Vi har en altan i vinkeln på vårat hus och skulle behöva något tak över eftersom det är sol där hela dagarna. Men vi vill inte ha ett fast tak utan det ska gå att på något sätt ta bort om man vill ha sol och sätta upp om vi vill ha skugga.
Vad har ni för ideer på hur man kan göra? En markis täcker för liten yta och skulle inte hjälpa så mycket.
 
Hur stort är det då? Vi har 2 markiser på våran uteplats som täcker ca 30 m2, funkar väldigt bra och det är mest praktiskt att man kan ha halva öppen och halva täckt ibland.
 
Vi funderade lite på den lösningen med, Men utfallet på markiserna vi har kollat på är ca 3m. Altanen är ca 6m. Det svåra är att vi skulle behöva ha justerbart tak över hela. Annars blir det ingen skugga över sittplatserna. Markisen täcker för lite av altanen så solen lyser upp hela altanen. (svårt och förklara..)
 
Våra markiser går ut 4-4,5 m och är 5 och 5,5 m breda men jag förmodar att det finns nån form av gräns för hur långt ut en markis kan nå.
Någon annan lösning har jag inte sett men rent teoretiskt borde det ju gå att ha en markis som löper i skenor och har stödben längst ut.
 
varför inte en 6m markis då? min är ca 4.5x7m
 
En terassmarkis som har en ställning som den löper i
kan ha ett utfall på mer än 10 meter men det kostar nästan lika
mycket som ett inglasat uterum.
 
En markis som är 5m bred och har ett ufall på ca 4-5m skulle nog kunna fungera. Vart hittar man sådana markiser? Har bara sett såna där utfallet är runt 3m.
 
Framgår inte varifrån Du är eller bor men jag köpte mina hos en glasmästare i Sala som jag känner sen gammalt. Ringde och beställde och sa vilka mått jag ville att den skulle ha. Verkade inte vara nåt problem att få dom som man vill ha dom, då alla fall.
 
Googla på markistillverkare eller ngt så dyker säkert ett antal upp du kan höra med om färg o modell mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.