Vi har ruttnat på att renovera hus (helt förödande för familjelivet!), och ska nu bara göra det vi absolut måste för att få huset i säljbart skick. Ska lägga om taket, och undrar om det spelar roll för försäljningspriset huruvida vi väljer tegelpannor eller betongpannor. Vad tror ni? Är det värt 20.000 extra för tegel?
 
Tråkigt att höra…

Till frågan: Hade jag köpt ett gammalt hus med betongpannor på hade jag tänkt att jag måste byta ut dem mot tegel. Så hade huset haft ett tegeltak på när jag skulle köpa huset så hade jag varit mer intresserad. Tegel är så mycket vackrare. Men alla är vi olika. Vissa skulle nog tycka att det var bra att taket var nytt oavsett om det var tegel eller betong.

mvh plexi
 
Varför måste du byta mot tegel??? :surprised: :surprised: :surprised:
 
Bananen (ditt nick... är det storleken som räknas?) - taket är 80 år gammalt, och behöver läggas om. Det är tegel på nu, men det är trasigt och läcker.
 
pleximaster skrev:
Tråkigt att höra…

Till frågan: Hade jag köpt ett gammalt hus med betongpannor på hade jag tänkt att jag måste byta ut dem mot tegel. Så hade huset haft ett tegeltak på när jag skulle köpa huset så hade jag varit mer intresserad. Tegel är så mycket vackrare. Men alla är vi olika. Vissa skulle nog tycka att det var bra att taket var nytt oavsett om det var tegel eller betong.

mvh plexi
Är nog vad både jag och Bananen undrar

-Varför byta ett lagt betongtak till Tegel?
 
Personligen tycker jag att betongpannor på gamla hus ofta ser hemskt ut. Jag tvivlar dock på att jag skulle gå så långt som att byta tillbaka till tegel så länge taket är tätt.

I köpläget så är det helt klart så att betongpannor hamnar i minusskålen (fast gamla tegelpannor som måste bytas väger ännu tyngre i minusskålen).

För mig är det så att om minusskålen är för tung jämfört med plusskålen så blir det ingen affär. Dvs ett betongtak skulle inte få mig att sänka mitt bud, men däremot kanske (i kombination mend andra plus och minus) få mig att inte bjuda överhuvudtaget.
 
Jag tycker också tegelpannor är betydligt snyggare, i synnerhet på ett äldre hus. Fanns två hus där det enda som skiljde var betong eller tegel på taket, skulle jag absolut vara villig att betala mer än 20 000 extra för tegeltaket.
 
ornet skrev:
Är nog vad både jag och Bananen undrar

-Varför byta ett lagt betongtak till Tegel?
För att tegel är mycket snyggare.

Men i Kiras situation tror jag faktiskt inte att det är värt pengarna. Det är "nytt tak" som ger extra klirr i kassan, oavsett vad om det är betong eller tegel.
 
Kira skrev:
Bananen (ditt nick... är det storleken som räknas?) - taket är 80 år gammalt, och behöver läggas om. Det är tegel på nu, men det är trasigt och läcker.
HEHE
Ja du verkar fatta lite trögt, alla andra verkar förstå vad jag menade.... ;D ;D ;D


 
Okej - jag fattar kanske lite trögt, men du Bananen (I love U BB...?), du har fortfarande inte svarat på min fråga.

För övrigt så har jag bestämt mig nu; det blir betong. Billigt är bra i det här läget har jag kommit fram till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.