Liljan84 skrev:
Nej vi ligger på dryga 47' netto in och väntar väl hyffsade löneökningar så att vi kanske närmar oss 50' inom året. Det som bankmannen pratade om netto kvar efter allt är betalt var att hon inte ville att det skulle understiga boendekostnaden. Jag trodde att 5% ränta var bra att räkna på som snitt men att man ska klara av ex 7-8% oxå.
Ok om ni har 47 000 netto så borde lån i den storleksklassen inte vara några problem. Vi har själva ca 65 000 brutto (alltså ca 45 000 netto) och lånar 3,25 miljoner som vi räknar med att höja till ca 3,8 när min sambo haft sitt företag längre så att han känns som en säkrare kund för banken. Nu får vi bara låna ca 75%, men vi har blivit lovade att höja belåningsgraden till 85% när han har haft företaget längre. Så länge får vi låna av mina föräldrar istället.

Och jag är absolut inte ute efter att bara säga emot, som jag skrivit i det tidigare inlägget så vet jag bara hur det är när räntan blir högre än vad man räknat med.
 
Varför räkna på snitt över tiden över huvud taget?

Tidigare års räntor säger inte så värst mycket om framtiden.
 
Tja, det finns ju många teorier om vad som komma skall men dåtiden är faktum.
 
Med dagens ränta ca 21% netto för allt utom amortering och underhåll (lägenhet i stan och stuga i skogen)
Vid 5% ränta inte så mkt mer pga en del bundna lån, ca 25%
Räknar med att fixa i stugan för ca 5000 i månaden några år framöver. Så då är vi uppe i 36% :S (med 5% ränta) Tur man inte har tid med andra intressen...
Lägenheten får vara underhållsfri ett tag nu :p
 
Redigerat:
Vi har valt att gruppera våra boendekostnader på följande grupper:

  • Ränta
  • Amortering
  • Driftskostnader (El,Värme, sopor, Villaförsäkring
  • Renovering/underhåll/Verktyg (kortbetalningar från Bauhaus, hantverkare, lokala rörläggaren osv)
  • Inredning (kortbetalningar från IKEA, Hemtex osv)
Den sista kategorin kanske inte tillhör boende men frugan tycker den är viktig. :cool:

Jag körde in ett års banktransaktioner i Excel-programmet från http://www.hemekonomi.nu och fick då följande siffror:


  • 5 % - Ränta
  • 6 % - Amortering
  • 7 % - Driftskostnader
  • 5 % - Renovering/underhåll/Verktyg
  • 4 % - Inredning
Totalt 27 %

Kanske skall sägas att vi bor i radhus sen några år tillbaka och sparar för att bygga nytt med inte alltför mycket lån.

Kan verkligen rekommendera hemekonomi programmet för att se exakt hur mycket som går till vad. Man får koll på sin hemekonomi och "facit" på sina utgifter eftersom man importerar in alla transaktioner från sin internetbank.d^_^b
Kräver visserligen att man har Excel installerat på sin dator... q(;^;)p
 
Lasserock skrev:
Vi har valt att gruppera våra boendekostnader på följande grupper:

  • Ränta
  • Amortering
  • Driftskostnader (El,Värme, sopor, Villaförsäkring
  • Renovering/underhåll/Verktyg (kortbetalningar från Bauhaus, hantverkare, lokala rörläggaren osv)
  • Inredning (kortbetalningar från IKEA, Hemtex osv)
Den sista kategorin kanske inte tillhör boende men frugan tycker den är viktig. :cool:

Jag körde in ett års banktransaktioner i Excel-programmet från [länk] och fick då följande siffror:


  • 5 % - Ränta
  • 6 % - Amortering
  • 7 % - Driftskostnader
  • 5 % - Renovering/underhåll/Verktyg
  • 4 % - Inredning
Totalt 27 %

Kanske skall sägas att vi bor i radhus sen några år tillbaka och sparar för att bygga nytt med inte alltför mycket lån.

Kan verkligen rekommendera hemekonomi programmet för att se exakt hur mycket som går till vad. Man får koll på sin hemekonomi och "facit" på sina utgifter eftersom man importerar in alla transaktioner från sin internetbank.d^_^b
Kräver visserligen att man har Excel installerat på sin dator... q(;^;)p

Känns sådär att låta ett externt program "importera" transaktioner från banken...
 
Det är safe eftersom banktransaktionerna kopieras direkt till Excel så de lämnar aldrig min PC. Det som känns mindre safe är att lägga sin privatekonomi på nätet. Finns några sådana siter...

Känns sådär att mata in alla utgifter manuellt... ;) Det tar sån tid...
Men visst. Jag kan förstå din tanke.
 
Betalar inget för boendet. Lånet är betalt och inkomsterna på fastigheten överstiger driftskostnaderna.

Renoveringen är förstås ruinernade, men det ser jag inte som en kostnad utan en investering.
 
mycke_nu skrev:
Betalar inget för boendet. Lånet är betalt och inkomsterna på fastigheten överstiger driftskostnaderna..
Likadant här. Den enda boendekostnaden man kan tala om i dag är för lägenheten i stan som vi köpt för att ha när vi blir riktigt gammal: :D 2641 kr/mån för 112,5 m2.
 
Med dagens rörliga ränta ~17% och 32%, 36%, 39%, 43% om räntan stiger till 5, 6, 7 respektive 8% (efter skatt och skattereduktion). Har lån på 2.8M och nettoinkomst på ~40kkr/mån (drygt 50kkr/mån brutto).

Vi har förresten fastnat för Nordeas maxräntelån (bolån) där vi betalar 1.77% av lånebeloppet under 5 år (vilket ger ca. 850kr/mån) samt 0.34% pålägg på den rörliga räntan. I gengäld får vi rörlig 3-månaders ränta under 5 år, men med en maxränta på 5.17%. Man har alltså rörliga 3mån-räntan (+0.34%) men om den går upp till t.ex. 6.5% så betalar man endast 5.17% som mest.

Visst ja, den månatliga premien på 850kr räknas som räntekostnad så man får göra skattereduktion på den vilket ger en faktisk månadskostnad på knappt 600:-. Merkostnaden på ett år för denna lösning blir ~15kkr/år jämfört med vanlig 3-månaders rörlig ränta. Men det tycker jag är en klart prisvärd sova-gott-garanti ;)
 
swebichon skrev:
Med dagens rörliga ränta ~17% och 32%, 36%, 39%, 43% om räntan stiger till 5, 6, 7 respektive 8% (efter skatt och skattereduktion). Har lån på 2.8M och nettoinkomst på ~40kkr/mån (drygt 50kkr/mån brutto).

Vi har förresten fastnat för Nordeas maxräntelån (bolån) där vi betalar 1.77% av lånebeloppet under 5 år (vilket ger ca. 850kr/mån) samt 0.34% pålägg på den rörliga räntan. I gengäld får vi rörlig 3-månaders ränta under 5 år, men med en maxränta på 5.17%. Man har alltså rörliga 3mån-räntan (+0.34%) men om den går upp till t.ex. 6.5% så betalar man endast 5.17% som mest.

Visst ja, den månatliga premien på 850kr räknas som räntekostnad så man får göra skattereduktion på den vilket ger en faktisk månadskostnad på knappt 600:-. Merkostnaden på ett år för denna lösning blir ~15kkr/år jämfört med vanlig 3-månaders rörlig ränta. Men det tycker jag är en klart prisvärd sova-gott-garanti ;)
Det innebär att ni betalar ca 0.5% extra i ränta mao ?
Det är iof ganska sunt - då har ni en maxräntegaranti på 5år- för 0.5% extra skulel ni bara kunna binda i ett år annars.

Men ni kommer å andra sidan få en högre ränta - och det är ju inte på ngt sätt säkert att räntan går över 5% inom 5 år...

Men det är som jag skrivit tidigare: Bundet lån, eller då en sådan här lösning, är just ngt som man betala en premie för - just för att man vill "sova gott". Vill man ha minsta möjliga kostnad så är det i princip alltid billigare med rörligt i längden.

Min sova-gott garanti är just nu att spara undan mellanskillanden mellan 5 årigt bundet och mitt 3-mån lån på ett konto - för varje månad med låg ränta så växer det :). Har sparat undan ca 12000 kr nu - bara ränteskillnaden alltså - sen tillkommer förstås övrigt sparande alltså.

/K
 
Lägger nog ner ca 70% av MIN inkomst till husen då mesta dels sparande till renoveringen och har väl gjort så i 4 års tid, just för att slippa lån då jag inte har några.

Resterande 30% går till mat och bilen :D

Låter nog trist och det är det men har man ett mål så gör man vad som krävs med en begränsad inkomst.
 
klaskarlsson skrev:
Det innebär att ni betalar ca 0.5% extra i ränta mao ?
Det är iof ganska sunt - då har ni en maxräntegaranti på 5år- för 0.5% extra skulel ni bara kunna binda i ett år annars.

Men ni kommer å andra sidan få en högre ränta - och det är ju inte på ngt sätt säkert att räntan går över 5% inom 5 år...

Men det är som jag skrivit tidigare: Bundet lån, eller då en sådan här lösning, är just ngt som man betala en premie för - just för att man vill "sova gott". Vill man ha minsta möjliga kostnad så är det i princip alltid billigare med rörligt i längden.

Min sova-gott garanti är just nu att spara undan mellanskillanden mellan 5 årigt bundet och mitt 3-mån lån på ett konto - för varje månad med låg ränta så växer det :). Har sparat undan ca 12000 kr nu - bara ränteskillnaden alltså - sen tillkommer förstås övrigt sparande alltså.
/K
Precis, omräknat i procent blir det ungefär en ökning på 0.5%. Du har helt rätt i att rörlig ränta med största sannolikhet blir billigast i längden. Fast det bygger på att man har en rejäl buffert för att klara av räntetoppar m.m. vilket vi inte hunnit få ihop än (håller fortfarande på att bygga). Min tanke är att varje månad betala som om vi hade en ränta på 5.17% och spara undan mellanskillnaden. Förhoppningsvis har vi fått ihop en bra buffert om 5 år så vi kan ha mesta delen av lånet helt rörligt. Under tiden kan man iaf sova gott eftersom vi inte behöver lämna hus och hem oavsett vad som händer med räntan :D

Alternativet att binda på 5 år skulle ge en ränta på ca. 4.3% vilket inte gett så mycket överskott till bufferten q(;^;)p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.