Jag antar att detta är ett ämne som diskuterats åtskilliga gånger här i forumet, men jag har lite svårt att få nån klar bild så jag drar upp det igen.

Jag har ca 30 kvadrat fiskbensparkett som behöver slipas om. Hur svårt är det att göra det själv? Anser mig vara hyffsat händig o har tillsammans med min händige far utfört det mesta i renoveringsväg tidigare, men aldrig just slipat om golv. Vad bör man tänka på? Olja eller lack? Anlita nån eller göra det själv?

Tacksam för alla synpunkter o tips!
 
Du har tonvis med info på forumet om detta! Även på google finns bilder o text o tips! Kortfattat : det går att göra det själv om man läser på lite hur man gör. Det går att förstöra golvet också. Riskerna som finns är att du kan få sliprosor, eller fördjupningar av slipmaskinen.

Jag hyrde en firma som gjordet detta, de förstörde mitt fiskbensgolv, så det är ingen garanti men jag tror jag hade otur bara. Hur som helst är det ganska billigt att få det slipat av firma. 3000kr inkl.moms för ett normastort vardagsrum i en 2-rummare. Det är värt besväret! ...gör det själv är jobbigt, du måste ävgen bära/hyra den tunga slipmaskinen. Stressen över att slipa så att du inte slipar fel.

Hade jag golv i flera rum så hade jag gjort det själv för att komma undan billgare då jag anser att 9000kr för 3 rum är lite för mkt, då chansar jag att göra det själv.
 
Har själv slipat en hel del trägolv. Fiskbensparkett är egentligen inte svårare att slipa än ett "vanligt" ekparkettgolv. Måste bara tänka på att slipa varannat varv tvärs över. Alltså om du slipar ett varv längs med rummet slipar du nästa tvärs emot (90 grader). Detta för att slippapperet tar olika mycket beroende på om du går längs eller tvärs emot träfibrerna. Själv är jag helt såld på fiskbensparkett så jag skulle inte välja det som mitt första objekt. Lej en firma men kolla upp referenser. Golvet kan nämligen bli helt förstört.

Olja eller lack? olja är ju snyggare men måste underhållas med jämna mellanrum (ut med alla möbler) Idag finns det lacker som påminner om oljat (Bona matt)
 
Jag slipade en fiskbensmönstrad ekparkett för några år sen utan någon som helst erfarenhet, det blev ärligt talat nästintill perfekt! Snuskigt bra! Sen slipade jag ett furu/gran golv nu i veckan, det blev bra men inte lika bra och jäkligt mycket svårare/jobbigare.

Det var otroligt mycket nivåskillnader, mycket kvistar och fernissa på allt detta. En ekparkett är en dans på rosor i jämförelse enligt mig.
 
  • Gilla
Bawlelo
  • Laddar…
Slipa själv, så svårt är det inte, följ "d-falk:s" råd så blir det bra. Trickset är ju att inte stå stilla med slipen utan se till att den hela tiden rör sej framåt. Jag fick med både instruktionshäfte och video när jag hyrde maskinen, slipade stavparkett i ek, blev så j-a bra :cool: Hade aldrig gjort nåt sånt förut så jag började utmed väggen där bokhyllan skulle stå utifall nåt gick på tok sen hann man fatta längs med vägen till nästa vägg hur det funka. Är man lite händig är det enkelt, annars blir man händig under tiden ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.