Vi har ett badrum som måste renoveras. Det vi ska göra är riva en vägg mot en klädkammare för att få ett större badrum. vi måste flytta om rör då toastolen och handfatet ska flyttas även brunnen måste flyttas då badkaret ska va på ett annat ställe. på väggar och golv ska vi ha våtrumsmatta. vi kommer inte göra något själva. rummet kommer att bli 5,5 kvadrat. så i stort sett en totalrenovering. vi ska oxå köpa badkar, toa och handfat för 20.000.

vet att det inte går att avgöra helt, men jag har ingen aning så der vore kul att veta ett ca. pris. jag bor inte i en storstad.
 
Jag har fått en uppfattning om att ca 15 000kr/kvm är ett något sånär snitt.
 
5,5 * 15000 = 82.500kr låter väldigt billigt.

Begär offert från olika firmor. Ju fler desto bättre. Beroende på var du bor är det olika priser.

Jag skulle vara skeptisk mot de som ligger under 100000kr inkl inredning.

Köp inredning och kakel själv. Oftast hittar man rabatter och sådant själv.
Läs på regler om hur man ska renovera ett badrum för att själv kunna ha koll under själva renoveringen.
Ta kort på hela arbetet.
Se till att besiktningsmannen är oberoende.
!!!Betala efter arbetet är godkänd av oberoende besiktningsman.
 
oj, lät det billigt tyckte du. jag tyckte dte lät dyrt...vi ska inte kakla utan ha våtrumsmatta så jag trodde faktiskt jag skulle komma undan billigare!...
 
Med matta blir det betydligt billigare än helkaklat/klinker!
 
borde det bli så dyrt som över 80.000 med matta? kostar det mycket att dra om rören och brunnen eller?
 
Hej! Är själv "gammal" badrumsbyggare...
svårt att svara på vad slutnotan hamnar på. Efter vad jag förstod så ska det bytas golvbrun/nar, matta vägg/golv samt att det skall rivas vägg samt att efter konstens alla regler byggas ett godkänt bad/våtutrymme.
Är det betonggolv?
Vilket material i väggarna?
Taket....spottar,lampor,eldragning allt nytt?
glöm för guds skull inte att det måste vara en fullt fungerande ventilation i våtutrymmet.
Fönster?
kostnaden för en nybyggnation eller rot varierar otroligt mycket beroende på vad som skall göras....
räkna med en slutnota på minst 80 000...
troligtvis runt 100 000 om det blir mycket arbeten "under" ytan...rördragningar som måste göras om,golvbrunn,stambyten,eldragningar för att inte nämna alla små missöden som kan ske vid upptagning av väggar.....Problem som uppstår som inte kan förutses kommer att läggas till slutnotan om det är problem som inte kunnat att förutses, så att få en offert är enbart en fingervisning vad det hela kostar OM det inte uppstår svårigheter..
Tyvärr betalas kalaset av kunden!
Får ni en offert på 75 000 kan det ändock sluta med åtskilliga 10 000-tals kronor mera...men endast om det uppstår oförutsedda problem kan det bli mycket dyrare..
Hantverkaren/na är skyldiga att i ett så tidigt skede som det är möjligt informera/visa kunden vad som ställt till problem.....

Kolla med nära ,vänner,arbetskolleger om de kan rekomendera några hantverkare.
Dokumentera allt!
Alla moment som sker kan ni kräva att hantverkaren dokumenterar, om de inte vill, ta inte dem....
Ni måste ha dokumentation på att alla förseglingar/material är rätt. Snickaren som gör grundarbetet måste även han göra rätt.
Se till att det är ett bra arbetslag ni får!

"badrumsbyggare"
 
kommer att rota ett våtutrymme åt en nära släkting som enbart får betala materialet....
slutnota får denne hamnar på runt 35 000 enbart material:(
våtrumsmatta till vägg/golv, byte av golvbrunn, nya rördragningar i vägg, inte i golv.
betonggolv måste spacklas nytt fall, rotgips eftersom det är just ROT och inte nybyggnation, ville själv använda humid men eftersom kunden inte kräver det så vill han ha det "billigt" enligt mig så kan man skicka all pappgips åt hel..... det har inget i badrum att göra.
Bygg rätt så det blir godkänt!

Kom ihåg att arbetet för erat projekt kommer att ta ca:
50-60 h "snickaren"
16-32 h rörmontören (beroende på vad som krävs)
8-24 h elektriker
16-24 h mattläggaren
multiplicera timmarna med ca 450:- så får du arbetskostnaden sedan tillkommer allt material...väggskivor,spackel,skruv,golvskivor ev flytspackel,tätskikt,membran,rör,brunn,mattor,element,ventilation,fönster..........

mera troligt att det hamnar runt 100 000:-
 
tack så jättemycket för ditt svar. har verkligen ingen aning vad kostnaderna är. El och sådant hade jag inte tänkt på faktiskt. Betonggolv. nu är det en gammal våtrumstapet på väggarna.

Men då lutar det nog med att jag inte gör badrummet större. Ville egentligen göra det för att båda badrummen är små och jag tänkte att det kunde höja värdet på fastigheten. Jag måste ändå renovera dom men hade inte räknat med ett sånt pris.

Men måste ju bli betydligt billigare då om jag struntar i att riva väggen och flytta om rör. Då gör jag så att jag renoverar med våtrumsmatta och köper en ny duschkabin, toa och handfat.

måste man flytta rör om man vill flytta toalettstolen 20 cm eller nåt, den är väldigt nära duschen. förlåt om jag ställer dumma frågor men har noll koll på detta:)

skulle väldigt gärna vilja ha spottar i taket, är det väldigt dyrt?

och en sista fråga=) har hittat våtrumsskivor som dom tydligen anv'nder sig av i norge och som är godkända i sverige. Jättefina är dom, ser ut som kakel. Har du hört nåt om dessa?
 
Flyttar du toalettsolen får nog avloppet flyttas med. Nu vet jag inte hur det ser ut men om du vill slippa flytta rören så beroende på hur det ser ut så kanske det räcker med vrida toalettstolen för att skapa en känsla av mer plats.
 
Hmm! Problemet att flytta WC stol utan att flytta rören...Skulle önska att det gick, men det går inte så enkelt tyvärr...

Golvbrunnen bör troligtvis bytas om den är äldre än 20 år, det kostar timmar men inte så mycket i material...

Norska skivor som är godkända i sverige har jag inte använt mig av, skicka gärna bild på dem! Märke?

Bytet av golvbrunn i betonggolv medför att golvet "bilas" upp, läggs i nya rör(inte alltid)
ny golvbrunn fixeras, golvet spacklas upp....men om vattenrören kommer upp genom golvet så skall det ändras så att de kommer genom vägg...

Spottar i taket kostar en hel del men det blir ofta väldigt effektfullt!
Tyvärr kanske inte i ett "litet" badrum.

Skippa spottarna och lägg pengarna på en snyggare möbel med infälld spott...
finns även snygga speglar med inbyggd LED-belysning

Låt WC stolen vara på det gamla stället om det ställer till det för hantverkaren! Det kostar mycket att flytta den 20 cm....

Köp hellre en smalare dusch!

Lycka till med projektet!
Ps vänta lite med att göra om......fundera riktigt först hur du vill ha det!

45-60 000 för något du inte blir nöjd med eller 100 000 för att få det bra!
 
Du måste iaf byta ut golvbrunnen så du kommer inte undan att bila och ev byta ut rören så lika bra att göra allt på en gång då anser jag.
Det kke skiljer 10-20% att inte riva vägg mm skulle jag gissa utan att se förutsättningarna.


mivida skrev:
tack så jättemycket för ditt svar. har verkligen ingen aning vad kostnaderna är. El och sådant hade jag inte tänkt på faktiskt. Betonggolv. nu är det en gammal våtrumstapet på väggarna.

Men då lutar det nog med att jag inte gör badrummet större. Ville egentligen göra det för att båda badrummen är små och jag tänkte att det kunde höja värdet på fastigheten. Jag måste ändå renovera dom men hade inte räknat med ett sånt pris.

Men måste ju bli betydligt billigare då om jag struntar i att riva väggen och flytta om rör. Då gör jag så att jag renoverar med våtrumsmatta och köper en ny duschkabin, toa och handfat.

måste man flytta rör om man vill flytta toalettstolen 20 cm eller nåt, den är väldigt nära duschen. förlåt om jag ställer dumma frågor men har noll koll på detta:)

skulle väldigt gärna vilja ha spottar i taket, är det väldigt dyrt?

och en sista fråga=) har hittat våtrumsskivor som dom tydligen anv'nder sig av i norge och som är godkända i sverige. Jättefina är dom, ser ut som kakel. Har du hört nåt om dessa?
 
tack så mycket för tipsen, märker att jag har varit helt ute och cyklat när det gäller badrumskostnader, visste att det var dyrt med trodde aldrig att det skulle bli så här dyrt. Ska se om man med hjälp av någon händig vän kanske kan riva och så för att på så sätt minska i arbetstimmar, eller är det dumt?

de här våtrumsskivorna jag pratade om heter Fibo Trespo och har funnits länge, man sätter upp dom som en vägg eller nåt. ska vara enkelt och gå snabbt, men jag vet inte om man litar på det. dock är det ju godkänt även i Sverige numera. lyckades inte ladda upp bild men de finns på internet om du söker på byggmagroup
 
Hej! Tyvärr hittar jag ingen info om att skivorna är godkända för våtutrymme, men det behöver inte betyda att de inte är det!

Problemet är inte skivan i sig utan att det skall helst byggas av oorganiska material... Antar att det är sammanpressade skivor av organiska material som sedan är lackade med både godkänt ångspärr samt motsvarande membran!

Återkommer när jag läst på!

Och till saken att riva själv! Kan vara en god ide, rivning på "fel" sätt är dålig ide! Se till att det inte blir kvar en massa limkanter, spackel som sticker ut och andra ojämnheter!
Genom att förbereda själv sparar oftast många tusenlappar samt att forsla bort byggskrot/avfall. Hantverkare måsta debitera tid för att åka till återvinning samt att i våran komun så kostar det att lämna till återvinning för hantverkare men gratis för privatpersoner.

Riva matta/tapet i våtrum kan variera i svårighet..Själv skär jag med mattkniv horisontellt runt hela rummet i 30-40cm strips, lossar ena kanten och låter det släppa av sig själv när man går runt....
Snabbaste sättet! Att riva nerifrån och upp är ansträngande i längden och ger ett dåligt resultat!
Om du rot-ar ett badrum kan det räcka med att använda 6mm rotgips vid sättning av våtrumsmatta...
Är väl medveten om att hela hantverkarkåren iinte håller med om att det är ok att använda kartonggips men det strider inte mot rekomendationerna....
Regler bestäms av försäkringsbolaget och boverket och rekomendationer ges av liknande BKR
Vid keramiska material ska det användas oorganiska väggskivor...Träreglar får förekomma i väggar vid ROT.....Plåtreglar bör användas vid nybyggnationer.....reglerna är enkla men rekomendationerna så lätta att fritolka....

Hör med ditt försäkringsbolag vad som gäller! Det är helt ok att använda sig av hantverkare som inte är anslutna till Bkr,Gvk o liknande....Se bara till att de har kunnande att genomföra alla moment på rätt sätt!

Har själv arbetat med "anslutna" hantverkare vilket inte säger mera än att de gått en kurs som min mor med lätthet klarar av att lyssna sig igenom!
Det är viktigt med utbildade/kunniga hantverkare men systemet är så att många med "bra utbildning" inom ALLA arbetsområden/yrkeskategorier i hela landet inte borde arbeta med det de ska ha kunnande om!

Ops! nu blev det lite fel i informationen! Blev lite gnälligt från mig(39 i feber nysattacker allmänt risig just nu)

"byggare"
 
Nu är det beslutat att det inte blir någon rivning av vägg och alltså inte heller någon flytt av rör och brunn. det enda vi ska göra är att lägga ny matta på golvet och måla väggarna (men vi måste ta bort den gamla mattan på väggen), byta brunn och köpa en ångbastu, toastol och en badrumsmöbel med nåt fint handfat. Badrummet är på 3,4. det ät trångt mellan dusch och toa men det får det vara. detta borde ju inte landa på så mycket. vad tror ni....lurar jag mig själv om jag tror det landar på 40.000
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.