Efter valnötstricket här tänkte jag att det skulle vara skoj med en tråd där vi samlar små smarta tips och tricks. Som tvåa på bollen då (efter valnötterna) är mitt trick tandpetare.

När skruvhål blir för stora eller hamnar lite snett trycker jag i lagom många tandpetare och sedan går det att justera positionen på skruven lite bättre. Fungerar även bra när man borrat hål i betongväggen. Dessa har ofta en förmåga att inte hamna exakt där jag markerat dem... Eller om man rent av inte har några nylonplugg till hands så går det lika bra med en bunt tandpetare eller tändstickor (eller vilken trästicka som helst egentligen). Tändstickor är lite mjukare än tandpetare vilket gör att man kan anpassa hårdheten efter behovet.

Så, dela nu med er av era små knep =)
 
Jag har använt en variant av den tekniken. Istället för stickor, rullat lite tidningspapper - ev blött.
 
Använd lite fett på gängorna på mässingsskruv när man skruvar i hårda träslag. Mindre risk för att dra sönder skallen på skruven.
 
Blah, började beskriva hur jag undviker betongdamm när jag borrar i väggar men det blev bara rörigt. Får ta ett foto...
 
Redigerat:
phl skrev:
Blah, började beskriva hur jag undviker betongdamm när jag borrar i väggar men det blev bara rörigt. Får ta ett foto...
Ja, skall man skriva om något sådant är det ju att undvika röran som är det viktigaste.

--- Mats ---

P.S. Man kan fräsa i exakt samma uttag från två håll i en bit om man först fräser så djupt man kan från ena sidan, och sedan borrar ett hål ut till andra sidan, och sedan fräser från den andra sidan med ett frässtål som har ett kullager som följer det redan frästa spåret.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.