Undrar hur det hänger ihop? Hur kopplar man det?
Ska FTX kopplas i serie med Frånlufts* eller tvärt om? Eller ska man bara ha en FTX + jordvärmepump?
 
* Du skall ha antingen FTX eller Frånluftsvärmepump.
Dessa återvinner värmen i ventilationsluften innan du
skickar ut den ur huset.

* Sen skall du ha ett uppvärmningssytem förutom detta, lämpligen en värmepump (jord- berg- luft-).

-En frånluftsvärmepumpen är alltså inte uppvärmningssystem!
(Om man bygger liknande ett passivhus så
kan man dock diskutera detta vidare... )
 
hakaner skrev:
* Du skall ha antingen FTX eller Frånluftsvärmepump.
Dessa återvinner värmen i ventilationsluften innan du
skickar ut den ur huset.

* Sen skall du ha ett uppvärmningssytem förutom detta, lämpligen en värmepump (jord- berg- luft-).

-En frånluftsvärmepumpen är alltså inte uppvärmningssystem!
(Om man bygger liknande ett passivhus så
kan man dock diskutera detta vidare... )
varför är inte en frånluftsvärmepump ett uppvärmningssystem nu helt plötsligt då?
 
  • Gilla
EsonN
  • Laddar…
En frånluftsvärmepump (de jag har kollat på) klarar inte av att värma upp ett hus och varmvatten självt utan behöver mycket stöd av en elpatron. I södra Sverige klarar den sig längre än i norra, och ju mer välisolerat huset är desto längre klarar sig frånluftsvärmepumpen.
Med välisolerat menar jag att man närmar sig passivhus-nivåer, inte katalog-husens nivåer som ofta nätt & jämt klarar minimi-lagkraven...

Börja med att ta reda på husets uppvärmningsbehov.
(det ska hustillverkaren kunna ge dig)
Kolla sedan upp hur stor del av detta som en frånluftsvärmepump kan leverera, allt utöver detta måste du tillföra via en elpatron.
-Om du inte har en värmepump el. dyl. oxå...
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
I grund och botten bygger alltihop på att det ofta inte finns tillräckligt med energi att utvinna i den luft du ventilerar ut ur huset...
-En stor del av energin försvinner ju ut igenom huset grund, väggar, fönster och tak... Inte bara igenom ventilationen.
 
Det resonemanget håller ju inte. I såna fall skulle ju inte vanliga värmepumpar funkar heller eftersom det inte finns så mycket energi att utvinna ur luften ute. Luften ute är ju kallare än den man ventilerar ut.

Ok, det kanske är mängden luft som är problemet, men vår FTX-värmepump (ja, den värme tilluften med hjälp av värme från frånluften, mha kompressor) klarar i alla fall att hålla huset uppvärmt ner till nollgradigt ute.

Vår huvuduppvärmning (vattenburen el) används alltså bara några månader om året. (Vi har separat VV-beredare.)
 
  • Gilla
Jrosenberg
  • Laddar…
Nerre: Precis, det är mängden luft som passerar värmepumpen som är begränsningen, hade man haft tillgång till ett obegränsat luftflöde med +20grader så hade det inte varit några problem...
Er FTX-värmepump är om jag förstått det rätt, alltså en frånluftsvärmepump som avger värme till ventilationens tilluftskanal?

Denna värmepump klarar då att värma ert hus ner till 0-gradigt, nu bor jag iof lite längre norrut, men jag skulle iaf vilja ha en större täckningsgrad än så om jag installerar ett helt nytt uppvärmningssystem.
Dessutom skulle jag vilja kunna värma varmvattnet via en värmepump istället för med direkt-el.

Men vilket uppvärmningssystem som är bäst för ett enskilt hus /familj beror på så många saker: Driftkostnad / El-kostnad /Installationskostnad /Husets uppvärmningsbehov (vid önskad innetemp.) /Geografisk placering /Värdering av egen arbetsinsats (ved, pellets) /komfort (värmefördelning mm)
-Så att ge en generell rekommendation är svårt!
 
Anledningen till vår FTX-värmepump är att ventilera ut radon (vi har alltså väldigt hög luftomsättning, därför vill man gärna återvinna värmen från frånluften). Sen att den klarar uppvärmningen ner till nollgradigt är så att säga en bonus.
 
Ok, hur många luftomsättningar kör ni?
(Vid nybyggnation resulterar kraven i ca. 0,5 omsättningar /timme)

-Hoppas det har ordnat sig med Radon-halterna för er!
 
Betyder det att det bästa vare FTX+ tex jordvärmepump?

P.s. Vad har FTX för verkningsgrad?
 
hakaner skrev:
Ok, hur många luftomsättningar kör ni?
(Vid nybyggnation resulterar kraven i ca. 0,5 omsättningar /timme)

-Hoppas det har ordnat sig med Radon-halterna för er!
Grejerna satt där när vi köpte huset så jag har inte riktig koll på hur stor omsättning det är men jag har för mig att det låg i storleksordningen 3.

Radonmätningen vi gjorde efter att vi haft huset ett år var i alla fall ok.
 
Roterande FTX brukar ligga kring ~80-85% enl. tillverkarna, i praktiken kring 75% som jag har uppfattat det...
 
hakaner skrev:
Roterande FTX brukar ligga kring ~80-85% enl. tillverkarna, i praktiken kring 75% som jag har uppfattat det...
Vilken FTX rekommenderar ni?
 
Jag kommer att installera ett Systemsir VR700, men det beror mycket på att en kompis installerar många sådana...
* Roterande eller Plattvärmeväxlare?
* Storlek dimensionerad efter aktuellt hus.
* Placering: Kallt eller varmt utrymme?
* Vägghängt, liggande eller stående?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.