Idag hade snön rasat av den första av mina två (seriekopplade) solfångare, och den började producera värme som den ska. Men det fick inte pumpen veta eftersom tempgivaren sitter vid utloppet av den andra solfångaren - och den var ju fortfarande snötäckt...

När jag slog på pumpen manuellt upptäckte jag att temperaturen i den första solfångaren hade kommit upp i nästan 110 grader (-10 ute)! När väl tempgivaren fattat att det var sol laddade sedan systemet i nästan 2 timmar! Den energin hade gått till spillo om automatiken fått råda.

Nu funderar jag på att sätta en tempgivare även vid på första solfångaren, och parallelkoppla (?) den givaren med den befintliga. På så sätt skulle pumpen slå igång om någon av solfångarna - den ena eller andra - når tillräcklig temperatur. Eller... tänker jag fel? (Någon som kan det här med el-teknik..?)

Må gott!
/ulf

PS. Man kan ju helt enkelt borsta bort snön, men det är ju inte alltid man är hemma...
 
Du kan inte parallellkoppla tempgivarna, de funkar inte som reläer...

Bättre är väl isåfall att flytta givaren till den panel som har minst snö...
 
Tack för svar!

Ok, det var bra att veta. Jag trodde att tempgivarna fungerade som enkla motstånd. Jag får väl tänka om då.

Att flytta tempgivaren är ingen lösning -- man kan ju aldrig kan veta vilken av solfångarne som snön rasar av från först...

/ulf
 
Det finns givare av olika typer, och de flesta ändrar iofs sin resistans efter temperaturen(men inte alla det finns sådana som ger spänning, ström, eller frekvens som utdata också), men oavsett detta kan man inte parallellkoppla eller seriekoppla dem .. Det blir helt fel mätvärden då...

Du behöver en "mottagare" för varje sensor, eller en reglercentral som från början kan läsa fler sensorer och agera på dessa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.