Hepp,
Är uppe i processen att kalkputsa vår gamla källare. Vis av erfarenhet ;-) så blir det inte moderna färger utan silikat- och kalkfärg beroende på rum. Köpte på prov den enkelt tillgängliga "Klassisk Silikatfärg" från Nordsjö. Blir dock misstänksam när jag målar, tycker mig känna igen konsistens och lukt från latexfärgen (utan att för den skull veta hur silikatfärg ska vara...) och resultatet av den målade väggen känns "dött". Inte alls vad jag trott.

Börjar leta information och inser att "riktig" silikatfärg är en tvåkomponentsfärg. Enkomponents silikatfärg - typ Nordsjö's - är blandad med latex vilket jag också kunde verifiera med deras produktblad på nätet (inget på burken om det dock).

Härav följer frågorna:
1. Var kan man hitta tvåkomponents silikatfärg som väl bara ska bestå av vattenglas och pigment?
2. Någon som har ett beprövat recept på silikatfärg och var man billigast köper in vattenglas och pigment (zinkvitt) i större kvantiteter?
 
No ja, man brukar blanda till olika tillsatser troligtvis för att färgpigmenten inte ska sedimentera :-/. Det uppges att 5 % tillsatsmedel är tillåtna och det får fortfarande kallas silikat ;). Just på grund av sedimenteringen säljes den som 2-komponent.
Resultatet är ju en matt färg och man ser inte mycket mer just i källare där solen inte kommer till. Annars har silikaten intressant färgspel just mellan solljus/skugga tycker jag.
Den utländska enkomp. silikaten jag har målat med var rätt vattnig och rinnande och det gick inte att pensla på i tjocka lager ( jämfört med andra innefärger jag jobbat med). Luktade pyton också fast ren vattenglas luktar inget :(.
Jag undrar om zinkvitt är lämplig att blandas i vattenglaset som är ju stark basisk. Kanske krita som fylnadsmedel skulle passa bättre?
Kolla om själva silikatgrunden ( den som säljs utan pigment i för att grunda väggar med) är utan tillsatser och då kan du göra dina egna blandningar på den :)
Lycka till!
gaia
 
Hmm, åtminstonde innehåller Nordsjö´s fixativ även den Akrylatsampolymer. Hur f-n kan de få kalla det "Klassisk silikatfärg"....

Nåväl, jag får väl leta vidare och hojtar till om jag hittar riktig, klassisk silikatfärg  :p

Hur ser det ut på våtrumsfronten i källare med putsade väggar och silikatfärg? Den borde väl i alla fall räknas såsom vattenavvisaden? Knappast vattentät...
 
swehjo skrev:
Hur ser det ut på våtrumsfronten i källare med putsade väggar och silikatfärg? Den borde väl i alla fall räknas såsom vattenavvisaden? Knappast vattentät...
Jag upplever det som vattentätt men inte ångtätt. Man kan spola väggen med vatten utan att den blir genomblött men färgen stoppar inte fukten i form av ånga som kan vandra in och ut. Det är det som är det smarta med den färgen att om det finns fukt i väggar så kan den vandra ut utan att färgen bubblar och lösnar i flaggor ;D.
Jag vet att 2-komp färg säljs i tyskland av en firma som jag har glömt namn på men om du söker på silikat på tyska sidor så bör den dyka upp.
gaia
 
Vi målade våra dåvarande eternitplattor med silikatfärg från Alcro för ett antal år sedan. Som jag minns det så var färgen då tvåkomponents, men tittar man på Alcros hemsida nu så har dom en enkomponents, dock med vattenglas som bindmedel. Kanske det kan vara ett alternativ ;)
 
Hepp,
Har undersökt ärendet en bit till. Färgbygge (http://www.fargbygge.se) har bl a ett antal varianter på silikatfärg importerade från Beeck's (http://www.beeck.de) i Tyskland. Finns att få tag på via t ex Ottosson och ABC Färgekonomi i Sthlm. Verkar sälja direkt till slutkund också.

Färgbygge har några varianter, dels en med latexinblandning som ska användas när det man är osäker på om man kan få ren silikatfärg att reagera med putsskiktet, t ex om det är målat med något annat tidigare. Och ja, den är tätare än "riktig" silikatfärg och kanske inte är helt lämplig i en fuktig källare.

Sedan finns det en "färdigblandad", täckande ren silikatfärg och slutligen, om man vill ha vad jag skulle kalla mer levande yta påminnandes om kalkfärg, möjligheten att blanda fixativ och pigment och sedan borsta upp det. Brasklappar för att jag missförstått något ::)

Men om någon har förslag på ytterligare leverantörer i Sverige så är det bara att hojta till, möjligheten till prispress torde ju då bli större. Skulle väl kanske vara möjligt att importera själv men jag misstänker att transportkostnaden drar iväg ???
 
Teknos har tvåkomp. Säljs på ex granngården. Sommaren 2006 reas den till 695 för 9l. Kan brytas for den som så önskar.

J
 
Jag kör serpo 303 från maxit.se En ren silikatfärg. Leta på sidan så hittar du instruktioner och prod.beskrivningar.

Magnus
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.