ett hus på ca 60 kvm?
Vad kan kostnaden ha varit för att bygga till huset med ca 50 kvm 1975?
Vad kan det ha kostat att uppföra ett båthus på ca 45 kvm?
Allt byggdes i trä, med lockpanel och plåttak.
Finns det någon som har en uppfattning om detta. Jag förstår att det inte går att säga exakt, men mellan tummen och pekfingret?
 
Kul fråga!  Svaret beror på en rad olika antaganden, men jag skulle tippa på nånting i den här stilen -

Villan 1960         45-60 Kkr
Båthuset 1968    15-25 Kkr
Utbygget 1975    75-100 Kkr

Ibland får man en hint om penningvärde och investering genom att kasta ett getöga på fastighetens inteckningar.

Min gissning baseras på hyfsat högt räknade kostnader. Läst mellan raderna låter det som ert hus ursprungligen varit ett bättre fritidshus. Isåfall kan produktionspriset räknas ned ganska rejält. Om båthuset har enklare garagestandard har jag nog överskattat kostnaden också på detta. Utbygget 1975 kan däremot mycket väl vara en underskattad kostnad, ifall man byggt ut huset i samband med total upprustning av hela huset.

 
Tack för svaret. Det ger oss en liten vägledning i vår deklaration. :)
 
Om ni själva vill labba med olika siffror och årtal kan ni alltid använda SCBs prislathund.
Räkna med dagens produktionskostnad ca 10000-15000 lägre om per kvadrat och räkna bakåt så landar ni ungefär rätt.
 
Lathunden baseras på konsumentprisindex (KPI), som tyvärr avviker kraftigt från byggprisindex (BPI)-

http://www.scb.se/templates/Publikation____154379.asp

Tabellen finns refererad längst ned på sidan, och värden från och med åtminstone 1968.  Som du ser har konsumentpriserna inte ökat lika snabbt som byggpriserna.  Detta beror bland annat på sämre produktivitetsökning och (förmodligen) sämre konkurrens just i byggsektorn.

Man ska också vara medveten om att KPI inte speglar verkligheten särskilt väl av rent politiska skäl. Eftersom pensioner och andra transferreringar bestäms utifrån just KPI finns det ett betydande intresse att index ökar så lite som möjligt...
 
Jaha, det var tydligen inte så enkelt. Undrar hur mycket jobb skatteverket lägger ner på att undersöka dom siffror man lämnar in. :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.