Hej, vet inte om det är golvet eller väggen som det drar kall luft ifrån. Är det någon som vet om det finns någon märutrustning som man kan hyra, eller om man kan "mäta" på något annat sätt??:S
 
Värmekamera, finns att hyra och finns även som en tjänst att köpa.
 
Håller med föregående. leta efter en firma som utför thermografering i din närhet.
då får du ett yrkesmässigt utlåtande . kostnade brukar vara någon tusenlapp men det brukar löna sig i längden.
 
Tyvärr kostar det väl lite mer än någon tusenlapp. Hyra av kamera 1500/dygn och 2500 kr för en enkel fotografering i samband med köp av isoleringsmaterial är det billigaste jag sett. roggan88 du få rgärna tipsa mig om detta lågprisföretag. Jag slår kanske till direkt om det kostar 1000 kr.
 
Vi utförde en termografering för ca ett år sedan och via villaägarnas rabatt så var grundpriset ca 1800:- för en standardtermografering inne och ute. Nu upptäcktes en hel del brister så det blev i slutänden en fullständig termografering där ca 30 olika anmärkningar konstaterades. Priset blev då ca 2700:- vilket jag tycker är rätt OK för den tjänsten om man jämför med att själv hyra en kamera för ca 1500:- enligt prisuppgift i tidigare inlägg.
 
Man kan få en liten fingervisning genom att köpa en IR-termometer för några hundringar och gå omkring att mäta lite vid misstänkta läckor.
 
Är det fråga om kalldrag som faktist når "ända in" funkar det ju med rökflaska eller rökpenna att hitta en del. Detta tillsammans med en IR-termometer kan ge en hel del även om det naturligtvis kan vara extremt snabbt att hitta svaga punkter med en IR-kamera.

Har man tiden och ändå grejerna hemma är det ett billigt alternativ dock

// Mats
 
storkarp skrev:
Tyvärr kostar det väl lite mer än någon tusenlapp. Hyra av kamera 1500/dygn och 2500 kr för en enkel fotografering i samband med köp av isoleringsmaterial är det billigaste jag sett. roggan88 du få rgärna tipsa mig om detta lågprisföretag. Jag slår kanske till direkt om det kostar 1000 kr.
vet inte hur noggrant du läste men jag skrev "någon tusenlapp" och menade mer än EN!!
En värmekamera kostar ju en del och livslängden varar ju inte så länge så jag förstår att det kostar att hyra. Men tillsammans med in isoleringsinstallation bör ju priset inte vara så högt kan man tycka!!
 
Tänker nog ta och fixa en budgetvariant av termofotografering. reklam från tidningen gör det själv inkluderar en IR-termometer. Hade tänkt köpa en billig så jag slå nog till med detta "erbjudande".
 
Skapa mer under tryck i huset! Har du frånluftfläkt plugga alla tillluftsventiler/ stäng av och täta tillluft. Brukar gå att hitta några el-doslock som passar +silvertejp (tabort direkt efter annars klibbar det och akta tapeter). Dra upp fläkten på max, du kan sedan känna med handen eller använda värme kamera eller IR-termometer att leta läckage med.

Det går även att beställa täthets provning av huset och få ett värde att jämföra med. Beställde det på mitthus de kollade även med värmekamera kostade ca 2500:- jag förberede allt tätning. exemple: http://www.danwiks.se/energibesiktningar.aspx
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.