7 284 läst · 14 svar
7k läst
14 svar
Ont om info om installation av gas?
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Söker en mer detaljerad info om installation av gasspis men hittar ingen. Ilves hemsida har ju skrivit lite grand:
Och är det nån som vet vad ilve har för anslutning för gasen i deras spisar? Så man vet vilka kopplingar man ska köpa till den.
Men sen när man söker på dessa saker så finns ju hur många olika varianter av slangar och kopplingar som helst, hur ska man veta vilka man behöver? Själv ska jag ha gasflaskan inomhus i köket så det är ju inte några mängder med kopplingar man behöver men ändå så sitter man som ett frågetecken.1. Du tar två flaskor, en i drift och en i reserv. I enbostadshus är det tillåtet med högst P11-storlek, i flerfamiljshus högst 5-litersstorlek (blå). Radhus räknas som enbostadshus.
2. Flaskorna ställs helst utanför huset, men får stå inne om man vill, dock inte i källaren.
3. På flaskan sätter man en manometer, (ca. SEK 150 som man kontrollerar tätheten med varje gång man byter flaska. Detta är en MYCKET billig liv- och brandförsäkring, överlägsen alla gasvarnare som förebyggande skydd.
4. Efter manometern sätter man en reducerventil.
5. Efter reducerventilen sätter man en gasolslang. Svenska slangar är märkta med ordet gasol. Slangen skall klara –30° C, vilket utländska slangar inte alltid gör.
6. Slangen skall fästas med slangnippel på rörledningen, som leder till gasapparaten. Rörledningen kan man köpa på rulle och dras helst i ett stycke hela vägen till gasapparaten. Om man måste skarva den, skall skarvarna vara synliga utan hjälp av verktyg. De får inte vara dolda bakom paneler, i väggar eller golvsocklar. De skall ligga fritt i rummet eller i t.ex. köksskåp som man kan öppna. Detta för att lätt kunna hitta eventuella läckor i systemet. Rörledningen får heller inte gjutas in i väggar, golv eller tak. Vill man lägga ledningen i väggar, golv eller tak, skall den ligga i skyddsrör som är ingjutet.
7. Mellan rörledningen och gasapparaten kan man ha slang. Samma krav ställs då på den slangen som i punkt 5. Har man en spis kopplad med slang, skall spisen ha vajer som hindrar att man drar av slangen då spisen dras ut.
8. Gasapparaten skall vara CE-märkt med fyra efterföljande siffror. CE-märkning utan
siffror är ofta falsk marknadsföring.
Och är det nån som vet vad ilve har för anslutning för gasen i deras spisar? Så man vet vilka kopplingar man ska köpa till den.
Redigerat:
Titta in på fogas.se, där kan du hitta mkt information. Sedan tycker jag att du skall leta upp någon firma i närheten av dig som säljer gasoltillbehör och utrustning för att få hjälp med de prylar du behöver.
Nu vet jag inte hur långt i från spisen du skall ha gasolflaskan, men oavsett avstånd så MÅSTE du ha kopparrör en bit emellan. Man får absolut inte bara ha slang. Gummislang får man bara ha en kort bit i vardera änden.
Kopparrörets dimension är beroende på storlek på utrustningen (spishällen) och avståndet till utrustningen.
Du måste också ha en läckageindikator, gärna en mekanisk som du kollar varje gång du byter flaska.
Du bör också ha en gasolvarnare som sitter lågt i köket som tjuter som ett brandlarm om gasol läcker.
Du måste också ha en avstängningskran bredvid spisen eller lätt åtkomligt innanför dörren i skåpet bredvid. Detta är viktigt ifall det skulle börja brinna på spisen så att du lätt och snabbt kan stänga av gasen.
Nu låter allt detta skrämmande kanske. Vi har alla dessa installationer, men de har aldrig behövts användas. Se det som en säkerhet, precis som att man har jordfelsbrytare eller brandlarm. Gasol är inte farligt om man hanterar det rätt.
Nu vet jag inte hur långt i från spisen du skall ha gasolflaskan, men oavsett avstånd så MÅSTE du ha kopparrör en bit emellan. Man får absolut inte bara ha slang. Gummislang får man bara ha en kort bit i vardera änden.
Kopparrörets dimension är beroende på storlek på utrustningen (spishällen) och avståndet till utrustningen.
Du måste också ha en läckageindikator, gärna en mekanisk som du kollar varje gång du byter flaska.
Du bör också ha en gasolvarnare som sitter lågt i köket som tjuter som ett brandlarm om gasol läcker.
Du måste också ha en avstängningskran bredvid spisen eller lätt åtkomligt innanför dörren i skåpet bredvid. Detta är viktigt ifall det skulle börja brinna på spisen så att du lätt och snabbt kan stänga av gasen.
Nu låter allt detta skrämmande kanske. Vi har alla dessa installationer, men de har aldrig behövts användas. Se det som en säkerhet, precis som att man har jordfelsbrytare eller brandlarm. Gasol är inte farligt om man hanterar det rätt.
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Jo det är där jag har läst och klurat, tror ha fått lite koll nu iaf, men det du säger om kopparrör måste jag syna lite, aldrig läst om något sådant? Bara att slangen inte får vara för lång, max 1.5 meter vad jag kunde förstå och om man anslutar spisen med en slang så ska det finnas en vajer som hindrar slangen från att lossna om man drar ut spisen. Vart får du ifrån att man måste ha en bit kopparrör mellan? Låter väldigt ologiskt.Hemmakatten skrev:Titta in på fogas.se, där kan du hitta mkt information. Sedan tycker jag att du skall leta upp någon firma i närheten av dig som säljer gasoltillbehör och utrustning för att få hjälp med de prylar du behöver.
.
Vid en utegrill har man naturligtvis bara gummislang, men då är det en rörlig, flyttbar utrustning som står utomhus. När du har en fast installation Inomhus så är det jätteviktigt att det inte går att slita loss slangen från spisen. Men bakom spisen sätter du ett kopparrör som du kopplar slangen på. Kopparrören drar du genom skåpen/väggen till dit du gasoltuben står. Lämpligt är väl att dra röret till reduceringsventilen och sedan ha slang den korta biten till flaskan.
Ilve-spisen har en koppling som du trär den orange gasolslangen på och låser fast med en slangklämma. Enkelt och smidigt.
Om gasoltanken står i skåpet intill spisen är jag inte säker på att kopparrör behövs. Max 1,5 meter slang är vad jag har hört. Kanske Hemmakatten kan hänvisa till någon källa?
Med flaskan inomhus så är det ju enkelt att stänga av gasen med kranen på flaskan, så en extra avstängningskran verkar onödigt.
Minst risk för läckage och felkällor är en slang på mindre än 1,5 meter direkt från flaska till spisen utan mellanliggande kranar och kopplingar, men jag är ingen professionell gasinstallatör, så jag kan ha fel. Reglerna kanske säger annat.
Själv har jag flaskorna utomhus och kopparrör genom väggen.
Om gasoltanken står i skåpet intill spisen är jag inte säker på att kopparrör behövs. Max 1,5 meter slang är vad jag har hört. Kanske Hemmakatten kan hänvisa till någon källa?
Med flaskan inomhus så är det ju enkelt att stänga av gasen med kranen på flaskan, så en extra avstängningskran verkar onödigt.
Minst risk för läckage och felkällor är en slang på mindre än 1,5 meter direkt från flaska till spisen utan mellanliggande kranar och kopplingar, men jag är ingen professionell gasinstallatör, så jag kan ha fel. Reglerna kanske säger annat.
Själv har jag flaskorna utomhus och kopparrör genom väggen.
Jag gick till min lokala båtaffär och köpte allt jag behövde. I båtäffärer finns det oftast mycket olika kopplingar osv till gasinstallationer eftersom de är vanliga i båtar. Jag använde 2 st avstängingskranar (1 i vardera ände) 1 st 8 meter långt kopparrör. 2 st slangar (1 i vardera ände) samt 1 st kombinerad slangbrottsventil och läckagevarnare samt 1 flaska läckageindikator (skum). Alltihop kostade under 1000 spänn ovh skruvades ihop på en timme. Inga konstigheter.
Min ilvespis hade inte nåt grej som man kunde trä en slang över och klämma åt med slangklämma utan jag fick köpa en riktig koppling med gänga som passade i spisen och sätta slangen på den (hittade en på hornbach). Har för mig att det var en vanlig 3/4 tum. Satte fast den med special Locttite för gaskopplingar som också fanns på hornbach. Det har hållt tätt.
Min ilvespis hade inte nåt grej som man kunde trä en slang över och klämma åt med slangklämma utan jag fick köpa en riktig koppling med gänga som passade i spisen och sätta slangen på den (hittade en på hornbach). Har för mig att det var en vanlig 3/4 tum. Satte fast den med special Locttite för gaskopplingar som också fanns på hornbach. Det har hållt tätt.
Det är möjligt att jag har fel om att man måste ha kopparrör inomhus om flaskan står precis bredvid spisen. Jag är ingen expert, men har använt gasol (som privatperson) i många år i olika sammanhang, båt, husvagn, sommarstuga, kök.
Kommer ihåg en sommarstuga med gasoldrivet kylskåp där flaskan stod på golvet bredvid. Trots det nära avståndet var det på väggen draget ett kopparrör med en slangstump i vardera änden.
Har för mig att både fogas där vi köpte installationsmaterial och brandingenjören som var hemma hos oss (vi behövde tillstånd för extra gasol) båda pratade om att det var viktigt att använda kopparrör för säkerhetens skull. Men, det är möjligt att jag missuppfattade, vi har våra tuber ståendes utomhus och har därför ganska långt kopparrör in till köket. Det bästa är att var och en ringer och kollar med gasolbutik. Vad jag är helt säker på är dock att man inte får dra slang genom bärande delar i huset samt att man måste ha slangskydd/rörskydd om man borrar genom tex skåpstommar.
Dock tycker jag absolut att man skall ha en extra avstängningskran i köket även om man har gasoltuben ståendes nära. En avstängningskran är enkel att stänga av, man vrider ett kvarts varv och sedan är det klart. Skall man stänga vid gasolflaskan måste man vrida många varv innan gasolen är avstängd. Om det då brinner på spisen är det nog ganska nervigt att stå o vrida på gasoltubsavstängningen.
Har man kopparrör sätter man avstängningsventilen i slutet av röret, Ett kopparrör bör också vara jordat.
Kommer ihåg en sommarstuga med gasoldrivet kylskåp där flaskan stod på golvet bredvid. Trots det nära avståndet var det på väggen draget ett kopparrör med en slangstump i vardera änden.
Har för mig att både fogas där vi köpte installationsmaterial och brandingenjören som var hemma hos oss (vi behövde tillstånd för extra gasol) båda pratade om att det var viktigt att använda kopparrör för säkerhetens skull. Men, det är möjligt att jag missuppfattade, vi har våra tuber ståendes utomhus och har därför ganska långt kopparrör in till köket. Det bästa är att var och en ringer och kollar med gasolbutik. Vad jag är helt säker på är dock att man inte får dra slang genom bärande delar i huset samt att man måste ha slangskydd/rörskydd om man borrar genom tex skåpstommar.
Dock tycker jag absolut att man skall ha en extra avstängningskran i köket även om man har gasoltuben ståendes nära. En avstängningskran är enkel att stänga av, man vrider ett kvarts varv och sedan är det klart. Skall man stänga vid gasolflaskan måste man vrida många varv innan gasolen är avstängd. Om det då brinner på spisen är det nog ganska nervigt att stå o vrida på gasoltubsavstängningen.
Har man kopparrör sätter man avstängningsventilen i slutet av röret, Ett kopparrör bör också vara jordat.
Kranen på gasolflaskan ska inte öppnas flera varv, det räcker med ett halvt eller ett varv. Flödet räcker till gott och väl, och det går snabbt att stänga vid brand.Hemmakatten skrev:Dock tycker jag absolut att man skall ha en extra avstängningskran i köket även om man har gasoltuben ståendes nära. En avstängningskran är enkel att stänga av, man vrider ett kvarts varv och sedan är det klart. Skall man stänga vid gasolflaskan måste man vrida många varv innan gasolen är avstängd. Om det då brinner på spisen är det nog ganska nervigt att stå o vrida på gasoltubsavstängningen.
I vårt fall så satte elektrikern en kabel? på kopparröret i skåpet i förrådet där flaskorna står och drog den 2-3 m till en undercentral som sitter i förrådet.
(Några mer ingående frågor om kabelarea eller annat om elen kan jag nog inte svara på eftersom jag dessvärre är näst intill analfabet vad det gäller el...)
(Några mer ingående frågor om kabelarea eller annat om elen kan jag nog inte svara på eftersom jag dessvärre är näst intill analfabet vad det gäller el...)
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Kommer säkert med dumma frågor här men är ju helt newbie när det handlar om gasinstallationer. Men är det nån som kan förklara närmare hur detta med manometers funkar, är det nåt man tillfälligt provar anläggningen med eller sitter den där permanent? Monteras den direkt på gasflaskan eller hur är det?
Dumma frågor kanske, men förhoppningsvis finns det bra svar .
Dumma frågor kanske, men förhoppningsvis finns det bra svar .
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Men i vissa system är det alltså så att man har:
Gastub - Reducerventil - Slang - Spis
Och sen kopplar man in en manometer ibland för att kolla efter läckor, exempelvis varje gång man byter tub.
Förresten kan man beställa allt detta från fogas? Hittar inte något ställe där för att beställa eller mailar man in beställning?
Gastub - Reducerventil - Slang - Spis
Och sen kopplar man in en manometer ibland för att kolla efter läckor, exempelvis varje gång man byter tub.
Förresten kan man beställa allt detta från fogas? Hittar inte något ställe där för att beställa eller mailar man in beställning?
Jag tycker du skall ringa dit och be om råd och hjälp med vad exakt du behöver. Vi har alltid fått goda råd från dem, men ringa gärna vid en tidpunkt då detinte ärfullt med kunder i butiken. Be gärna också om tips på gasolinstallatör/butik i närheten av där ni bygger.
Liknande trådar
-
Grunda råspont utomhus, hur?
Färg, Måla & Tapetsera -
Kontrollmäta läckströmmar inför JFB?
El -
Firmor som inte har kontaktinformation?
Hantverkare -
Information om narade luckor/dörrar av pärlspont
Möbelsnickeri -
Råd inför köp av container att använda som förråd
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus