Någon som vet?
 
Tack, men det är ändå lite korvspad kvar kring frågan. Är det alltså så att elsäkerhetsverket bedömt att risken för att (1) en dubbelisolering blir bristfällig och inte längre isolerar är mindre än risken att (2) man råkar hålla i ett metalliskt elverktyg eller någon annan metallisk pryl i samma ögonblick som jordkretsen blir spänningsatt ett ögonblick på grund av ett isoleringsfel någon annanstans? (Pust, det blev en låååång mening).
Kan det stämma (tänka, tänka, hmmm, hmmm)? Mjaeee - om jag använder en metallisk dubbelisolerad sticksåg och gör en idiotsågning i en vägg och kör av ett VP-rör får jag mig en stöt av den avkörda kabeln och då är det ju en liten tröst att veta att det i varje fall inte var själva sticksågen som stod för stöten. Fast å andra sidan, om jag drar in en hårtork i det blöta badrummet och lutar mig mot den dubbelisolerade radiatorn så kanske det är bra att den inte är jordad. Så, jo det tycks finnas fördelar i badrum, men isolationsfel uppstår säkert mycket oftare av att vi hemmapulare förstör något spänningssatt med ett bearbetande verktyg, än av att vi gnuggar rumpen mot radiatorn i badrummet. Så ett generellt förbud mot att jorda metalliska dubbelisolerade prylar låter inte vettigt - man borde göra en bedömning på stationära installationer vs verktyg, eller något liknande.
 
dessutom är dubbelisolerade handhållna apparater nästan uteslutande i plast.
 
Låter vettigt. Men, om man nu har en livsfarlig hårtork med sig in i badrummet, borde det då inte vara bättre att man dels har jordfelsskyddat och dels har skyddsjordat radiatorn med en resistor som gör att jordströmmen blir sisådär 30mA?
 
JanW skrev:
Någon som vet?
Om lampfoten till din ojordade golvlampa blir strömförande så får du en stöt om du samtidigt tar i ett jordat föremål. Är föremålet istället dubbelisolerat så slipper du få en stöt.

Fast ibland kan man ifrågasätta nyttan av dubbelisolering ur beröringsskyddsynpunkt, en tv, video eller liknande är ju normalt ansluten till en tv-antenn, och om antennen antingen har åskledare på sig, eller är utförd på lagligt vis i ett flerfamiljhus (med tillräckligt många bostäder, det finns säkert undantag för hus med 2-3 bostäder) så är antennen jordad och därmed tv'n/videon ändå.

Däremot är det dumt att elnätjorda sin tv/video om man t.ex. bor i en lägenhet, eftersom det ofta finns en viss potentialskillnad mellan elnätjorden och antennjorden. I värsta fall kan större delen av hela trappuppgångens jord/nollström ledas i koaxkablarna. Antag att du har 1 ohms resistans mellan noll/jordskruven i inkommande central i lägenheten och jordpunkt i källaren, och bara 0.5 ohms resistans mellan antennuttagets jord och samma jordpunkt i källaren, och förbinder skyddsjord i lägenheten med antennjord, då kommer nollströmmen delvis att gå via den skyddsjordförbindelsen. BRANDRISK i värsta fall. I bästa fall händer inget alls, och i många fall så får man 50Hz nätbrum i ljudet här och var.

Ett klassiskt sätt att skapa en sånhär jordslinga är att ha både tv och dator ansluten till samma stereoanläggning, eller för den delen tv-utgång hos datorn till tvn, och datorn anslutet i jordat uttag. Oftast är dock signalkablarna så klena att de blir en mycket sämre väg för jordströmmarna att gå, varpå de till största delen går rätt väg. När jag bodde i lägenhet hade jag en ful-lösning med kondensatorer seriekopplade med antennuttagets signal- och jordledare, det gav visserligen något sämre tv-bild och det strålade säkert en bit ovanför gränsvärdet men elsäkerheten blev korrekt och ljudkvaliten på musik från datorn slapp lida av nätbrum, vilket jag värderar högre än tv-bildens kvalite (det finns ju ändå inte mycket att se på vanlig tv).

JanW skrev:
Mjaeee - om jag använder en metallisk dubbelisolerad sticksåg och gör en idiotsågning i en vägg och kör av ett VP-rör får jag mig en stöt av den avkörda kabeln
Det får du troligtvis inte alls. För att du ska få en stöt så måste du samtidigt ta i elementet eller något annat ledande. betongväggar och golv är tillräckligt ledande för att man ska känna en stöt, men det verkar osannolikt att man dels har vp-rör i betongvägg och framförallt att man kör med sticksåg i betongväggen ::)

Med samma resonemang är det ju bäst att du har en jordledning på hammaren när du spikar upp tavlor, och det har ingen vad jag vet någonsin föreslagit 8)

JanW skrev:
Låter vettigt. Men, om man nu har en livsfarlig hårtork med sig in i badrummet, borde det då inte vara bättre att man dels har jordfelsskyddat och dels har skyddsjordat radiatorn med en resistor som gör att jordströmmen blir sisådär 30mA?
NEJ! ABSOLUT INTE! Om du har ett motstånd som ger 30mA vid 230V över sig, så får du såklart en bit under 30mA om du seriekopplar motståndet med något annat, exemeplvis en människokropp.

Det farligaste fel man kan ha om man har jordfelsbrytare är isoleringsfel som mot jord ger mindre än 30mA felström, men ändå stark nog ström att skada en människa.

30mA är inte tillräckligt för ett fullständigt skydd som skyddar mot alla tänkbara jordfel, utan det är en kompromiss. Jag är rätt säker på att man på sjukhus har jordfelsbrytare med mycket lägre utlösningsström, eller isoleringstransformatorer. I vissa fall kör man vad jag förstått till och med batteridrivna apparater av säkerhetsskäl fast det finns nätspänning framdraget.

Att man valt 30mA och inte lägre beror på att man har ofta små krypströmmar i diverse utrustning. Nätfilter ger ofta sådana krypströmmar, datorer är ett praktexempel på en plats där de ofta finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.