Hur går det till att renovera en fasad med kalkputs?
Jag har ett Egnahem hus från 20-talet byggt med stånde timmer sedan spiktegel ytters ett lager med kalkputs.
Huset blev senast omputsat på 60-talet i en vacker gul nyans nu är det dax att göra det igen.
Hur går man till väga?
Efter lite efterforskning på nätet har jag förstått att min fasad har en puts av hydralisk typ som skiljer sig från dagens puts. Den tillåter fuktvandringar som förhindrar att timmret blir fuktskadat.
Går det att utföra på egen hand?
Hur aplicerar man kulören?
Efter vad jag förstått hackar man loss putsbommarna mot spikteglet kontrollerar att spikarna som håller i teglet är i gått skick sedan putsar man upp ett nytt lager.
Vad bör man ha för budgett per kvm?
 
Hej Eldflugan.

Om jag förstått det rätt tänkte du alltså laga reverteringen. Beroende på ytstruktur så kan det vara svårt att göra det snyggt, även om en murare med erfarenhet av den typen av arbete kan göra det bra så att det nästan inte syns. Är det slätputsat så är det klart enklare än spritputs. Så ja, det går att utföra själv men lagningar är svåra att få osynliga. Jag har hjälpt till lite på vårt hus och det är inte särskilt svårt att få upp på det på väggen, förrän man ska på med spritputsen.

Enl tradition avfärgar man huset med kalkfärg i lager om 5-7 st ungefär, men det finns nyare kalkvarianter där det räcker med 2-3. Frågan är vad ditt hus är målat med innan, är det gjort på 60-talet så var det inte ovanligt att att man använde plastfärg. Det gjorde man på vårt och vi har tvingats ta ner all puts och börja om... Nuförtiden pigmenterar man ofta i själva bruket så slipper man måla. Så ta reda på färgtyp, du kan inte kalka över plastfärg såklart.

Ang kvadratmeterpris så är det förstås beroende på typ av puts och vem som gör det. Vårt spritputsade hus har en tredjedel av väggytan täckt med tegelkläppor och 2-3 cm kalkputs medan resten är 4-6 cm tjockputs, utförs av duktig och snabb murare och beräknas kosta kanske 1 100 kr eller något mer per kvadratmeter när det är klart.
 
Redigerat:
Det ligger en ädelputs ytterst bo ett stenkast ifrån ett nerlagt kalkbruk har skickat iväg ett prov till en sakkunnig han sa att det var målat md en kalkfärg putsn var svår att säga exakt va den innehöll då alla murare blanda efter sitt eget recept kan va rent kalkbruk men det var vanligt att man slängde i en skopa cement.
Ska nog måla med kalkfärg osäker på hur jag ska göra med bommar eller slåpp på ädelputsen söker vidare
 
Bom behöver du slå ner. Ädelputs är ett senare påfund, färdigblandad puts som är "förädlad" och genomfärgad. Märkligt att du har ädelputs som är övermålat eftersom det inte behövs... Är det inte spritputs som är kalkavfärgad helt enkelt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.