Tack!
Ditt projekt är ju enkelt....  ::)
Du har en rak trappa, jag hade en svängd.....lite knixxigare då, men allt går om man vill!  :cool:

Lycka till!
 
Så, nu är trappan klar! ;)
 
  • 2006_07_01_002_1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Poggan skrev:
Så, nu är trappan klar!  ;)
Det där ser ju riktigt bra ut!
Vi har en mycket snarlik trappa som vrider sig 180 grader upp på ovanvåningen. Något bredare dock tror jag. Den skulle vi ockå vilja fixa till. I dag ligger plastmatta. Din metod är mycket väl värd att tänka på.

Jag har några frågor:
Limma du fast parketten på stegen?
Fick du skarva parketten på något steg (om tex några steg var för djupa för en parkettskivebredd) och gick det bra?
Vad använde du för såg för att såga till parketten till trappstegen? Kanterna ser väldigt fina ut.

/Stefan

 
i vårt förra hus gjorde om vår trappa... vi målade allt vitt å sen la vi mixad sjöstens mosaik i trappstegen.... vart kanon faktiskt... lite annorlunda men lättstädat...

Nu har vi en gammal furutrappa som vi precis har gjort klart... har vitlaserat allt sen har vi satt glasmosaik i "sättstegen" :-? undra om det heter så... inte där man går ... om ni förstår :) kan skicka lite bilder sen... vart skitsnyggt... brukar ha ljuslyktor på varje trappsteg... å kvällarna blir riktigt mysiga
 
wow, trappen vart ju jättefin, vi skall renovera våran trapp, och har köpt ett fusk klinkergolv som ser ut så här.

Tror ni det kan bli snyggt att lägga i trappen, vi har en lång trapp upp på övervåningen oxå sedan och risken är ju att det blir för mycket. Sen finns det trappnosar som är typ svarta då?

sidorna på trappen skulle bli vit isåfall.

vad tror ni om det?
 
  • 40301164_l.jpg
Vi lade ett "fusk-klinkergolv" (plastmatta) på nedervåningen och tänkte lägga samma golv i trappan (som förut var en lackad furutrappa med brun nålfiltsmatta från -75). Vi kom dock fram till att det blev både snyggare och var skönare att gå på med en textilmatta. Inte så halt för hunden heller. Men det finns ju många sätt....
 
  • trappa_003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lastefan skrev:
Det där ser ju riktigt bra ut!
Vi har en mycket snarlik trappa som vrider sig 180 grader upp på ovanvåningen. Något bredare dock tror jag. Den skulle vi ockå vilja fixa till. I dag ligger plastmatta. Din metod är mycket väl värd att tänka på.

Jag har några frågor:
Limma du fast parketten på stegen?
Fick du skarva parketten på något steg (om tex några steg var för djupa för en parkettskivebredd) och gick det bra?
Vad använde du för såg för att såga till parketten till trappstegen? Kanterna ser väldigt fina ut.

/Stefan
Man tackar, själva är vi riktigt nöjda!  :D

Svarar på dina frågor:

Jag limmade stegen (laminat) med sättlim.
Jag skarvade ihop 2 bitar, limmade med trälim för att vara säker att det håller, funkar kanonbra!
Jag använde en vanlig sticksåg (eldriven) för at såga.
Notera dock att jag använt mig av en trappkompass!  ;)

Lycka till!  ;)
 
Var har du köpt trappkompassen ?. Jag har letat och den ända jag hittade kostade 1600 kr och det verkar orimligt dyrt  >:(
 
Poggan skrev:
Så, nu är trappan klar!  ;)
Men åh, vad snyggt!! Kikade in här för att få tips om vad vi ska hitta på med vår trappa! Nu vet jag!!!!
Den liknar din trappa lite grann. Varje steg är täckt med en linoleummatta som är infälld i själva steget...
Funderade på att försöka måla alltihop... Kanske börjar vi med det, för att så småningom täcka själva steget också!

Tack för inspiration!
 
Var har du köpt trappkompassen ?. Jag har letat och den ända jag hittade kostade 1600 kr och det verkar orimligt dyrt
www.stepkit.com verkar man kunna beställa en för 250kr, ingen erfarenhet hur den ser ut eller nått

/M
 
BIld på trappkompassen finns längre upp, om ni scrollar! ;)

Den var väldigt användbar, nästan ett måste för att få till alla vinklar, hörn etc.
Dessutom är den enkel å använda, man behöver inte vara ingengör! ;D
 
VeronikaP skrev:
Men åh, vad snyggt!! Kikade in här för att få tips om vad vi ska hitta på med vår trappa! Nu vet jag!!!!
Den liknar din trappa lite grann. Varje steg är täckt med en linoleummatta som är infälld i själva steget...
Funderade på att försöka måla alltihop... Kanske börjar vi med det, för att så småningom täcka själva steget också!

Tack för inspiration!
Man tackar! :D

Se till bara ett göra ett bra underarbete, så blir slutresultatet oxo bra!
Dvs:
1. Tag bort gamla mattan, skrapa, slipa bort limmet noga.
2. Slipa upp hela trappan med sandpapper (jag ruggade upp ytan).
3. Grundmåla
4. Måla sen 2 ggr med lackfärg.
5. Limma ihop 2 st laminatskivor för varje steg (trälim) å låt desa torka över natten.
6. Tag trappcompassen, ställ in varje spets i resp, hörn, ytterkant etc, skruva fast kompassen.
7. Lägg ut kompassen på laminatsteget du limmat, märk ut varje spets å dra en linje mellan varje spets.
8. Såga med sticksåg!
9, Limma dit steget med sättlim!
10. Skruva ditt valfri trappnos, själv valde jag i metall.

Notera även att jag lade kompassen så att jag endast behövde såga 3 sidor ibland 2, dvs jag lade spetsarna på kompassen längs med den ena sidan på laminatskivan.

Lycka till! ;)
 
Poggan skrev:
Man tackar!  :D

Se till bara ett göra ett bra underarbete, så blir slutresultatet oxo bra!
Dvs:
1. Tag bort gamla mattan, skrapa, slipa bort limmet noga.
2. Slipa upp hela trappan med sandpapper (jag ruggade upp ytan).
3. Grundmåla
4. Måla sen 2 ggr med lackfärg.
5. Limma ihop 2 st laminatskivor för varje steg (trälim) å låt desa torka över natten.
6. Tag trappcompassen, ställ in varje spets i resp, hörn, ytterkant etc, skruva fast kompassen.
7. Lägg ut kompassen på laminatsteget du limmat, märk ut varje spets å dra en linje mellan varje spets.
8. Såga med sticksåg!
9, Limma dit steget med sättlim!
10. Skruva ditt valfri trappnos, själv valde jag i metall.

Notera även att jag lade kompassen så att jag endast behövde såga 3 sidor ibland 2, dvs jag lade spetsarna på kompassen längs med den ena sidan på laminatskivan.

Lycka till!  ;)
Tack, tack... :)
Har du använt dig av högblank färg?
 
VeronikaP skrev:
Tack, tack... :)
Har du använt dig av högblank färg?
Halvblank körde vi...

 
Poggan skrev:
Halvblank körde vi...
Tack, har haft det som förslag. Men så var det någon som frågade om det inte skulle passa bättre med högblank... och då skenade mina idéer iväg... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.