Hej!

Undrar om någon har rekommendation på duktig kvalitetsansvarig i Västra Götaland? Vi skall bygga i Vallda (nära Kungsbacka, ca 4 mil söder om Göteborg) så det borde vara en fördel om han/hon finns i området.

Vår husleverantören (Götene) har ju sin kille de rekommenderar, men som någon tidigare påpekat kan det vara bra att hitta sin egen kvalitetsansvarig (om bra rekommendationer finns).

Tackar på förhand för tips.

Mvh
Hanna
 
Sven Gustafsson i Kungsbacka är bra har många som byggt sagt. Har själv inte använt honom som kvalitetsansvarig men jag är inblandad i besiktningsprocesserna på en del nybyggen i Göteborgsområdet och har aldrig träffat en kvalitetsansvarig som har sådan koll på husen som SG, men som sagt: jag har inte haft honom som "min" kvalitetsansvarige.
 
Tack för tipset. Hittar dock ingen Sven Gustafsson i boverkets databas över riksbehöriga kvalitetsansvariga. Han kanske har slutat som KA?

/Hanna
 
Det är ju inte säkert att alla finns med i Boverkets Databas. Saxat från boverket:

"Boverket har ett register över riksbehöriga kvalitetsansvariga. Uppgifterna vi har i registret är ursprungligen hämtade från besluten om riksbehörighet, som de ackrediterade cerifieringsorganen är skyldiga att omgående skicka till Boverket. En första förutsättning är alltså att verket får in uppgifterna från certifieringsorganen."

Hur som helst, jag hittade en hemsida: http://www.sgbyggkonsult.com . Du kan ju kolla iaf.

 
Vi byggde i Onsala och hade J. Westin som Götene säkert rekommenderat er. Fungerade perfekt. Han besökte bygget flera gånger och påpekade för hantverkarna "gör om, gör rätt" när så behövdes. Dessutom så var han ett bra bollplank i frågor om kakel/klinker, målning etc. som vi tog utanför entreprenadskontraktet.
Jag skulle starkt rekommenderat honom med de som bygger parhus i Lerumstrakten tycker nog tvärtom...

 
Har fått tag på Sven men tyvärr var han inte intresserad av att ta sig på fler uppdrag. Söker alltså fortfarande efter tips även om det känns bra att höra att Götenes kille är bra (om vi hamnar där i alla fall!).

/Hanna
 
Ta inte AW byggkonsult i Onsala bara.

 
Någon som jag defintivt INTE kan rekommendera är "Byggsupporten" med tidigare adress i Svanesund och numera med adress i Varekil.

Representanten var med på byggsamrådsmötet med kommunen, fick ALLA papper men syntes sedan inte av. Var aldrig på inspektion under byggnationen och kom ej heller på slutbesiktningen.

Tyvärr var jag dum och betalade honom räkningen i förskott... :((((
 
Vet att denna tråd är gammal, men det är ju denna man får upp i alla sökningar på google så här kommer mitt förslag:
Försök få SG i Kungsbacka (http://www.sgbyggkonsult.com/). Han funkade perfa för oss vid tillbygget. Karln har väl dock "tagit pension" (jobbar väl bara 40h i veckan...)
 
Valde enligt ovan att ringa upp "sgbyggkonsult" för att lyssna lite med honom. Det första jag får i luren när jag presenterar mig är:
"Du är väl en sån där försäljare för du har ett konstigt telefonnummer".......
När jag efter lite mer och VÄLDIGT artig presentation gör klart för honom att jag vill anlita honom som KA för nybyggnation i Boråstrakten (Inte särskilt långt från Kungsbacka) får som ytterligare svar (lite halvskrattande) "Då får du allt leta rätt på en i Borås" väljer jag att artigt tacka för mig och avsluta samtalet...
Han må ha varit bra för andra, men mitt första och enda intryck av honom var allt annat än positivt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.