Du har inte råkat trycka in något manuellt läge, så du har en given temp via nån ratt?
 
Bambi skrev:
Kan man köra samma princip när det gäller varmvatten, att man har hög framledningstemp, klarar blandarna de?

OBS! Inget man bör göra om man har barn som kan bränna sig osv.
Skulle jag haft golvvärme utan tempreglering på golvvärmekretsen skulle jag ställa ner framtemperaturen till ca 35 grader när det är 0 gradigt utomhus--dvs på min station enligt kurva 7,5
Nu har jag golvvärme men med cirkulation och tempreglering så det spelar ingen roll vad jag ställer in för kurva (framtemp)
 
Bambi skrev:
Du har inte råkat trycka in något manuellt läge, så du har en given temp via nån ratt?
Nä jag ser framtemperaturen på siemens regulatorns dator.....det som är problemet är att flödet på fjärrvärmenätet inte ändras därmed kan inte tempdiffen ändras pga av ett givet effektuttag från husets inte ändras
formeln effekt =flöde*(temp på fjärrvärmet in - temp på fjärrvärmet ut ) gäller alltid
 
Redigerat:
knatte skrev:
Nä jag ser framtemperaturen på siemens regulatorns dator
Och framledningstemperaturen ändrar sig verkligen (så att rören till elementen ändrar temperatur) när du ställer om? I sådana fall har du visat att reglerventilen för radiatordelen funkar. Problemet bör i sådana fall vara att ventilen för tappvarmvatten har fastnat öppen.
 
  • Gilla
Anaeba
  • Laddar…
Framtemperaturen till radiatorerna ändras...det kan jag känna med handen och läsa av.......förstår inte hur tappvarmvattnet kan påverka det i o med att jag inte använt varmvatten (ingen förbrukning) och fjärrvärmecomputtern bara mäter fjärrvärmeflöde och och fjv temp in o ut....jag får ringa e.o.n imorron och skälla ut dom......har haft denna tempdiffen sen installationen dvs år 2005
 
knatte skrev:
förstår inte hur tappvarmvattnet kan påverka
Om du tittar på bilden jag bifogade längre upp och som visar en schematisk bild över hur din villacentral fungerar kan du se att ventilen för tappvarmvatten och ventilen för värme till radiatorerna båda släpper vatten på primärsidan genom värmeväxlaren. Om någon av dem fastnar öppen kommer flödet på primärsidan att bli högt. Eftersom du säger att framledningstemperaturen till elementen ändras när du ställer om börvärdet på framledningstemperaturen verkar ventilen för elementvärmen funka, så den andra ventilen borde vara mest misstänkt.
 
mulpac skrev:
Om du tittar på bilden jag bifogade längre upp och som visar en schematisk bild över hur din villacentral fungerar kan du se att ventilen för tappvarmvatten och ventilen för värme till radiatorerna båda släpper vatten på primärsidan genom värmeväxlaren. Om någon av dem fastnar öppen kommer flödet på primärsidan att bli högt. Eftersom du säger att framledningstemperaturen till elementen ändras när du ställer om börvärdet på framledningstemperaturen verkar ventilen för elementvärmen funka, så den andra ventilen borde vara mest misstänkt.
Nu förstår jag vad du menar......det skulle alltså läcka förbi ett flöde via varmvattenventilen och därmed höja fjv retur temp....det kan vara förklaringen..allt är så kompakt byggt så det är svårt att avgöra var flödena går när man lyssnar med en mejsel..jag ska ringa e.o.n imorron ,,,tack tack för hjälpen
 
Är ganska säker på att tappvarmvattensidan läcker över till fjärrvärmereturen ....tappvarmvattnet styrs av en vaxpropp som ändrar volym och hydrauliskt öppnar och stänger tappvarmvattnets reglerventil.........beroende på tappvarmvattnets temperatur
Finns det något sätt att testa/tvångsstänga denna reglerventil ?
 
knatte skrev:
allt är så kompakt byggt så det är svårt att avgöra var flödena går när man lyssnar med en mejsel.
Kikade på några bilder på den villacentralen och den var verkligen kompakt. I princip allt sitter ju i värmeväxlaren. Fast det borde ju gå att kolla vilken temperatur det blir på tappvarmvattnet. Den skulle väl hålla 55 grader eller något sådant, men om ventilen har fastnat kan den ju inte reglera det längre, så man borde få en flödesberoende temperatur ur varmvattenkranen och antagligen varmare än 55 grader när man har ett ganska lågt flöde (fast man måste vänta tills vattnet runnit genom hela varmvattenledningen förstås).
 
Jag kollade min förbrukning nu och den steg rejält i tisdags jämfört med söndag måndag vid samma utemedeltemp, kan det ha med blåst att göra?

Hur styrs känsligheten i tempsensorerna till min uttagna värme, görs det via dator eller på plats i centralen?
 
Bambi skrev:
Jag kollade min förbrukning nu och den steg rejält i tisdags jämfört med söndag måndag vid samma utemedeltemp, kan det ha med blåst att göra?
Ja, visst kan blåst bidra till att mer energi går åt till uppvärmning.

Bambi skrev:
Hur styrs känsligheten i tempsensorerna till min uttagna värme, görs det via dator eller på plats i centralen?
Vet inte om jag förstår den frågan riktigt, men i villacentralen brukar det sitta en mätare, som består av en liten dator med flödesgivare och temperaturgivare. Den multiplicerar flödet med temperaturskillnaden på primärsidan för att räkna ut momentan effekt och sedan integrerar den över tiden för att få fram total mängd uttagen energi.
 
Det var kanske lite dåligt beskrivet :)

Men tempgivarna/sensorerna i datorn skrev du i något tidigare inlägg kan ha lite felmarginal, kan man ställa in de senorerna på något vis, via dator eller manuellt?

Missförstå mig inte nu med att jag blivit värmegalen och ska försöka mig på de, bara nyfiken på hur det fungerar.
 
Bambi skrev:
Men tempgivarna/sensorerna, kan man ställa in de senorerna på något vis
Njae, alltså när de tillverkar mätaren väljer de ett matchat par med temperaturgivare för att mätaren ska mäta tillräckligt rätt. För att det ska bli en rimlig tillverkningskostnad har man dock en viss tolerans för fel, så någon felvisning blir det i alla fall. Vid liten temperaturskillnad blir det relativa felet större, så kör man med väldigt liten temperaturskillnad på primärsidan och stort flöde får man sämsta möjliga precision på mätningen, förutom att man minskar verkningsgraden för värmeverket också.
 
mulpac skrev:
.......... antagligen varmare än 55 grader när man har ett ganska lågt flöde (fast man måste vänta tills vattnet runnit genom hela varmvattenledningen förstås).
Det är precis som du trodde från början.....jag testade och varmvattnet kom upp i 78 gr, dvs ingen tvekan om att "vaxpropps" reglerventilen inte funkar......antagligen är det kapilärrör med kopplingar som inte har hållit tätt....har kollat tillbaka till 1,5 år efter installation och har haft denna lilla tempdiff hela tiden...kan man få eon att erkänna att felet varit från början tro?....var kan man köpa denna vaxproppshydraulik?
 
njae, det optimala är att injustera sek.sidan (utfört av injust.) för att sedan strypa på primsidans returledning. detta kräver att du troligtivs behöver inst. en inj. ventil där (i samråd med ev. leverantör).

självklart skall där sitta tryckstyrda pumpar i anläggning. det kan ni börja med...

finns säkert folk på TA som inte håller med tidigare inlägg under denna tråd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.