Hej!
Har råkat ut för ett egendomligt problem.Har installerat en köksfläkt,där man startar fläkten genom att dra ut en glasskärm.
Problemet är som följer.
När jag sätter i ett nätaggregat till datorn så startar köksfläkten.Varvid jag måste dra ut glasskärmen på fläkten och skjuta in den igen för att stänga av fläkten.
Finns det någon som råkat ut för något liknande.?
I så fall .Hur löstes problemet?
Tacksam för alla tips.
 
Humma nä inte precis men har inte din fläkt en brytare på in sidan av glaset så när du drar ut den så slår kontakten till och lika så tvärt om ?
 
systemfel skrev:
Humma nä inte precis men har inte din fläkt en brytare på in sidan av glaset så när du drar ut den så slår kontakten till och lika så tvärt om ?
Jo om den ser ut som min så har TS det, men det förklarar ju inte varför datorn startar fläkten väl?:S
Jag fattar inte el tillräckligt bra för att veta säkert men att nåt är fel begriper ju alla. Om det här vore en bil så är det typiskt jordfel, men om såna kan uppstå även i hus vet jag inte?
Vart sätter Du i datorns nätsladd? i uttag under köksskåpen där fläkten sitter? i så fall har Du nog nån koppling i en skarvdosa som inte är ok skulle jag gissa.
Till å me jag skulle ringa en elektriker i ditt läge faktiskt :D
 
Hej igen.
Fläkten fungerar som den ska.Att starta o stänga av.Men den ska ju inte starta när man sätter i ett nätaggregat till datorn.
Fläkten startar oavsett vilket vägguttag jag använder.
 
Är det någe udda fabrikat på grejerna, någon svartimport som inte uppfyller emc-direktiven eller andra direktiv gällande störningar från nätagg etc?!
 
Hej !
Jag vet inte om man får skriva detta,Men fläkten är Electrolux och nätaggregatet är Dell original
 
Nånting får strömbrytaren till fläkten att slå om. Är det en mekanisk strömbrytare eller nån form a fotocell el dyl? Stora switchade nätagg är inte snälla mot elnätet, men att de skulle påverka en strömbrytare, kanske t.o.m på en annan fas är långsökt. Sök efter tvåbenta objekt som narras!
 
Kan det vara en relästyrd fläkt som påverkas av nätaggregatet?
 
Vilken kul effekt! d^_^b

Måste ju vara någon liten känslig "touch-brytare" eller dyligt som startar fläkten. Och att nätagget gör så pass stora störningar att den reagerar.

Kolla så att spisfläkten är ordentligt jordad. Alltså med en riktig kontinuitetsprovare.

Om du sätter i datorn i ett uttag som ligger på en annan fas (annan huvudsäkring) blir det samma sak ändå?
 
Att koppla in större nätaggregat i datorn kan ge en rejäl spänningsdipp. Ofta är strömmen under ett ögonblick flera gånger märkströmmen. Nätaggregaten är oftast tillverkade utan mjukstart (skulle tydligen kosta några spänn extra).

Om fläkten styrs av elektronik kan dippen kanske få elektroniken att starta om och glömma vilket läge den är i?

Prova som Rrrrr sa att sätta datorn på en annan fas och se om fenomenet försvinner.
 
Jag är inte säker på vad ett nätaggregat till datorn är :S:blushing: men vi har likadan fläkt, jag är rätt säker på att det är en mekanisk brytare. Jag har anslutit både den stationära och en laptop till såväl andra faser som samma utan att få den här effekten.
Det verkar av Rrrrr:s inlägg att döms som om det kan finnas jordfel även i hus, då röstar jag på det.
 
Nätaggregat = nätdel = komponenten som tar in 230V i datorn. Kärt barn har många namn.

En mekanisk brytare borde ju inte kunna få fläkten att gå igon oavsett vilka störningar som kommer in. Om det inte är en elektronisk brytare kan jag inte förstå den här effekten.
 
Tänker ett relä med 24-240V spole, en impulsknapp med hållkrets till den för drift av fläkten, om störningar, överton eller överspänningar kommer på nollan (via PEN) så kanske det räcker för att aktivera fläkten..
Långsökt, jag vet men...
Som lösning på problemet har jag dock inget rakt svar!
 
Är ju verkligen inte mitt expertområde direkt men när man trycker in glasskivan hörs ett klick som jag uppfattar kommer från en mekanisk brytare. Men det klart att det kan vara ett relä som säger sitt "klick" också men jag har inte uppfattat det så. Våran e lite glapp så man får trycka glaset uppåt när man ska stännga av den, det behövde man inte från början. Talar väl också för mekanisk brytare?

Då hade jag trott rätt om nätaggregat då, tur inte it-support-sonen läser här :blushing:

Obegripliga el-fel på bilar brukar vara jordfel, jag tror det är så här också.
 
Prova vända på stickproppen till fläkten, om det hjälper :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.