Hej,

Söker hjälp från er experter.
Upptäckte häromdagen en mörk fläck på väggen i sovrummet nere i källaren,
det var när vi flytta ut spjälsängen till grabbens egna rum. Så jag vet inte hur länge den har varit där.
Vi har bott i huset under 1 år och det var inget jag tänkte på när vi flytta in och placera spjälsängen där.

Jag tog bort listen och hitta lite grönt mögel under tapeten (se bilder). Det är det ända stället jag hittat fukt på när jag kollat väggarna.
Trycker man ner snoken längs listen så kan man känna en unken fukt doft. Men annars luktar det inget i källaren. Tvätten vi hänger torkar på 1 dag.

Golvet är reglat med tryckimpregnerade reglar och någon plast mellan. Besiktningen när vi flyttade in visade en fuktighet på 20% i regel, och vid 17% finns risk för mögelväxt (enl. besiktningen). Men nu är ju fläcken/fukten på väggen, kan den komma från golvet?

Kan det vara dräneringen (från byggnadsår -68) som är trasig just där och gör att det samlas vatten där?

Vi har direkt-el, dvs. inget vattenburet indraget, så det borde inte gå några ledningar i väggen.


Tack för hjälpen
Mvh Nicklas
 
  • DSC03366 (640x480).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03367 (640x480).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har Du inga ledningar där så måste ju fukten komma från utsidan genom väggen, kan bero på dålig/trasig dränering eller dåligt/trasigt tätskikt på grundens utsida eller båda att det tränger igenom och inte försvinner dit det ska.
Åtgärdas från utsidan genom att gräva upp runt grunden och byta ut allt, förslagsvis byter Ni dagvatten och V/A samtidigt.

Eller så har Du ett stuprör som går ner just där och problem med dagvattenledningen?

Hur ser utsidan ut? finns det någon trolig orsak till att vatten samlas just där?

På våran kåk visade det sej att brunnen i källartrappen mynnade i leran 1 m från själva brunnen vilket gjorde att det vart vatten stående i både röret och källaren och därför var det vattenskador just där.

Jag är ingen expert men tryckt virke inomhus?? avger inte sånt obehagliga gaser?? har för mej jag läst om det här nånstans. Men förhoppningsvis vet nån annan mer om det.
 
En källare omges alltid av markfukt. Antingen isolerar man så att fukten inte kommer in i väggen eller så ser man till att den fukt som kommer in även kommer ut.

Om inget är gjort sedan huset byggdes så är antagligen källarväggen oisolerad och utan platonmatta eller liknande. Vill ni inte ge er in i ett sådant projekt så tycker jag att ni ska undvika att ställa möbler mot ytterväggarna och ta bort tapeterna så att väggarna kan "andas" så att fukten inte blir stående i väggarna. När fukten blir stående och får kontakt med organiskt material så kan det bli mögel.

Om ni vill kan ni måla väggarna med en färg som andas istället, t ex silikatfärg.
 
Är det dräneringen så kommer vi göra en ny runt huset, vi hade inte planerat in det redan i år, men det får bli så då. Någon som har bra tips på firma som är bra/billig i Norrköping/Östergötland?

Byta dagvatten och V/A samtidigt? Vad är det då jag ska byta?
Utanför växer 4st ormbunkar intill väggen, vet inte om de drar till sig vatten.
Närmsta stuprör är ca 2m bort, stuprören går ner i marken, till dräneringsrören då antar jag.

Var brunn eller mynning finns vet jag inte.

Det sitter någon form av vävtapet bakom tapeten som man kan se på bilden. Hur tar jag enklast bort det från väggen, tapetborttagare?

När jag tagit bort tapeten/väven (och där med möglet), kommer det då börja "torka" av sig självt i.o.m att fukten kan röra sig fritt.
Eller kommer jag behöva någon form av avfuktare eller något som torkar väggen.

Dräneringsproblem är ju inget som går på försäkring, är det något som skulle kunna klassas som dolt fel?

Mvh Nicklas
 
Ormbunkarna drar inte till sig vatten, men de skuggar antagligen fasaden så den inte torkar lika lätt.

Försäkringen gäller normalt bara för plötsliga oförutsebara händelser. En fuktskada sådär kommer inte plötsligt och baserad på när huset byggdes så är det knappast oförutsebart. När vi köpte vårt hus så var besiktningsprotokollet fullt av kommentarer om "Väggbeklädnad mot motfyllda väggar" i källaren. Det är med andra ord ett välkänt problem.
 
Om dränering och hus är från -68 så är det mycket troligt att det är dags att dränera om. Jag skulle också gissa att plattan och syllarna inte är isolerade undertill, och/eller att kapillärbrytande skikt (makadam under kåken) saknas, vilket leder till att golv och väggar kan suga upp markfukt under huset. Bara dränera om kanske inte löser HELA problemet alltså, bara så du vet.
Det är hur som helst inget dolt fel utan något man bör räkna med i ett hus med den åldern.

Du har redan fått bra tips på åtgärder här och jag kan bara hålla med: dränera om, se till att regnvatten leds bort från huset, se till så att källarväggen kan "andas". Antingen gör du (på insidan) en helt oorganisk vägg som andas (t.ex. puts och silikatfärg), eller också reglar du ut (metallreglar!) en innervägg med ventilerad luftspalt bakom. Själv föredrar jag det första alternativet; en källare är en källare.
 
Det går väl även att sätta typ platonmatta på insidan av väggarna vad jag förstått. Tar lite mindre plats än att regla ut.
 
Tack för hjälpen!
Då blir det att planera in och hitta ett bra företag som kan hjälpa till med dräneringen.
Även renovering inomhus då eftersom tidigare ägare i princip inrett hela källaren... suck.

Det finns inte tapeter som "andas" som de kan ha inrett med? Kanske något jag fått för mig. Det kändes som att de tidigare ägarna inrett källaren på ett "säkert" sätt ner de gjorde det för några år sedan.

Samt, hur får jag enklast bort tapet och väv från väggen?


Just det... istället för att starta en ny tråd kanske ni vet något om detta.
Vi har planer på att byta ut alla fönster mot nya 3-glas. Fönstren är gamla och en del är väldigt otäta.
Vi har såklart självdrag som ventilation, är det något som kan ge en negativ effekt på luften i huset, sett till fukt etc?

Vi har en luft-luftvärmepump installerad i trappen som blåser både ner i källaren och på markplan.

/Nicklas
 
Sovrum i källaren är oftast inte att rekommendera.
 
Nja, e de riktigt gjort så går stuprören ner till dagvattenledningen, inte till dräningsrören. Dagvattenledningen leder bort vattnet från tak/stuprör till en dagvattenbrunn och vidare till kommunens dagvattenledning. I samma brunn mynnar iofs dräneringsrören också, i alla fall hos oss, men det brukar vara olika rörledningar.

V/A = vatten och avlopp. Inkommande kallvatten till dusch, toa och dricksvatten och avloppet ut från huset. Är dessa också från 1968 är det lika bra att byta ut det om Ni ändå gräver upp tomten runt hela huset.

Jo visst kan man sätta platon på insidan och måla med silikatfärg men inte istället för att dränera och täta från utsidan som jag ser det. Gör i ordning utsidan så bra som möjligt först, sen fixa källaren.
 
raveper skrev:
Sovrum i källaren är oftast inte att rekommendera.
Om man iordningställer grunden med dränering och tätskikt och isolering så är det inget som helst problem att ha sovrum i källaren. Isolerar man och lägger golvvärme dessutom bor man bättre där än uppe d^_^b
 
Är ingen expert på att ta bort tapeter, men de gånger jag tvingats göra det så har det varit olika metoder som funkat bäst. Ibland kan man dra bort ganska mycket, ibland funkar blötläggning och naggning, Ser ju ut som att den ovälkomna fukten fått tapeten att släppa rätt bra så kanske är det ett tecken på att blötläggning funkar. Tänk på att det är bra att perforera tapeten när du blötlägger så att du får in vatten bakom tapeten. Du kan också plasta över så att vätskan inte dunstar för snabbt. Låt stå över natten och se om det släpper.

Om du byter till tätare fönster så tar du bort en del av den ventilation som finns naturligt i huset och inträngande fukt stannar längre. Luftvärmepumpen påverkar inte den absoluta fuktigheten inomhus eftersom den bara cirkulerar luft. Däremot kan den inverka på de luftströmmar du har i huset.

För god inomhusmiljö så bör du titta över ventilationen och kanske sätta in en eller ett par hygrostat-styrda frånluftsfläktar eller liknande i källaren och sörja för tillräcklig ventilation i hela huset både till och från.

Om du drar ut luft ifrån källaren med en fläkt och kan skapa ett luftflöde från markplan ner i källaren (genom att ha tilluft på markplan och trycka ner luft med l/l-pump) så får du ut fukten utan att den drar upp till markplan och för med sig ev lukt.
 
Redigerat:
Nu har jag ett tungt arbete framför mig med att riva altan för att sedan bygga ny. Riva ut allt som de byggt/renoverat i källaren och göra om den.
Samt dräneringen som någon annan kommer få göra.

Hade andra planer men se vad det kan ändras snabbt :)

Tack alla för er hjälp och era tips.
 
snokas skrev:
Hade andra planer men se vad det kan ändras snabbt :)

Tack alla för er hjälp och era tips.
Jag hade planerat att lägga nytt tak 2011 men ändrade mej våren 09 när det började rinna in vatten genom taklampan i köket :O:x Det är skönt med täta tak d^_^b
 
b8q skrev:
Jag skulle också gissa att plattan och syllarna inte är isolerade undertill, och/eller att kapillärbrytande skikt (makadam under kåken) saknas, vilket leder till att golv och väggar kan suga upp markfukt under huset. Bara dränera om kanske inte löser HELA problemet alltså, bara så du vet.
Ja, det kan vara markfukt som vandrar ut. Troligare är att det var dålig ventilation/luftcirkulation och uppvärmning under sängen och fukten från väggen vädrades inte så effektivt som på andra ställen vid samma vägg. En sovande människa producerar också en del fukt/ ånga när den andas. Ångan har kanske kondenserat på en kalare väggyta under sängen .... har ni aldrig haft imma på insidan av fönster i detta rum? Skulle tro att ni haft det....

Mitt råd är: Flytta bort sängen, riv ut den skadade isoleringen , höj temperaturen och vädra bättre och observera vad som händer. Har du tur så torkar allt och ingen dålig lukt kommer ut. Återställ.

Din skada är inte så allvarligt så man behöver vända ut och in på hela huset utan att prova enklare åtgärder först.
Håller med b8q som skrev ovan - Att dränera om löser kanske inte hela problemet. En dränering tar bort varken markfukt eller fuktig inomhusluft i en dåligt ventilerad källare. Tyvärr är det många i tråden som av någon anledning tror på det :).

Börja med det enklaste innan du ringer efter grävaren :).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.