Jag har skapat ett förslag till installationsritning för den påbyggda vinden. Nu undrar jag om detta är något som en elektriker kommer att förså?
Jag har ritat det så att vidarekoppling sker från vägguttag till vägguttag, altså direkt på klämskruvarna i ett uttag till nästa. Är det enligt regelboken?
Det samma gäller 400V till värmeelement i s-rum 1 o 2, jag antar att VP-rören för dessa kan läggas i trossbotten.
Tacksam för synpunkter:)
 
Är nog inga problem att förstå.

De flesta kunder som lämnar över ritningar på hur de vill ha de brukar sätta ett kryss där de vill ha uttag, och ett annat kryss där de vill ha lampor. Inga ledningar/dosor osv.. de brukar man få räkna ut själv :cool:
 
Vad har du använt för program för att göra ritningen?
 
Det vill jag med veta:D
 
Jag använder AutoCad LT
 
Sedan kanske elektrikern inte vill dra exakt som du ritat, men det kan ni ju ta en liten pratstund om. Jag vill tex om möjligt undvika kopplingsdosor och kanske dra ledningarna lite annorlunda, inte för att det är nått fel utan för att det blir lite lättare och går lite fortare.
 
Bara ett litet tips i all välmening.
Ska du inte dela upp sovrummen iaf två grupper?
I så fall slocknar inte allt i båda rummen om säkringen löser.

Inte 100% säker här men tror inte man får ha tre stycken rör in i en vanlig A-dosa utan bara två. Ser ut som du gått in mitt i slingan till VU i allrummet.
 
Visst får man ha flera rör och koppla i en apparatdosa, om det finns plats nog. Moderna kvalitetsdosor fins ofta i versioner med extra djup för att göra det möjligt att koppla bakom apparaten.
 
petersv:
Okej tack för infon, man lär sig något nytt varje dag.
 
Är det inte ganska vanligt att man använder takdosan som kopplingsdosa och utgår därifrån till alla uttag och brytare?
 
jeppeknaster skrev:
Är det inte ganska vanligt att man använder takdosan som kopplingsdosa och utgår därifrån till alla uttag och brytare?
Jo.

//Patrik
 
Det är väl så som proffsen gör :)
 
Nja, en del proffs använder takdosor, andra verkar föredra kopplingsdosor. Har man flera grupper i ett rum är det inte så enkelt med takdosor t.ex.
 
I en "normal" villa brukar det gå en eller max två kopplingsdosor, i lägenheter går det oftast ingen, sedan det blev tillåtet att koppla i takdosan även i badrum. Men vissa konsulter vet nog inte det, för dom framhärdar med en kopplingsdosa utanför badrummet.
 
Kan bara svara för min del men en sån där ritning är ju tämligen kanon som sagt innan brukar det bara vara kryss eller liknande hos de flesta kunderna jag varit hos. Så vitt jag vet så ska det inte vara några problem att koppla uttagen som du ritat, stöt på ett antal sådana.Alltid trevligt att dela upp sovrummens matningar ifall att säkrigen går så blir det inte kolsvart i båda:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.