Vi flyttar in först i augusti, men har redan börjat fundera på hur vardagsrummet skall möbleras.

Planritningen ser ut så här (lyckas tyvärr inte få bilden större):
planlsningentrvning.jpg

Vi vill inte ha något matsalsbord i vardagsrummet och vi kommer även att välja bort att ha en TV här.
De möbler vi har (och som vi skall behålla) är ett såpat vitrinskåp i lönn, en fåtölj i aluminium och konjaksfärgat skinn samt tre lampor (i guld, silver och en lite brunare guldfärg) som är tänka att hänga i lite olika höjd över ett soffbord någonstans i rummet.

Väggarna kommer att vara målade i S-1002Y och vi har en stor tavla som går i lite blåa toner som skall hänga någonstans i vardagsrummet samt tre mindre tavlor som skall hänga bredvid varandra (lite brun-beige toner).

Jag tar tacksamt emot alla förslag på vilka träslag vi kan ha, färger men främst vilken typ av soffa vi skall ha (3-sits, hörnsoffa, soffa med schäslong-del eller liknande) samt om vi skall ha några fåtöljer samt hur möblerna bör placeras.
 
Jag har vänt och vridit lite på möbler, ljus och möjligheter.

Som jag ser det är det viktigt att hålla öppet för ljus och passage rakt i linje med där orden kök och vardagsrum är skrivna.

Jag skulle ställa en tresitssoffa där den är markerad i planlösningen, möjligen bygga upp en vägg (ev. vitrinskåpet?) mot hallen den metern som soffan verkar puta ut.

Och ställa soffbord och fåtöljer såsom de är markerade. Om ni inte ska använda vardagsrummet som tv-hörna skulle jag satsa på en tresitssoffa och ett antal (två-tre) inte allt för skrymmande fåtöljer. (Eller möjligen två tvåsitssoffor mittemot varandra.) Träslaget till soffbordet tycker jag ni ska välja efter eget tycke och smak och kanske efter soffa / fåtöljer. Satsa på någon sober färg för soffan, och variera ev. med färgklickar som fåtöljer.

Den fåtölj ni redan har kan ni ställa med ryggen mot den övre väggen och ett litet 50x50 soffbord i vinkeln vid fönstren. Där kan man också ställa en telefon, tidningsställ och sånt. Det kan användas som en egen enmanshörna och naturligtvis kan man dra fram fåtöljen till den större hörnan vid behov.

Den stora tavlan skulle kunna hänga bakom en grå / vit / beige / svart soffa. Jag tror inte att de blåa tonerna gör sig så bra mot den konjaksfärgade fåtöljen.

 
Tack för tipsen. Det är kanske det bästa att möblera ungefär så som det är på ritningen?! Jag håller med om att det nog är trevligast med en soffa och ett par tre fåtöljer.

I några hus som är färdigbyggda i området har en del satt en stor plasma-TV på väggen mellan fönstren (vilket vi inte skall göra) och någon har placerat en soffa mot denna vägg istället. Vår stora tavla måste hänga "fritt" på en vägg alternativt ovanför t.ex ett mycket lågt skåp då den är alltför stor att ha hängande ovanför en soffa. Jag skall fundera vidare utifrån dina råd och hoppas även kunna få lite fler tips på hur man kan möblera det, i vårt tycke, svårmöblerade vardagsrummet.
 
Hej!
Om det inte är väldigt skuggigt i mitten av rummet skulle jag placera två soffor alt soffa plus fåtöljer mitt emot varandra i mitten av rummet. Alltså med soffans längdriktning parallellt med texten. Mot mittemellanfönstrenväggen skulle jag placera ert fina skåp alternativt den blåa tavlan. Om skåpet är en favorit skulle jag bygga vidare på ett ljust träslag. Lönn ska ju inte mörkna, till skillnad från björk som med tiden ju gulnar kraftigt. I hörnet bakom planlösningens soffplacering skulle jag ställa er fåtölj. Kanske skulle er blåa tavla kunna placeras på samma vägg som trappan är? Om jag förstår ritningen rätt är det en trappa neråt utan väggar kring, mot vardagsrummet?
Sofforna får inte vara för långa.

Det finns säkert toner i er blåa tavla av t ex någon dov gul eller röd eller grön som kan tas upp i soffa. Det ska bara vara en färg som även passar till fåtölj och lampor. Så att den färgen kan blandas med det blåa, det vita och det bruna och att allt kan bli till ett. Lönn passar ofta bra till litet dova toner tycker jag. Kanske kan man matcha med en annan klarare (blå?)färg för att få det litet gladare.
mvh fiddeli
 
Tusen tack för bra tips- nu fick vi lite mer att fundera på :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.