Vi funderar på att sätta glasskiva istället för kakel ovanför diskbänken i vårt nya kök. Dock har vi ett runt fönster ovanför diskbänken, som hamnar mitt i denna glasskiva. Någon som vet om man kan skära ut en "halvcirkel" ur ett sådant härdat glas som man har till detta? Och om det är väldigt dyrt? Tack!!
 
Hemmakatten
Vi har en gråfärgad spegel ovanför diskbänken. Vi har vanligt glas, inte härdat, det behövs inte. Härdat glas är mkt dyrare. Visst går det att skära ut en halvcirkel i en glasskiva. Men har man härdat glas måste det göras innan härdningen (som görs i speciella ugnar). Vanligt glas kostar inte så mkt, det blir billigare än att sätta kakel.
 
Vanligt glas går bra som Hemmakatten skrev.
Tänk bara på att ofärgat tjockare vanligt glas har ett grönstick. Det finns "vanligt" specialglas som som inte har detta grönstick, se till att få den sorten. Kommer inte ihåg vad glaset heter, men det vet glasmästaren om du frågar. :)
 
KristinaRT
Hmmm, håller på att fundera över vad vi ska ha för stänkskydd i et nya köket och kom precis på att glas kan ju vara ett bra val! INflikar därför med några ytterligare frågor; Vad ska man ha bakom glaset? Måla på glaset eller väggen bakom?
Och hur gör man snyggast om man ska ha fläkten vägghängd (hade först tänkt kakel - och då hade vi tänkt kakla hela vägen upp till taket på väggen där fläkten hänger) mellan två skåp (ca 80 cm brett)??????
 
Jag har beställt glas till min kök, hittat ett företag som heter Divetro i Stockholm och dom gör med glas va du bara vill, köpte laminerat glas med motiv som jag hittat på internet och den är laminerat melan två glasskivor. Det visat sig att det behöver inte kosta mycket, jag har betalat mycket mindre än jag räknade innan jag började renovera köket.
 
Raceman glaset heter OPTY WHITE, den som är grön heter FLOAT tror jag. Vet kanska mycket då jag själv hade såna frågor och kollat mycket i nätet plus att jag ringde massa glasmästare.
 
Till vårt kök beställde jag dessa mått (Ryds glas).
6mm härdat
1200:- för båda inkl. moms

:)
 
Tack för alla svar!! besparar oss massa tid!
 
Härdat glas är inget vidare då det inte krävs mycket för att hela ska gå sönder i små skärvor.
Se till att måla på glaset och inte väggen bakom. Skulle ett kryp få för sig att krypa bakom glasskivan på något vis, är det svårt att få bort det. Har man målat på glaset, syns det inte i a f.
 
Hur löser man det om man vill ha glas, ca 3000x1500mm yta och sen ha köksfläkten monterad op samma yta? Borde finnas borr att köpa för glas väl?
Kan man isf borra ett större hål i glaset och lägga en distans så att man kan spänna skruvarna utan att glaset spricker?
 
Smotany skrev:
Hur löser man det om man vill ha glas, ca 3000x1500mm yta och sen ha köksfläkten monterad op samma yta? Borde finnas borr att köpa för glas väl?
Kan man isf borra ett större hål i glaset och lägga en distans så att man kan spänna skruvarna utan att glaset spricker?
javisst, men innan härdning av glaset.
Annars blir krasch med en miljon småbitar... :cool:

Vi la förövrigt glasskivan under köksfläkten, sedan alulist. (monsterfläkt 700m^3/h på max. 650mm ovan häll.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.