Ja, hittills ser kalkylen bra ut för min anläggning, men det hindrar ju inte att obehagliga överraskningar kommer i framtiden. Jag har gjort vad jag kan för att ge pumpen en trevlig miljö att arbeta i, och det hoppas jag betalar sig på sikt. Och ja, det är ett extremfall åt det positiva hållet.

Att varannan pump går felfritt i 16 år var ett förslag till antagande från min sida, jag har ingen statistik som stödjer det. Ursäkta om det inte framgick.

Att produkter inte marknadsförs på ett sätt som är sakligt och relaterat till hur dom verkligen fungerar är ju inget nytt.....;)

Förbrukar man 24000kwh per år tror jag på att det går att hitta effektivare uppvärmningsmetoder, men flvpn kanske inte är en av dom....

Det jag vill antyda var att de enda som sitter med uppgifter om hur mycket reservdelar som går åt till en viss pump, det är tillverkaren själv och därifrån kommer ingen info förstås. Folksam har ju visat lite av sin statistik tidigare och det var ju rätt intressant läsning....
 
Det är så sant som du säger

Okej, hur ser din kalkyl ut då?

Ja, hittills ser kalkylen bra ut för min anläggning
Använd gärna kalkylatorn här så blir det jämförbart
http://www.energiberakning.se/
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
...de enda som sitter med uppgifter om hur mycket reservdelar som går åt till en viss pump, det är tillverkaren själv och därifrån kommer ingen info förstås. Folksam har ju visat lite av sin statistik tidigare och det var ju rätt intressant läsning....
Lät intressant... En länk eller lite mer info ??? :p
 
krambriw skrev:
Dyrare reparationer: 15.000 + 12.000 + 10.000 = 37.000kr
Billigare servicebesök: 5.000 + 4.000 + 3.000 = 12.000kr
Ränta på grundinvesteringskapitalet (16 år): 48.000kr
Ränta på reparationskostnaderna (8 år genomsnitt): 19600kr
Behöver du verkligen ta lån för att betala alla dessa små reperationer/service? (antar att de knappast inträffar samtidigt.)

Det är väl några års garanti också?

Byta kompressor två gånger på 16år låter lite väl saftigt.. Du kan ju inte vara så pessimistisk att du räknar med att ha lika extrem otur med pump #2? :O

Du glömde dessutom att ta med att även om du behåller din gamla värmekälla så kommer även den att behöva service/reparationer. Byte kontaktorer osv..

Samt att värdet på huset (vid försäljning) blir högre om du har en fungerande/bra/energisnål värmekälla.
 
Redigerat:
krambriw skrev:
Det är så sant som du säger

Okej, hur ser din kalkyl ut då?



Använd gärna kalkylatorn här så blir det jämförbart
[länk]
Det beror ju lite på hur man räknar. För egen del måste jag ta hänsyn till att mitt värmesystem havererade och ett nytt behövde införskaffas.

Ej heller finns säkra uppgifter på energiförbrukning före och efter åtgärd. Jag får helt enkelt räkna baklänges och utgå från en uppskattad effektivitet hos värmepumpen.

Räknar jag med att den tekniska livslängden är 15 år och att värmefaktorn är 3 på pumpen så sparar jag in 20000kwh per år jämfört med elpannan som tidigare användes. Det ger enligt energiberäkningen en vist på 120kSEK över dessa 15 år. Då har jag lagt in en återinvestering på 20kSEK för att hantera ett kompressorbyte. Övriga reparationer och service sätter jag till noll kr eftersom jag utför arbetet själv och inte räknar med att andra komponenter fallerar.

Räknar jag med en lägre besparing baserad på en värmefaktor som närmar sig 2 (vilket nog faktiskt ÄR för lågt) så är vinsten över livslängden 45000kr.

I min anläggningfinns lite lull-lull som inte "behövs" egentligen. Det borde bokföras på komfort-kontot och kanske inte belasta uppvärmningsbudgeten om siffrorna ska kunna jämföras. Det ökar på vinsten med kanske 10-15%.

Jag vet inte om du blir klokare av detta men så ser det ut ungefär.
 
Mikael_L skrev:
Lät intressant... En länk eller lite mer info ??? :p
näe det har jag inte. Stod i tidningen häromåret. Googla på Folksams web! Nu måste jag ut på altan och grilla oxfille! ;)
 
Mikael_L
O shit.
Är våren här ? :D :D
 
Mikael_L skrev:
O shit.
Är våren här ? :D :D
Grilla gör man året runt för bövelen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.