Här är ett oberoende test av modellen jag har:
http://www.kcc.se/filarkiv/P402047_Rapport.pdf
COP vid -18, strax över 2, avfrostning inkluderat. Så lite bättre än en värmefläkt är den allt.

Visst kan jag hålla med om reklamen myglar lite, men då är det väl främst att man anger cop och effekt för +7 och hoppas att folk ska tro att det gäller oavsett temperatur.
Det som det bluffas mest om är väl ljudet, där siffrorna för "tyst"-läget brukar anges. (Och kör man på det så är nog värmefläkten en bättre investering trots allt...)
 
Svante R. skrev:
Onekligen en imponerande kurva. Läser jag den rätt kommer ni att spara ca 4000 kWh per år m.h.a. pumpen, stämmer det?

Vad gäller din tankenöt fattar jag nog inte poängen. Energimässigt är det ju i teorin ingen skillnad mellan gas->vätska och gas->vätska->fast fas->vätska, men i en värmepump får man ju ändå vissa förluster under processen, så någon energi drar nog avfrostningen ändå, eller hur?
Det är just det som är poängen, att det rent teoretiskt inte skulle vara nån skillnad. Oavsett om det fryser på eller inte så är slutnotan ändå ett plus för övergången gas->vätska. (Sen blir det ju förstås vissa förluster i praktiken som sagt.)

Mer än 4000 ska det nog bli. Jag räknar med att den sparat in ca 3200 kWh hittills och då har den ju bara suttit sen i januari.
 
Blir det inte kall ras från från fönstren när ni stänger av elementen?
 
Inget vad jag har märkt iallafall. Har 22x12 fönster och sitter i närheten på fåtölj o läser en go bok. Känner inget "kalldrag"...

Har relativ nya fönster u1.8... Kanske med de "gamla" som har u 2.7 man kan känna av kallras?
 
Vi har inga att stänga av... (luftburen värme)
Jag har inte märkt av nåt kallras, fast vi har å andra sidan inga sittplatser intill fönstren heller.
 
Bigfoot skrev:
Här är ett oberoende test av modellen jag har:
[länk]
................................................................
Det som det bluffas mest om är väl ljudet, där siffrorna för "tyst"-läget brukar anges. (Och kör man på det så är nog värmefläkten en bättre investering trots allt...)
Just ljudnivån är något jag är mest undrande över. I testet du länkade till fanns de uppgifterna inte med - de hänvisade till ett separat test. Vet du var det testet finns att läsa? Och vad tycker du själv om ljudnivån på din pump?
 
Nej jag vet inte om det testet finns tillgängligt någonstans.
Jag tycker ljudet är helt ok när den sitter i hallen men jag skulle inte stå ut med att ha den i ett rum där jag vistas längre stunder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.