Tacksam för era erfarenheter av detta bolag.

Mvh

/Bastu
 
Vi använde Renovatis under ca 4-5 veckor 2008/2009 för att renovera en våning på vårt nyinköpta hus.

Så här i efterhand skulle vi inte anlita dem igen - även med den kunskap vi har idag om hur man måste övervaka och bevaka sina intressen under byggtiden...

Kort sagt - vissa saker blev OK. Andra tveksamma och vissa urusla.
Exempel nedan:

OK: eldragning och installation. Montering köksskåp/bänkskivor. VVS-installationer.

Tveksamma:
Ojämnt innertak. Spacklades på bef. gipsskivor istf. att byta till nya gipsskivor (vi gav Renovatis fria händer att välja metod för att "få ett slätt, vitt tak", vi hade betalat för endera metoden - de valde bredspackling vilket inte blev bra.).

Samtliga gipsskivor i 3 rum har nu synliga skruvskallar. I de rum vi själva satte gips syns inga skallar...

Kakling i badrum blev sämre än man kan förvänta sig. Sent i processen framkom att "vi har ingen gersåg för kakel så kanterna på hörnen kommer att bli fula". Vårt svar var att de fick hyra/köpa en gersåg som vi isf. skulle bekosta - det hände aldrig utan det kaklades ändå med tveksamt resultat (vissa kanter som är kapade är direkt fula).

Ojämnt golv i badrum med en "ö" med högre kakelplattor i mitten av rummet. Fall in mot väggar runt hela rummet - detta åtgärdades men bör ju inte kunna hända..., tveksamt skick på tätskikt där man gjort om kakling...

Uruselt: läggning av golvvärme (Roth vattenburet lågprofilsystem) i kök och läggning av klinkers. I hela köket är klinkersen på något olika höjd mellan närliggande plattor och nästan 70% av alla fogar har släppt helt/spruckit. Plattorna vickar/rör sig markant på vissa ställen. Så här i efterhand när vi läst Roths installationsmanual för detta system så är det klart att man inte monterat klinkersen korrekt - saknas armering och avfettning/rengöring av plåtarna som klinkersen ligger på. Troligtvis fel fix använt också (Roth godkänner enbart sitt eget fix).
När vi påtalade detta så möttes vi av ett blank "nej" för någon som helst form av garantijobb/byte plattor, förklaring enligt Renovatis var att "er trästomme rör sig och därför spricker fogen, inget vi tar ansvar för".

Det som stör oss mest är att vi som beställare ska inte behöva välja metod för att lägga golv/klinkers för att få ett bra resultat - det ska en "fackman" veta och göra på rätt sätt.

Efter att ha ledsnat på bemötandet under slutfasen av renoveringen (när resultaten visade sig) så betalade vi helt enkelt sista räkningen och "sade upp samarbetet". Även om vi ev. skulle kunna "få rätt" i någon form av reklamation för tex. klinkersjobbet i köket så vill vi inte ha mer med Renovatis att göra...
 
Ok, stort tack. Hoppas det löser sig för er och att ni blir nöjda med ert hus till slut.

Någon annan som har erfarenhet?

Mvh

/Svensk Bastu
 
sebastu skrev:
....

Någon annan som har erfarenhet?

Mvh

/Svensk Bastu
:S Öhhh, efter den utförliga redogörelsen? Har de erbjudit sig att göra jobbet grats åt er eller? Annars borde m95_daj:s inlägg vara så tydligt det kan bli, leta vidare!

Mvh/
A
 
Japp, precis efter den utförliga redogörelsen.

Min erfarenhet är att man aldrig ska nöja sig med endast ett betyg eller en referens. Jag hade också bett om fler referenser om någon hade prisat dem som världens bästa firma :)
Självklart är jag mer misstänksam nu än innan jag fick ovanstående referens av m95_daj.

/bastuse
 
En vettig poäng helt klart. Ursäkta att jag skriver i tråden utan att ha erfarenhet av dem :) (lyfter ju upp den i listan om inte annat).

Kanske intressant om ni inte sett det redan:

http://www.brabyggare.se/index.asp?dest=8&ftgid=1238

Undrar hur vanligt det är att skriva upp sin egen firma på såna sajter som brabyggare?

/A
 
Japp, det är via brabyggare som jag kommit i kontakt med dem (och ett antal andra).
Bra site, som jag rekommenderar.

/bastuse
 
Det är så uppenbart att de skrivit omdömena själva. Alla rekommenderar "varmt" osv... förutom en missnöjd själ. Riktigt billigt gjort...
 
Min bild är bara att man aldrig ska lyssna på enbart en eller två referenser, inte heller referenser från samma källa. Brabyggare är källa, det här forumet ett annat. Firman själv kan ge en del referenser såklart. Fråga runt och lek detektiv så kommer du hitta tillräckligt många referenser.

Precis som dagens artikel här på byggahus.se, "http://www.byggahus.se/artiklar/sa-anlitar-du-bra-hantverkare" säger, ta MINST 3 referenser på en byggare.

Mitt tips är att ta in så många du bara kan, sålla sen bort den sämsta samt den mest lyriska, och titta på de som du har kvar. De borde ge en bra bild.

Inför min renovering gjorde jag så med Renovatis (och ett stort antal andra hantverkare). De hade många ok referenser i det "mittsegment" som jag litar på.

Det var mina 2 ören.

//Bastu
 
Inga riktiga byggare
 
tallkrogen36 skrev:
[länk]

Jösses Tallkrogen36, hoppas allt löste sig för er...katastofgjutning...
 
Dom erbjöd sig att flytspackla, för så gjorde man alltid enligt dem om man ville ha det plant. Självklart så skulle jag få betala extra för flytspacklingen. Fick dock ner priset ordentligt så dom fick flytspackla, något som jag innan gjutningen sa att jag inte ville utan jag ville ha en korrekt gjutning utan flytspackling.
Flytspacklingen blev inte så lyckad den heller det diffar upp till 3 cm även nu, men jag vill inte ha med Renovatis att göra längre så jag fixar till det värsta själv.
 
Otroligt att de kunde misslyckas med flytspacklet. 3cm skillnad i höjd? Man frågar sig om det var flytspackel de använde, och om de spacklade hela ytan i en och samma veva.
 
Tyresö
tallkrogen36 skrev:
Dom erbjöd sig att flytspackla, för så gjorde man alltid enligt dem om man ville ha det plant. Självklart så skulle jag få betala extra för flytspacklingen. Fick dock ner priset ordentligt så dom fick flytspackla, något som jag innan gjutningen sa att jag inte ville utan jag ville ha en korrekt gjutning utan flytspackling.
Flytspacklingen blev inte så lyckad den heller det diffar upp till 3 cm även nu, men jag vill inte ha med Renovatis att göra längre så jag fixar till det värsta själv.

Om dom påstår att man alltid flytspacklar efter en gjutning för att få till ett plant golv, då snackar dom bara skit. Jag använder ALDRIG flytspackel och det blir plant ändå. Att gjuta en villaplatta är ju inte att gissa hur man ska göra ytan plan - man gör efter ett system med arbetsmoment så blir den plan - enkelt om man kan det - och dom har bevisat att dom inte kan.

Att dom sen har mage att begära betalt för att återställa det dom själva har ställt till med - dom borde skämmas - har man gett ett pris på en färdigslipad platta, då är det det priset som gäller - oavsett vad som händer.

Otroligt oproffsigt att begära betalt av en kund, när dom slarvat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.