Har fjärrvärme men börjar undra hur bra fjärrvärmemätaren är
Har ca 4 graders temperaturdifferens mellan in och utgående fjärrvärmetemperatur, så små differenser bör vara svåra att mäta med nån högre nogrannhet....jag prövade att strypa på fjärrvärmeflödet så jag fick 15 gr:s diff och då sjönk effektåtgången ca 20% utan att värmen i huset ändrades
Misstänker att nått är galet i mitt reglersystem
Vad har ni för difftemp mellan in o utgånde fjärrvärme?
 
knatte skrev:
Har ca 4 graders temperaturdifferens mellan in och utgående fjärrvärmetemperatur
Misstänker att nått är galet i mitt reglersystem
Vad har ni för difftemp mellan in o utgånde fjärrvärme?
För mig pendlar det mellan ungefär 40 och 60 graders temperaturdifferens på vintern (mest beronde på att inkommande temperaturen är lägre när det är mildare ute).
Håller med om att något verkar galet med bara 4 graders skillnad.
 
Vad har du för fjärvärmecentral i huset?
Min central sköter automatiskt flödet för att maximera effektutaget i vattnet.
typiska värden är ca 90grader in och ca 25 grader ut.
 
Min fjärrvärmecentral heter TAU DH39-24, där reglercentralen är en siemens RVA36 Rad
Just nu visar fjärrvärmecomputtern 3,0 grader i difftemp och 1,12m3/h (0.31 l/s)
Det finns en styrventil vid fj-tilloppet......hur styr den?......på tempdiff? eller kanske difftryck?
 
knatte skrev:
Min fjärrvärmecentral heter TAU DH39-24, där reglercentralen är en siemens RVA36 Rad
Just nu visar fjärrvärmecomputtern 3,0 grader i difftemp och 1,12m3/h (0.31 l/s)
Det finns en styrventil vid fj-tilloppet......hur styr den?......på tempdiff? eller kanske difftryck?
Verkar som att din reglerventil står fullt öppen. Du har ungefär 10 gånger högre flöde än vad som är normalt för en villa, och ungefär en tiondel av den normala temperaturskillnaden. (T.o.m. lite värre än så också, men den storleksordningen i alla fall.)

Den normala styrprincipen är att regulatorn mäter framledningstemperaturen till elementen och ställer in flödet på primärsidan så man får den önskade framledningstemperaturen på sekundärsidan. Troligen har du rätt hög framledningstemperatur till elementen (eller golvvärmeslingan)?

Antingen är regulatorn felaktigt inställd (försöker få högre framledningstemperatur till elementen än vad inkommande fjärrvärme har) eller också har något gått sönder så att reglerventilen fastnat öppen. Eller kanske temperaturgivaren för framledningstemperaturen (till element eller golvvärme) gått sönder.

Det finns även en reglerventil för varmvattnet som också kan gå sönder, men det är inte lika vanligt att den krånglar som att regleringen för uppvärmningen krånglar.
 
Redigerat:
Jag har kurva 20 vilket innebär 60 gr framtemp vid 0 grader (som det är ute nu)
Fjärrvärmetemperaturens tillopps temperatur är 82 grader (just nu)
Sänker jag kurvan tappar jag värme på några radiatorer

menar du att jag ska lyfta kurvan över fjärrvärmens tillopptemp?
 
Redigerat:
knatte skrev:
Jag har kurva 20 vilket innebär 60 gr framtemp vid 0 grader (som det är ute nu)
Fjärrvärmetemperaturens tillopps temperatur är 82 grader (just nu)
Sänker jag kurvan tappar jag värme på några radiatorer
Verkar som att regleringen till elementen funkar i sådana fall. Kanske är problemet ventilen för tappvarmvatten. Du kan lyssna med en skruvmejsel mot rören och huvudet mot handtaget på skruvmejseln för att höra vilken väg vattnet tar, för så stort flödet borde brusa ordentligt.
Du kan även känna på rören. Om det funkar som det ska så är primärvattnet snarare ljummet än hett när det värmeväxlats mot elementens vatten (var försiktig med heta sidan, 80-gradigt vatten bränns, även utanpå rören).



knatte skrev:
menar du att jag ska lyfta kurvan över fjärrvärmens tillopptemp?
Nej, definitivt inte.
 
Verkar bara vara en värmeväxlare på den villacentralen, så man får nog försöka lista ut (t.ex. genom att lyssna) vilken av ventilerna som släpper på så stort flöde för att komma fram till om det är tappvarmvattnet eller uppvärmningsdelen som strular.
 
  • heatexchange_twostep.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mulpac> Jag har tolkat det som det är bra att ha hög framledningstemp och minskat flöde ut på Golvvärme(max 40grader)/elementen, men när jag läser ovan tolkar jag det som att det blir dyrt och att det krävs högt flöde från fjärrvärmeverkets primärsida för att klara de?
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Bambi skrev:
mulpac> Jag har tolkat det som det är bra att ha hög framledningstemp och minskat flöde ut på Golvvärme(max 40grader)/elementen, men när jag läser ovan tolkar jag det som att det blir dyrt och att det krävs högt flöde från fjärrvärmeverkets primärsida för att klara de?
Nja, alltså det är bra att köra hög framledningstemperatur och lågt flöde. Eftersom regulatorn reglerar flödet på primärsidan för att uppnå en temperatur på sekundärsidan finns det dock en gräns för hur långt man kan driva detta. Om man ställer upp börvärdet för framledningstemperaturen på sekundärsidan så det kan hamna högre än vad inkommande temperatur på primärsidan är så skiter det sig, och man får ett väldigt högt flöde på primärsidan. Det verkar dock som att alla fjärrvärmeverk håller minst 60 grader när det är varmt ute (fast det kan kallna i rören så det blir strax under 60 om man inte tar ut någon värme) och går upp mot 90-120 grader när det är riktigt kallt, så om man vill driva det till sin spets med hög framledningstemperatur / lågt flöde får man se till att man inte går över detta när man ställer in sin kurva.

Känns dock lite osannolikt att det skulle kunna bli ett problem åtminstone om man börjar med rätt högt flöde i elementen och stryper flödet tills man får ner returtemperaturen, men om man maxar regulatorinställningen kanske den kan hamna för högt.
Det går ju inte att få ner returen under innetemperaturen heller, så om man lyckas få ner returen till något i trakterna av 20-30 grader finns det inget att vinna på att ytterligare minska flödet genom elementen.
 
Redigerat:
Kan man köra samma princip när det gäller varmvatten, att man har hög framledningstemp, klarar blandarna de?

OBS! Inget man bör göra om man har barn som kan bränna sig osv.
 
jag hänger inte med....det ända sättet att öka tempdiffen på fjv sidan är att minska fjv flödet,,,effektförbrukningen på " villa" sidan är ju konstant dvs i princip oberoende av min framtemp till radiatorerna......hur regleras då flödet på fjv nätet?
 
Bambi skrev:
Kan man köra samma princip när det gäller varmvatten, att man har hög framledningstemp, klarar blandarna de?

OBS! Inget man bör göra om man har barn som kan bränna sig osv.
Finns inget att vinna där eftersom värmeväxlaren värmer upp kallvatten som bara håller några enstaka plusgrader.

Poängen att trixa med flödet i elementen är att returen blir kallare, men när man värmer tappvarmvattnet är det vatten som ska värmas redan jättekallt oavsett vilken temperatur man värmer upp det till.
 
knatte skrev:
jag hänger inte med....det ända sättet att öka tempdiffen på fjv sidan är att minska fjv flödet,,,effektförbrukningen på " villa" sidan är ju konstant dvs i princip oberoende av min framtemp till radiatorerna......hur regleras då flödet på fjv nätet?
Ventilerna för tappvarmvatten resp. radiatorvärme öppnas och släpper fram så stort flöde på primärsidan som behövs för att få den temperatur man vill ha på tappvarmvattnet resp. framledningstemperatur till radiatorerna.

De flesta villor blir varmare inne och förbrukar därför mer energi om man höjer framledningstemperaturen till elementen ( vid konstant cirkulationsflöde i radiatorerna då givetvis).
Använder man termostatventiler för att hålla rätt temperatur inne sköter de detta genom att variera flödet på sekundärsidan. Man får då ställa in framledningstemperaturen så den blir "lagom" hög med avseende på inkommande temperatur från fjärrvärmenätet. När det börjar bli för varmt inne stryper termostatventilerna sekundärflödet och då börjar framledningstemperaturen stiga, så regulatorn drar ner flödet på primärsidan för att hålla rätt framledningstemperatur med det nya flödet på sekundärsidan.
 
Redigerat:
det är nått lurt med det här.....jag har provat kurva 35...dvs ca 85 graders framtemp på sekundärkretsen och kurva 5 dvs ca 30 grader på framtempen på sekundärkretsen......effektförbrukningen visar samma o difftempen och flödet är densamma på de olika lägena
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.