Jag har ett Egnahem hus från 20-talet byggt med stånde timmer sedan spiktegel ytters ett lager med kalkputs.
Huset blev senast omputsat på 60-talet i en vacker gul nyans nu är det dax att göra det igen.
Hur går man till väga?
Efter lite efterforskning på nätet har jag förstått att min fasad har en puts av hydralisk typ som skiljer sig från dagens puts. Den tillåter fuktvandringar som förhindrar att timmret blir fuktskadat.
Går det att utföra på egen hand?
Hur aplicerar man kulören?
Efter vad jag förstått hackar man loss putsbommarna mot spikteglet kontrollerar att spikarna som håller i teglet är i gått skick sedan putsar man upp ett nytt lager.
Vad bör man ha för budgett per kvm?
 
Luskat lite finns ett företag i skåne som heter Målarkalk AB dom kan kalkputs
 
Varför måste du putsa om hela huset, är det såå dåligt? Lappa o laga har man gjort i alla tider, gör det du med. Och måla sedan med en matt kalkfärg. Du får nog mer svar om du har frågan under byggnadsvård istället.
 
Det är vad jag har kommit fram till jag tar bort putsbommarna som finns lagar i och målar med en kalk färg fick en offert på att putsa om hela huset 135.000 det kostar tydligen 1000kr per kvm titta på färg av kalk typ 40kr/kvm men det är ju en del grejor som kommer till ställning container mm ska lägga in tråden på byggnadsvård tack för tipset d^_^b
 
  • Gilla
Mickebandsåg
  • Laddar…
Jag har hört att det inte är någon fara att det är bom bakom när man har kalkputs, men har du cement lagningar så förstår jag ifall du vill ta bort det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.