Y
Hej.

Har kallvind, ska isoleras och inredas sen.

Södersidan har två sönderrötna fönster som ska bytas. Men är lite skraj för montera nya dyra fönster ifall de tar mycket styrk utav att det tenderar att bli mycket kondens på den gavels insida...

Varför blir det detta, vad kan jag göra åt det?

När man står däruppe så ser man reglarna osv, så det är ingen isolering, men det är vindpapp sen träpanelen..

två ventilations galler finns uppe vid takspetsen..

(alla mina södergavlar upplever jag som sönderbrända, hela den panelen byts nog sen vid fönster bytet)
 
Y
ingen som törs spekulera?
 
Jag vågar alltid spekulera :D
Först, fönster är ju tillverkade för att tåla fukt/kyla/värme och borde stå emot kondens utan problem väl?

Hur länge ska Ni ha det oisolerat?

När vi byggde om vårt första hus lämnade vi halva övervåningen som oinredd vind för att få statliga lån (man fick inte bygga för stort om man ville ha statliga lån och vad som var för stort bestämde staten :rolleyes:) Den delen av huset stod oisolerat ca ett år med fönster i och isolering i golvbjälklaget men kallt i övrigt. In till övriga huset var det bara en innerdörr som täcktes med isolering. Vart rejält med kondens, jag trodde ett tag att det regnade in vid en ventilationshuv pga allt vatten som rann på insidan. När vi sen inredde vinden så öppnade vi fönstren och vädrade, det var inga fuktproblem alls någonstans vilket vi förstås kontrollerade med fuktmätare.

Så det borde väl gå att byta dina fönster också utan att de blir förstörda men annars är det väl enklast att byta dem när Ni gör i ordning den delen av huset?
 
Y
Å, min mor har alltid pratat något om att det fick bli kallvind för lånen skulle beviljas fast det är ingen som tror på mig när jag återberättar om det.

Beror lite på vad för ekonomi jag har till sommaren, annars så gör jag om taket och isolerar kallvinden till att bli boyta.

Men, justnu så är jag låst i bottenplans renoveringen, jag öppnade väggarna på den gaveln för kolla så det inte blivit mögel... Nu säger anticimex att jag bör inte stänga väggarna förrän fönsterna är bytta. (jag hade tänkt häfta upp byggplast utanpå fönstrena så de inte kan ta in vatten... men det gillade inte anticimex)

Enda fuktmätaren hitta var någon röten bräda under rutorna... i övrigt så var det bara sliten vindpapp, fläckig utav kondensen osv...

men men... tänkte mer att jag kanske borde sätta en betydligt större ventilations-tjohej-galler istället för två små... eller om jag skulle montera isolering och plast kring fönstrena men de bör väl bli kondens ändå antar jag..

justnu är det ju massa snö också... dyrt och snö.... jag kommer aldrig kunna lappa igen insidan utav huset på bottenplan... snyft :)
 
Din mor hade rätt, mödrar har oftast det tyvärr :pDet var helt sjuka regler, vi byggde takstolar utan fackverk eftersom vi skulle ha 2 rum där men fick lov att spika dit ett fackverk vid besiktningen, jag fick dra rör och sätta dosor för el men inte lägga spångolv och inte isolera taket men det var ok med fönster av typisk bostadskvalitet.

Var det Du som funderade på att sätt in dörrar istället för fönster i nån tråd förut?

Generellt gäller ju att man börjar med att förhindra att fukt kommer in i ett hus som ska renoveras, alltså fixar grunden om man har källare och fixar taket, sen fönster/fasad och så insidan.
Det är en tråkig plan för det är mycket roligare att byta kök än att gräva blålera men över tid den billigaste och enklaste lösningen.

Jag skulle prioritera taket och isolering av kallvinden i ditt fall och då byta fönstren samtidigt men vi drabbas alla av dyrt och snö så det är ju sånt som styr i slutändan.
 
Y
Jo det var jag. Ett fönster och en dörr kommer det bli fast jag förenklade formuleringen till denna kondensfråga bara.

Tror taket är okej i sig men ska förbättra det inför isoleringen.

Men men.. så kort och gott så blir inte nya fönster/dörrar förstörda då uitav kondensen, för då är det väl lugnt i sig. men vill ju inte montera dit prylar för måånga tusen som hinner förstöras.. hehe iofs de befintliga fönstrena har ju hållit i 25år iaf så ska väl de nya klara några år tills man isolerat..
 
Utifrån rötan Du har nu så borde dom nya hålla alla fall 20 år å tills dess ska Du väl va klar? :D;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.