Satt o funderade på min spireahäck som jag vill hjälpa på traven att växa en del nu i vår, ligger ju som bekant en hel del snö som håller på att smälta, om jag hade lagt ut gödsel typ blåkorn i ganska riklig mängd vid varje planta o låtit snön smälta o driva ner näringen i marken, hade detta kunnat fungera? o sen köra nån vända till i vår?

ska tilläggas att jag är helt okunnig på de här med trädgård :D
 
Risken är väl att plantorna går igång för tidigt och att resultatet blir helt omvänt..! Hade det varit bra att göra på detta viset så hade det redan luktat kogödsel i luften från lantbrukarna.. De brukar slänga ut tidigt och är en bra startklocka..

Kan inte spirea och det kan ju skilja sig mellan olika växter. Vissa växter kan inte ta upp någon näring innan marktemperaturen ligger runt 10-15 grader.

Hade avvaktat! Du tjänar förmodligen inte nåt på detta !
 
Är det tjäle när snön smälter, vilket det oftast är, rinner gödningen iväg nånannanstans.
 
Kvävet lär försvinna om du gör så. Synd både om din ekonomi och miljön. Däremot är själva tanken att gödsla tidigt egentligen inte fel. Näringen skall helst finnas där redan när växten vaknar.
Spirean lär nog växa ändå. Det är ingen krävande växt.
 
J
Näringen kommer bara att sköljas bort med smältvattnet, det är bättre att du väntar med gödningen. Istället för blåkorn som är svindyrt så föreslår jag att du handlar vanlig lantbruksgödning på granngården eller motsvarande.
 
Koskit och Algomin är rena krutet..:)
 
Spirea växer i vilken jord som helst och klarar mager jord utmärkt. När jag gödslar lägger jag definitivt inget krut på spirean!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.