Vi funderar på ett Skanskahus för 3,350 milj och skulle vilja veta vad som kostar utöver grundpriset?

Vi har räknat på:

Lagfart: ca 12000
Pantbrev: ca 40 000 (ska låna ca 2,6)
Kamin: ca 50 000
Carport + anläggning av trädgård: ca 100 000
(Alla andra tillval ingår i priset)

Är det något vi har glömt? Tror ni att priserna ovan är realistiska. Vi vill ha en enkel carport och trädgården är ca 400 kvm.

Mvh Tina
 
Markarbeten!!!!
Anslutning el, avlopp, borrning av brunn, ev. byggcontainer.

Jag har säkert glömt något..? :-/ Någon som vill fylla i..? :cool:
 
Jag tycker att 100.000 låter lite snålt för att räcka till både carport och anläggning av trädgård. I alla fall om arbetet med carportbygget lejs bort.
 
schakt och fyllnad, bygg-el, hyra kranbil, ränta på kreditivet, kvalitetsansvarig, bygglov å andra kommunala avgifter
 
Birgijobbar skrev:
Jag tycker att 100.000 låter lite snålt för att räcka till både carport och anläggning av trädgård. I alla fall om arbetet med carportbygget lejs bort.

Mycket snålt... En polare lade 80000 på jord till trädgården - de hade 1500 kvm sprängsten som tomt nämligen...

En bra trädgård med köksland, örtagård, gräsmatta, 10 cm jord överallt, ett par äppelträd och en stenlagd entré med rabatter + altan eller uteplats för grillen går lätt på 400 tkr...

Beroende på förutsättningar innan man startar förstås.

Kom ihåg att huset är ENDAST huset - och att ett hus utan trädgård är väldigt svårsålt.
 
Carisma skrev:
Markarbeten!!!!
Anslutning el, avlopp, borrning av brunn, ev. byggcontainer.

Jag har säkert glömt något..? :-/ Någon som vill fylla i..? :cool:
Köper du ett Skanskahus ingår ju allt detta ovan. Däremot hade jag glömt byggnadskreditiv...tack för svaret! Tina

 
Angelven skrev:
[quote author=Birgijobbar link=1139321542/0#2 date=1139324893]Jag tycker att 100.000 låter lite snålt för att räcka till både carport och anläggning av trädgård. I alla fall om arbetet med carportbygget lejs bort.

Mycket snålt... En polare lade 80000 på jord till trädgården - de hade 1500 kvm sprängsten som tomt nämligen...

En bra trädgård med köksland, örtagård, gräsmatta, 10 cm jord överallt, ett par äppelträd och en stenlagd entré med rabatter + altan eller uteplats för grillen går lätt på 400 tkr...

Beroende på förutsättningar innan man startar förstås.

Kom ihåg att huset är ENDAST huset - och att ett hus utan trädgård är väldigt svårsålt.[/quote]

Oj, oj...det låter mycket. Skanska gör ju en del förarabete:

"Tomten grovplaneras med på området befintliga
de fall där större nivåskillnader mellan fastigheter förekommer
läggs jordslänt i fastighetsgräns. Entrégångar
plattbelägges med betongplattor i omfattning enligt
situationsplan. Uteplatser, carport och uppfart utföres
avgrusad yta. plattläggning och andra plattyper kan väljas."

Vi hade tänkt oss en ganska stor stenlagd altan, häck runt om halva trädgården och några prydnadsträd. Kanske även ett land...tror du verkligen 400 000:-? I så fall blir nog detta hus för dyrt...
 
Pedda_P skrev:
schakt och fyllnad, bygg-el, hyra kranbil, ränta på kreditivet, kvalitetsansvarig, bygglov å andra kommunala avgifter

Mycket av detta ingår ju när du köper Skanskahus. Byggkreditiv hade jag dock inte tänkt på...tack för tipset!
 
Ingår allt det till tomten hamnar du alldeles säkert inte på 400 000 kr med så pass liten tomt.
Vi räknar på knappa 100 000 kr för vår trädgård med diverse plattläggning, träaltan, gräs, buskar, jord mm. Då ska vi i och för sig göra allt själva.
 
"Lagfart: ca 12000
Pantbrev: ca 40 000 (ska låna ca 2,6) "


Blir det inte såhär:
Lagfart = 1,5% av 3,350 milj = 50.250kr
Pantbrev = 2% av 2,6 milj = 52.000kr

Mvh
Pagge
 
Tina_E skrev:
[quote author=Angelven link=1139321542/0#4 date=1139341335][quote author=Birgijobbar link=1139321542/0#2 date=1139324893]Jag tycker att 100.000 låter lite snålt för att räcka till både carport och anläggning av trädgård. I alla fall om arbetet med carportbygget lejs bort.

Mycket snålt... En polare lade 80000 på jord till trädgården - de hade 1500 kvm sprängsten som tomt nämligen...

En bra trädgård med köksland, örtagård, gräsmatta, 10 cm jord överallt, ett par äppelträd och en stenlagd entré med rabatter + altan eller uteplats för grillen går lätt på 400 tkr...

Beroende på förutsättningar innan man startar förstås.

Kom ihåg att huset är ENDAST huset - och att ett hus utan trädgård är väldigt svårsålt.[/quote]

Oj, oj...det låter mycket. Skanska gör ju en del förarabete:

"Tomten grovplaneras med på området befintliga
de fall där större nivåskillnader mellan fastigheter förekommer
läggs jordslänt i fastighetsgräns. Entrégångar
plattbelägges med betongplattor i omfattning enligt
situationsplan. Uteplatser, carport och uppfart utföres
avgrusad yta. plattläggning och andra plattyper kan väljas."

Vi hade tänkt oss en ganska stor stenlagd altan, häck runt om halva trädgården och några prydnadsträd. Kanske även ett land...tror du verkligen 400 000:-? I så fall blir nog detta hus för dyrt...[/quote]


Grovplanering är utjämning av jordhögar med en grävskopa. Det är inte säkert det går att plantera ens gräs i det ;-)
Entrégångar plattlagda enligt situationsplan - titta på planen och se vad som görs.
Uteplats avgrusad - inga plattor eller däck alltså
Carport och uppfart avgrusad - inga plattor eller asfaltering alltså.

Säg att du har 10 cm jord över allt grus på 1000 kvm tomt - det är 100 kbm jord. Jag tror en lastbil tar runt 10 kbm ? (Vikten är problemet.) Det är 10 lastbilar - säg 20 i värsta fall - a 5000 kr styck ? Beroende på kvalité på jord (avskrapad åker, riktigt mylla, ogräsfritt etc)

Jag gick in på Molnsätra gårds hemsida http://www.molnsatra.se och plockade ihop 100 kbm jord, 10 kbm rabattjord och 3 kbm täckbark för fina rabatter - 40000 kr + leverans...

Sedan altan eller plattlagd uteplats, rabatter, träd, land, häck!, staket, utelampor.
Men det är ju också saker man kan ta efterhand som man behöver det och har råd.
Sikta på att räkna på en gräsmatta med jord till att börja med!

Dessutom brukar man kunna få en del växter i inflyttningspresent ;-) - Be om presentkort på träd om nån undrar :)

Så - ja, jag tror att en riktig, färdig trädgård som jag skulle vara nöjd med hamnar uppåt dom summorna - men att det kan ta ett antal år att nå dit.

Överväg ett växthus att dra upp rabattplantor i - sänker kostnaderna betydligt...
Exempelvis kostar lavendel att kanta rabatter med 40 kr styck - och det går 4-5 per meter - men drar du upp dom själv är dom otroligt fina efter 2 år, och har kostat dig jobb och och en fröpåse...

Mvh
/Angelven - som inte ville skrämmas - men påpeka värdet av en trädgård!
 
Du betalar bara lagfart på tomten. Om det inte är annorlunda för att man köper tomt och hus av samma företag. Det vet jag ej.
 
pag skrev:
"Lagfart: ca 12000  
Pantbrev: ca 40 000 (ska låna ca 2,6) "


Blir det inte såhär:
Lagfart = 1,5% av 3,350 milj = 50.250kr
Pantbrev = 2% av 2,6 milj = 52.000kr

Mvh
Pagge
Lagfart = 2% av tomtpriset så det blir ca 12000
Pantbrev = 1,5% av vad vi lånar vilket är ca 2,6 (vi har 800 000:- i kontantinsats)
Mvh
Tina
 

Pantbrev är 2% av vad du lånar.
Lagfart 1,5% av tomten du köper + en avgift på ca 900kr.
 
Angelven skrev:
[quote author=Tina_E link=1139321542/0#6 date=1139383833][quote author=Angelven link=1139321542/0#4 date=1139341335][quote author=Birgijobbar link=1139321542/0#2 date=1139324893]Jag tycker att 100.000 låter lite snålt för att räcka till både carport och anläggning av trädgård. I alla fall om arbetet med carportbygget lejs bort.

Mycket snålt... En polare lade 80000 på jord till trädgården - de hade 1500 kvm sprängsten som tomt nämligen...

En bra trädgård med köksland, örtagård, gräsmatta, 10 cm jord överallt, ett par äppelträd och en stenlagd entré med rabatter + altan eller uteplats för grillen går lätt på 400 tkr...

Beroende på förutsättningar innan man startar förstås.

Kom ihåg att huset är ENDAST huset - och att ett hus utan trädgård är väldigt svårsålt.[/quote]

Oj, oj...det låter mycket. Skanska gör ju en del förarabete:

"Tomten grovplaneras med på området befintliga
de fall där större nivåskillnader mellan fastigheter förekommer
läggs jordslänt i fastighetsgräns. Entrégångar
plattbelägges med betongplattor i omfattning enligt
situationsplan. Uteplatser, carport och uppfart utföres
avgrusad yta. plattläggning och andra plattyper kan väljas."

Vi hade tänkt oss en ganska stor stenlagd altan, häck runt om halva trädgården och några prydnadsträd. Kanske även ett land...tror du verkligen 400 000:-? I så fall blir nog detta hus för dyrt...[/quote]


Grovplanering är utjämning av jordhögar med en grävskopa. Det är inte säkert det går att plantera ens gräs i det ;-)
Entrégångar plattlagda enligt situationsplan - titta på planen och se vad som görs.
Uteplats avgrusad - inga plattor eller däck alltså
Carport och uppfart avgrusad - inga plattor eller asfaltering alltså.

Säg att du har 10 cm jord över allt grus på 1000 kvm tomt - det är 100 kbm jord. Jag tror en lastbil tar runt 10 kbm ? (Vikten är problemet.) Det är 10 lastbilar - säg 20 i värsta fall - a 5000 kr styck ? Beroende på kvalité på jord (avskrapad åker, riktigt mylla, ogräsfritt etc)

Jag gick in på Molnsätra gårds hemsida http://www.molnsatra.se och plockade ihop 100 kbm jord, 10 kbm rabattjord och 3 kbm täckbark för fina rabatter - 40000 kr + leverans...

Sedan altan eller plattlagd uteplats, rabatter, träd, land, häck!, staket, utelampor.
Men det är ju också saker man kan ta efterhand som man behöver det och har råd.
Sikta på att räkna på en gräsmatta med jord till att börja med!

Dessutom brukar man kunna få en del växter i inflyttningspresent ;-) - Be om presentkort på träd om nån undrar :)

Så - ja, jag tror att en riktig, färdig trädgård som jag skulle vara nöjd med hamnar uppåt dom summorna - men att det kan ta ett antal år att nå dit.

Överväg ett växthus att dra upp rabattplantor i - sänker kostnaderna betydligt...
Exempelvis kostar lavendel att kanta rabatter med 40 kr styck - och det går 4-5 per meter - men drar du upp dom själv är dom otroligt fina efter 2 år, och har kostat dig jobb och och en fröpåse...

Mvh
/Angelven - som inte ville skrämmas - men påpeka värdet av en trädgård![/quote]

Tack för svar...blev nog lite skrämd :). Vi kommer nog att göra en del efter hand. Först och främst vill vi ha en bra häck, gräs och uteplats. Sedan får det andra tillkomma när vi har råd. Att önska sig växter/träd i present är ju inte så dumt... ;)
Mvh
Tina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.