Hej

Snön böjde tyvärr till våran takhuv. Huset är ett LB-hus byggt 2006. Den gick att böja tillbaka men det är en liten sprickbildning i bakkanten. Går det att laga? Vad kostar en ny huv? Men framför allt, är det någon i så fall som vet vilket märke det är?

I leveransspecifikationen från LB-hus står det

Takhuv 125 4302 - 38 Art nr 8221-02-758/4302-83 Mörkröd,758

Om någon vet blir jag tacksam och imponerad
 
  • huv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte vilket märke det är men jag har en precis likadan på mitt LB-hus. Min är dock ännu mera böjd och har en ännu större spricka.

Jag har ringt en plåtslagare som fixar en ny huv imorgon. Jag skulle nog tipsa dig om att byta din också. Dumt att vara snål där med tanke på kostnaden för eventuella framtida vattenskador (som dessutom försäkringsbolagen inte täcker).

Även om du skulle lyckas laga den så är hållfastheten förmodligen mycket försämrad vilket kanske visar sig nästa gång den utsätts för ett snöras med blötsnö.

En ny huv verkar ligga på (gissningsvis) ca 2000 kr plus någon timmes jobb.
 
Det visade sig att huven hade en väldigt klen konstruktion. Huven hölls fast i fästet med några nitar som givetvis hade gett med sig efter hand.

Plåtslagaren tog en snabb koll, la ca 2 timmar på att göra en ny likadan fast med lite stabilare konstruktion. Den monterades sedan på mindre än en timme.

Jag kommer nog byta den andra också före nästa vinter INNAN den ger sig. Visst kostar det en liten slant, men en fuktskada som försäkrinsgbolaget inte täcker är ju inte speciellt billig heller.
 
Ursäkta mig men blir förbannad när jag hör att saker är i halvfabrikat som säljs ut till kund, man popnitar F*N inte ihop en huv i plattan, den skall fallsas, har alldrig hört att den viker sig och den läcker endast om tillverkaren slarvat..Lider med er! / En plåtslagare som är trött på oseriösa klåpare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.