Vad ska jag använda mig av för att få bort färgen på ett plåtskåp?

Jag har varit inne på att det måste vara lättast att lämna in det för blästring, men då blir det inte det utseendet jag vill ha.
Det ska se lite borstat/slipat ut.

Bifogar bilder på hur jag vill ha det före/efter.

Vad är det dem har använd. Vinkelslip, rondell?
 
  • ps_ikea.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du vill att det ska se borstat och slipat ut så är det nog att borsta och slipa som du får göra.
 
Bra svar.
Det kunde jag inte räkna ut själv :)
Jag vet ju dock inte hur man får det att se ut som på bilden. Därför frågar jag av ngn som kanske vet.
Men om det nu ÄR så att det ÄR borsta å slipa som gäller. Vad använder jag mig av då. Speciell borste till vilken maskin. Speciella papper till vilken maskin.
Jag antar att det är ett grymt jobb att slipa ner industrilacken så jag är tveksam till om det är så man gör.
 
Mikael_L
Det vore nog mumma att först kunna få bort all färg på något relativt smärtfritt sätt.
Jag funderar på färgborttagare eller varmluftspistol och spackelspade.

Sen köra med slippapper och kloss eller roterande stålborste.

Det var bara lite tankar, inget jag direkt har någon koll på.
 
Hur gör billackare?
Det borde ju vara samma sak typ.

Roterande stålborste. Ngt man kan fästa på en rondell?
 
Mikael_L
matte2k skrev:
Hur gör billackare?
Det borde ju vara samma sak typ.

Roterande stålborste. Ngt man kan fästa på en rondell?
Dom undviker nog som regel i det längsta att göra plåtrent, är bilens fabrikslack någorlunda OK så sitter den grunden bättre än den plåtgrund billackeraren kan sätta på.
tror jag..
 
Du kan ju även fundera på att göra tvärt om.....

lägg på (svampa, rolla, pensla, spruta) lack i plåtkulör och dutta lite med blått, svart och vitt...
 
Skåpet du länkar till tycker jag ser väldigt blästrat ut...
 
Om det är PS-skåpet du ska ge dig på så är det faktiskt inte så svårt att få lacken..har repat mitt sånt ganska mycket med vanligt slitage. Det smidigaste för att få bort lacken är nog faktiskt att köra en hederlig färgskrapa + varmluftspistol. Borstarna tar ju mest rost och löst sittande färg.

Alternativt doppar du hela skåpet i ett bad med kaustik-soda och låter det ligga en halvtimme..sen ramlar färgen väck av sig själv.:)
 
Nimajneb skrev:
Du kan ju även fundera på att göra tvärt om.....

lägg på (svampa, rolla, pensla, spruta) lack i plåtkulör och dutta lite med blått, svart och vitt...
Fuska menar du? :) Nä det går bort.
 
phl skrev:
Skåpet du länkar till tycker jag ser väldigt blästrat ut...
Ok. Men blir det så där cirkulärt repigt då verkligen?
 
Forbo skrev:
Om det är PS-skåpet du ska ge dig på så är det faktiskt inte så svårt att få lacken..har repat mitt sånt ganska mycket med vanligt slitage. Det smidigaste för att få bort lacken är nog faktiskt att köra en hederlig färgskrapa + varmluftspistol. Borstarna tar ju mest rost och löst sittande färg.

Alternativt doppar du hela skåpet i ett bad med kaustik-soda och låter det ligga en halvtimme..sen ramlar färgen väck av sig själv.:)
Ja det där är PS serien från Ikea. Men kan tänkas bli ngt annat också.
Men färgskrapa kanske är vettigt... Sen borsta med vinkelslip för att få en schysstare yta. Jag får köpa mig ett skåp på blocket och experimentera lite.
 
Det är nog mina ögon som bedrar mig, jag upplever inte skåpet som cirkulärt repigt, mer flammigt vilket jag tycker blästringsresultat är. Är det repigt lär det ha körts med någon form av sliptrissa.
 
Blästra och gå sedan över med en stålborste i borrmaskin/skruvdragaren om du inte är nöjd efter blästringen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.