Är lite orolig angående snön på taket.
Har läst att hustaken i Norra Sverige tydligen är byggda för att tåla 5 ggr mer tyngd än husen i Södra Sverige. Låter mycket märkligt tycker jag.

Att ge sig upp och skotta ett villatak som privatperson är inte det lättaste och det är nog inte helt ofarligt heller.

Undrar lite över vilken takkonstruktion som generellt tål mest snötyngd?
Sadeltak eller Valmat tak?
Valmat tak verkar ju ha ett bättre och starkare regelverk, eller har jag fel?
Platt tak borde ju tåla minst tyngd tycker jag.

Taken borde ju vara överdimensionerade de skall ju bära tunga betongpannor och även en del snö vintertid.
 
Svergie är uppdelat i olika snözoner och i de olika zonerna skall taken tåla olika mycket. Varför är det konstigt att ett tak längst norrut där man kanske har flera meter snö, skall tåla mer än ett tak i skåne, där 30cm är onormalt mycket?
 
Min personliga åsikt är nog att jag tycker det är märkligt att man snålar in på detta. Ett hus kostar ju flera miljoner och skall ju kunna funka i närmare 100 år.Att standardisera alla nybyggda hus i Sverige och dimensionera dom högt gällande väder och vind borde ju vara ett krav.
Kan inte tänka mig att merkostnaden blir så jättehög i det stora hela.
Det är ju stora värden som står på spel om det händer någonting, därför är det ju dumt att snåla på byggkvaliten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.