På planbestämmelsen står det att byggarean får vara 160 kvm. Vår byggarea är 178,8 kvm!
Vet av erfarenhet att stadsarkitekten i stan inte är helt omöjlig att blidka, men fråga är bara hur jag skall lägga upp taktiken och resonemangen på hur jag skall få honom att gå med på det. Har hört sedan tidigare att 10% över byggmax inte skall vara några bekymmer (dvs 16 kvm men vårt är 18,8 kvm över).
Någon som har tips och idéer hur jag skall göra utan att behöva ändra på mina husritningar?
Tack!
 
För det första, har du helt klart för dig hur man räknar byggarea? Det finns många som blandar ihop det med boyta, och i många (de flesta?) detaljplaner så är det byggarea som avses.

Om vi nu antar att du har för stor byggarea, även med rätt definition. Så hur stor del av tomten är det som du kommer att bygga, i många fall får man bygga 20% av tomtytan med ganska enkel dispans.

En strategi kan vara att inte ta med ytor som altan o liknande (allt som sticker upp mer än 50cm (osäker på måttet) skall räknas in). Då kan du söka separat bygglov för altanen senare, tror att det är lättare att få igenom extra yta om det inte är "riktig" byggyta.


Oavsett hur bra strategi du har gentemot kommunen så gäller det att du har väldresserade grannar, dom blir alltid tillfrågade om du avviker från plan.
 
Tyvärr så har jag räknat rätt. BOA = 157,5 kvm och BYA 178,8 kvm. Tomten är på 960 kvm (20% = 192 kvm).
Någon altan eller extra tillbyggnader är heller tyvärr inte inräknade.
 
Och du bygger i ett plan?
 
Det skall inte vara några problem med grannarnas påskrifter....har precis gjort nästan samma sak och grannarna skrev på, bygglovet inlämnat idag så nu får vi se....blir segt att krympa det.....

2,8 kvm är inte mycket att orda om tycker jag...då är de fåniga!

Nämnden fattar beslutet.....

Var lite tårdrypande när du talar med handläggaren...."vi har verkligen försökt hålla ner det, men detta är minimum och vi kan inte skaffa fler barn om inte....snyft...snyft...."
 
Calle Anka skrev:
vi har verkligen försökt hålla er det, men detta är minimum och vi kan inte skaffa fler barn om inte....snyft...snyft...."
DEN varianten ska jag köra med hädanefter! ;D
 
Kör INTE snyftvarianten, den är välanvänd och biter inte. Det är oftast ingen idé att komma med olika resonemang om varför man behöver ett visst antal kvadratmeter. Tycker kommunen att 12kvm är för mycket så får man rätta sig efter det. Vår kommun är ganska hårda på byggarean vid nybyggnation. Det är alltid lättare att ändra ett hus innan det är byggt än att ändra ett redan befintligt (därav ca 10% avvikelse). Tänk också på hur du vill göra i framtiden. Vill du tex ha en inglasad veranda? Då måste du "spara" BYA för detta.
 
Njaaaa....så är det inte generellt i alla kommuner....allt beror på hur tuffa de har varit tidigare och vilket område det är....allt går att få igenom med lite goda kontakter och vanlig hövlighet men mer än +15% är nog svårt....
 
Tack för alla svar och nu är det så att ett litet annat "bekymmer" har dykt upp. Har varit i kontakt med stadsarkitekten och vi har tittat på planlösningen osv. Han har fortfarande inte sagt ett enda ord om att BYA är för stor och idag fick jag besked att "fixa de sista ritningarna och kom ner till mig så skriver jag på" (han har delegation att göra det) !!!!

Vad händer när han (eller någon annan på kommunen) "upptäcker" att byggarean är för stor gentemot planbestämmelsen? Är det påskrivet av stadsarkitekten så är det ju! Eller? Kan han riva upp bygglovet när det går upp för honom att han har missat detta helt och hållet och vi måste göra om allt? Givetvis har jag heller inte tagit upp denna fråga med honom utan hoppas att han hinner skriva på innan han upptäcker sitt misstag ....
 
Beslut är beslut, däremot så kan ju ev. någon som vill överklaga ha större förutsättningar att lyckas om ett beslut som strider mot detaljplanen gått igenom.

Men, ledsen att jag tjatar, angående beräkningen, bygger du ett enplanshus?
 
Japp, bygger ett 1-planshus!
 
Om bygglovet strider mot detaljplanen och man missar att fråga grannarna innan bygglov beviljas kan dessa grannar överklaga och få rätt (de kommer att få rätt). Detta beror på att de har, enligt lag (PBL 8 kap 22§), rätt att få yttra sig. Bygglovet måste då göras om.
 
Nu hör det till saken att i dagsläget finns det inte en enda granne (nybyggnadsområde) och vi är först på plan .... ::)
Ändrar detta ngt på förutsättningarna?
 
Det borde ju minska risken för ett överklagande.

Om jag har förstått det hela så tar det 3 veckor efter att lovet är givet för det att få laga kraft, dvs det är under den tiden någon kan överklaga. Jag tror också att i princip vem som helst kan överklaga, men chansen att få igenom sitt överklagande avtar ju mindre koppling man har till området.

 
Nu hör det till saken att i dagsläget finns det inte en enda granne (nybyggnadsområde) och vi är först på plan

Någon äger alltid marken, alltså har ni "grannar".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.