Vi har precis köpt ett hus och behöver måla väldigt mycket. Det är riktigt slitet. En del kommer vi att leja bort, och en del målar vi själva. Tak, väggar och lister behöver målas i flera rum, men ibland bara väggar.

Jag tror vi har bestämt oss för 0502-Y49R för väggarna i hela huset. Men med accentfärger på textilier eller någon rand eller fondvägg i vissa rum.
Målaren vi pratade med rekommenderade kritvitt för de taken som ska målas. Vad tror ni om det?
Hur gör man med lister, foder, garderober mm som ska målas. Kör man det samma som väggfärgen?

Så tacksam för hjälp!
 
Jag är ingen målare men....Vi och våra målare kör iallafall kritvitt, samma färg, i tak och taklister (hålkäl), det blir snyggast. Andra snickerier än taklister kör vi 0502 Y på, men det är ett gammalt hus med lite högre profilerade golvsocklar och foder etc. Taklisten i samma färg som taket alltså, resten i egen snickerifärg.

/A
 
Samma NCS är väl bra, men man vill kanske ha olika glans på olika saker?
 
Har man nu taklister så är det enda rätta att måla dessa i snickerifärg/målarn.
 
Det framgår ju inte vad det är för hus ni köpt?

Ett tips är i alla fall att om det är ett äldre hus med bevarade detaljer (dörrar, lister o.s.v.) blir det mycket snyggare att välja annat än kritvitt på dem. Vilka nyanser som blir bäst beror på husets ålder och hur välbevarat det är. Vi har ett tvåhundraårigt hus och använder inte kritvitt alls, mer än på de 100-åriga pappspända taken och på murstocken i köket. Det är en mängd olika nyanser på väggar, dörrar och lister, från mörkbrunt via engelskt rött, milt grönt, gråblått, ljust ockragult och olika brutna vita, med kimrök och umbra i. Hade vi ett 100-årigt hus istället skulle vi använda andra nyanser, men fortfarande inte kritvitt.
 
Huset är i tegel med tegel och gipsväggar (antar jag), så det är ganska typiska detaljer på dörrar med blyinfattade fönster mm. Men listerna vet jag inte om de är tidstypiska, de är enkla.

Det är bara taklist i vardagsrum och matsal och den sitter ca 25-30 cm ner från taket, eller om den bara är till för att hänga upp tavlor på.

Vi ska använda olika typer av färger alltså snickerifär på snickerier och foder, och väggfärg på väggar, men nu är jag mest intresserad av tips på kulör.

Huset ligger för övrigt i Holland.
 
Tak + taklist målas vit, vanlig takfärg...

färg på listerna är en smaksak, men jag hade gått på 0502-Y, 0500-N, eller gråton...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.