Hej,

Jag har problem med en Siemens frys. Den tappade kylan efter nästan precis ett år. Deras service konstaterade att kompressorn var sönder och vi fick den utbytt.

Nu har det gått nästan exakt ett år till och frysen tappar kylan igen, alltså troligtvis samma fel.

1. Vi är fortfarande inom garantin på 2 år och de kanske löser problemet på samma sätt (byter ut kompressorn). Men vad händer nästa gång, d.v.s. får man ny garantitid för varje kompressor?

2. Jag tror att det är något fel på skåpet som gör att kompressorn går sönder efter ett tag och jag ska påpeka det. Men vad kan det vara för fel? Läcker det (isobutan)?

Tips på vad jag kan/bör göra?
Mvh
/L
 
Du får väl alltid 1 års garanti på den nya kompressorn. så länge den håller kortare än ett år är det ok! d^_^b
 
Det var kompressorn som gått igen. Men tydligen så byter de inte kompressor mer än en gång p.g.a. risken för slagg i rören. Så vi ska få nytt skåp men då uppstår ett nytt problem.

Det är designskillnad på skåpen och då matchar frysen inte kylen. Men de vill inte byta ut kylen, däremot kan de tänkas ge ca 20% rabatt på ny matchande kyl.

Någon som vet om det finns riktlinjer för detta och vart man kan vända sig? Konsumentombudsmannen? Kanske försäkringsbolaget kan täcka det eller byggherren (Skanska).

/L
 
Känn dig blåst!

Man går alltid back när något går sönder.
 
Eeh, här var troligtvis skåpet trasigt från början.
Jag fick precis tips om ett tidigare fall som jag ska kolla upp, och det gick tydligen bra.
 
Det är väl bara dörren som skiljer designen åt. Den gamla dörren kan du behålla, flytta över till nya skåpet.
 
Lycka till. Kompresssorn till vår side-by-side (Siemens) höll i 22 mån. Tyvärr hade vi bara ett års garanti (tretti.se) så vi ligger i tvist om att få det klassad som ursprungligt fel enligt konsumentköplagen. Det går sådär kan jag säga....
 
kul å läsa. har samma problem och har haft frysen i 2,5 år men påtalat ev. problem sedan 1 år och inget har gjorts... fattar inte hur nya dyra saker kan paja. köpta via fiskarheden också vid nyproduktion...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.