Hej på er.

Vi flyttade in i en 50-tals villa i våras, 1-plansvilla med källare, betongbjälklag. Vattenburen värme till radiatorer som matas med bergvärme.

Pga vattenskada från diskmaskinen måste vi nu byta golv i vardagsrum och kök. I matsalen som har ett vackert marmorgolv och stora panoramafönster upptäckte vi i vintras hur otroligt kallt ett ouppvärmt marmorgolv blir. Inte skönt vill jag lova!

Eftersom flera av de andra rummen har små ytliga vattenskador i parketten pga läckage i elementen funderar vi nu på att ta ett helhetsgrepp, om man ändå har 2 av 6 golv uppbrutna av den stora vattenskadan.

Hur bör jag tänka:

1: Byt ut allt! Bort med radiatorer i vardagsrum, matsal, kök, arbetsrum och 2 sovrum, för att inte tala om hallen! Ny sten i hallen, behålla (om det går att inte skada marmorn för mycket) marmorn i matsalen samt ny parkett i alla andra rum!
+ Hur mysigt som helst. Varm och skönt. Slipper radiatorer. Källaren har redan golvvärme så då skulle hela huset vara uppvärmt så = inga radiatorer = kan ställa ned tempen på matarvatten rejält, slipper shuntar.
- Dyrt som attans

2: Byt ut bara där vi ändå har brutit upp golvet och bilat pga av vattenskada (kök och vardagsrum, sen även där vi har sten (hall/vardagsrum)
+ Mindre ingrepp
- Fortfarande dyrt...

3: Byt bara som komfortvärme under stengolven.
+ Minsta ingreppet, billigt, slipper den lite osmarta lösningen med isolerande parkett på golvvärme
- Eh, kommer inte på nåt...

4: Strunta i golvärme, fixa vattenskadan och lev som tidigare.

Tacksam för alla tips, gärna så jag går mot nummer 1 som jag egentligen vill ha :rolleyes:
Plånboken säger nummer 4.
Fötterna säger minst nummer 3!

/Bastu
 
Vi lägger av princip golvvärme i alla rum vi renoverar så det är mitt råd även om det blir dyrare. Vi har aldrig ångrat golvvärmen i något rum någon gång i något hus som vi renoverat.

Men vi valde ändå att "bara" slipa stavparketten i vardagsrummet utan att ta upp den och lägga golvvärme. Ett massivt trägolv blir ändå skönt att gå på också med radiatorer.
Vi har också lagt ett billigt laminatgolv i en del av huset i väntan på att det blir dags att lägga golvvärme där, tiden räckte bara till nytt tak och målade väggar där.
 
Lite får var och en låta sina fötter tala. Jag har golvvärme i badrummet. Det är suveränt. Dessutom har jag golvvärme i kök och matrum. Meningslöst i mitt tycke. Den får vara avstängd. I sovrummet skulle det möjligen vara poäng om det fanns. I duschen och i sovrummet går man ofta barfota. Då är det skönt med varma golv. På andra ställen ser jag det bara som en onödig merkostnad.

Erik
 
Vi har i hallen vilket inte gör nåt när man drar in vatten och snö. Men komforten är lika välkommen i alla rum, även i köket. Dessutom slipper man radiatorerna på väggen som dels är fula dels försvårar möbleringen.
Det är dyrare med golvvärme i alla fall vid installationen men värt varenda krona som jag ser det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.