Undrar vad ni tycker om principen att bygga ett stenhus i isoblock 350mm U= 0.15 och lägga på ytterligare 100 mm EPS på utsidan? Samt puts på detta.
Plast utvändigt och vanlig invändigt?
 
Hade hellre tagit något billigare alternativ, och smackat på 15-20 cm EPS med tunnputs utanpå. Så gör man annorstädes i Oj-ropa :)
 
Vad är Isoblock 350?
Massiva block, eller gjutform typ Dorotherm?
 
hakaner skrev:
Vad är Isoblock 350?
Massiva block, eller gjutform typ Dorotherm?
Block tillverkade med 100mm leca +150mm polyuretan + 100mm leca = 350 iso.

Def = "Leca Isoblock är ett sammansatt block med isolering av polyuretan mellan två Leca murblock".
 
isolde skrev:
Hade hellre tagit något billigare alternativ, och smackat på 15-20 cm EPS med tunnputs utanpå. Så gör man annorstädes i Oj-ropa :)
Men EPS isolerar inte så bra som polyuretan!
 
kamilenski skrev:
Men EPS isolerar inte så bra som polyuretan!
Då får du frysa, eller skaffa PUR-skivor. Livet som husbyggare är hårt. :)
 
isolde skrev:
Då får du frysa, eller skaffa PUR-skivor. Livet som husbyggare är hårt. :)
Hahaha :|

Jag kan tänka mig att t.ex. bygga i 250mm leca och isolera 300 EPS på utsidan.
Eller blir det bättre att fördela isoleringen enl 200 ute 250 leca och 100 inomhus???

Jag är rädd att bara 200 EPS skulle vara för lite.
 
Har du kikat på Dortherm, dom tyckte jag var smidiga...
 
hakaner skrev:
Har du kikat på Dortherm, dom tyckte jag var smidiga...
Visst har jag kollat. Men jag gillar inte tanken på betong...
Hade helst velat ha leca + cellplast.
 
isolde skrev:
Hade hellre tagit något billigare alternativ, och smackat på 15-20 cm EPS med tunnputs utanpå. Så gör man annorstädes i Oj-ropa :)
Billigare? Till exempel vad?
 
kamilenski skrev:
Billigare? Till exempel vad?
Vanlig lecasten...

Om du ändå skall kludda med extra isolering så kan du lika gärna skippa isoblocken, och lägga på tjockare eps istället. Det blir betydligt billigare.
 
Bättre att välja EPS-isolering (cellplast) än polyuretan (PU) som innehåller isocyanater. Se "isocyanater" på arbetsmiljoverket.se Sedan tycker jag det känns bättre när isoleringen ligger innesluten i murblocket och då är bättre skyddad mot en eventuell brand.
 
PUR och framförallt PIR brinner inte alls lika lätt som EPS, så där är nog inget problem. Skivorna är ju färdiga så isocyanaterna ska inte heller vara någon fara. Dessutom är ju isoleringen på utsidan. Däremot blir hålet i plånboken djupt.
 
Vi måste tänka på arbetskraften som producerar PU-skivorna och PU-skummet. Därför borde isocyanater bort från byggindustrin helt och hållet och har också funnits på de större byggföretagens s.k avvecklingslistor i flera år. Vad gäller brand så avger PUR - och inte minst PIR - betydande mängder av mycket skadliga ämnen, till skillnad från EPS-cellplast. Men, och där har Henrik en poäng, sitter isoleringen på utsidan (eller inne i murblocket) så är inte brandfaran särskilt överhängande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.