Ska gjuta igen mitt källar golv somg jag bilat upp för ny rördragning m m. Ska hyra en betongblandare och använda mig av 25 kg betongsäckar. Betongblandaren tänkte jag hyra på ett uthyrningsföretag. Nu till min fråga.

Hur mycket betong kan man blanda åt gången?
 
Beror ju på storleken på blandaren det :)
En vanlig "hobbyblandare" tar väl 4-5 säck i taget
 
Min gissning är 2-3 säckar.

Det går ju att köpa cement,sand och sten för att blanda själv också...

En säck betong kostar ju lika mycket som en säck cement...

/ATW
 
Gick in på uthyrningsfirmans hemsida, där står att kapaciteten är 125 liter. Men 125 liter innebär att vikten per blandning blir 240 kg. 240 kg låter inte lätt att hantera. 3 säckar skulle ge en vikt av 75 kg, vilket känns lite mer hanterbart.
 
Mja det där med 125 liter är ju inte riktigt sant, Den ska ju inte vara knökfull utan kunna blanda betongen också. Därmed brukar 50-60 liter vara lagom och en säck färdigblandat vill jag minnas ger 13 liter.
 
En betongblandares volym mäts ofta i oblandat material. När sedan kornen letar sig imellan varandra och vattnet och cementen "smälter ihop" så minskar volymen med ca 40-45%. Våran blandare på jobbet tex är en 2250 liters och den blandar 1550 liter färdig betong.
 
Tillägg: Betong på säck är nog redan ganska välblandad , så den behåller nog mer eller mindre sin volym.
 
Ja en säck ger 13 liter, så 4 st säckar skulle ge 52 liter. Jag kommer nog att försöka mig på att blanda 4 st säckar i taget.
 
Återkom gärna med resultatet.

/ATW
 
Ja, det ska jag. Hade tänkt att gjuta i helgen, men ryggen började krångla, eventuellt kan jag gjuta nästa helg.

Läste på betongsäckarna att man inte ska gjuta under 5 grader. Förvarar nu betongsäckarna i ett oisolerat garage. Nätterna är ca 8-10 minusgrader och dagarna kring nollstrecket. Hade tänkt att blanda betongen på garageuppfarten och sedan bära ner den till källaren, vilken håller 16 grader.

Kan hållfasteheten i betongen påverkas om man blandar den i nollgrader och om man sedan låter den härda inomhus i 17 grader?
 
Nu är jag långt ifrån nån expert men har fått för mig att jag har läst att man kan blanda med varmvatten för att få lite varmare betong och när du väl har burit in den så ska det vara lugnt
 
Det är inga problem att förvara betongen/cement kallt...

Du blandar ju med ju med vatten så din betongblandning lär ju hålla plusgrader.

Om man gjuter utomhus runt 0'an kan man ju använda sig av varmvatten för att få lite marginal, men för din del är det inget att oroa sig för.


/ATW
 
Har gjutit i helgen. Temperaturen gick under dagen upp till plusgrader, även om det var minusgrader under morgonen, men betongen verkar ha brunnit bra.

Blandade 4 st 25 kg säckar i taget i blandaren, vilket gick bra. Det hade säkert gått att ha någon säck till om man hade velat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.