Någon som har lite färska siffror eller nån som kanske fått en offert? Jag ska anlägga en komplett jordvärmeanlägging och kikar på Nibes panna F1245. Är även öppen för synpunkter på NIBE vs IVT!

/Daniel
 
Tjena

Har du bygglov innan 2010 annars vetifanken om den pumpen är godkänd.. håller själv på och kollar runt bland dom olika tillverkarna.

Boverkets nya BBR16 som gäller för 2010 innebär att du får installera 4.5kW installerad märkeffekt i ett 130m2 stort hus. Både elpatron och kompressor tillsammans får inte överstiga denna effekt.

För varje m2 större gäller tillägget 25W/m2, dvs i ett 140m2 stort hus blir max installerad märkeffekt 4.75kW.

Detta är installerad märkeffekt för värme, tappvarmvatten och ventilation.

Ovanpå detta krav säger BBR16 att huset inköpta energimängd per år för värme, tappvarmvatten och ventilation får max vara (södra Sverige) 55kWh/m2/år.
 
Tjena! Lämnade in min bygganmälan i december 2009 innan bygglovet var klart bara för att kunna strunta i dom nya reglerna..Huset jag ska bygga är ett 1 3/4 plans hus på ca 209 kvm..
 
Lycka för dig:) massa kludd för mig för handlarna vet knappt själva vad man får och inte får installera :( vill ju inte köpa värmesystem för 150 tusen som sedan inte är godkänt...

Nibe 1245 verkar vara en bra pump, jag har kollat lite på IVT´s x11 den verkar vara en bra pump med.
 
Installerat en 1245-8 med 400m slinga för 99 med rotavdrag
de enda jobbiga är att jag får vänta några veckor till slingarna är nere pga av snön
 
Skaneman skrev:
Installerat en 1245-8 med 400m slinga för 99 med rotavdrag
de enda jobbiga är att jag får vänta några veckor till slingarna är nere pga av snön
Ok! Vad betalade du utan rotavdrag, jag kan ju inte nyttja det eftersom det är nybyggnation..:( Är priset komplett med slangen nergrävd?

/Daniel
 
DanielMAN skrev:
Ok! Vad betalade du utan rotavdrag, jag kan ju inte nyttja det eftersom det är nybyggnation..:( Är priset komplett med slangen nergrävd?

/Daniel
Hm tror utan var 117
Ja då ingår allt arbete både med slang och vvs och el borttagning av panna osv
Jag använde Sintab och är väldigt nöjd med dom, de har NIBE CTC och nån till har jag för mig

Mvh
 
Ja det verkar onekligen vara ett bra pris.
 
Jag köpte pumpen för 52 000 kr genom min rörmockare (det var en Nibe 1245-8)
 
rinkabyrör tat 54 för 1245-8
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.