Vet att detta är ett tråkigt ämne, men jag behöver lite input här.

Jag har ett par saker kvar med min övervåning som behöver göras, vilket jag har tänkt ta hjälp av en snickare med eftersom jag absolut inte har tid nu. Det som ska göras är följande:

* Spika pärlspont i ett 25 kvadrat stort rum med snedtak.
* Lägga golv (Berg & Berg, limmad spont) på totalt ca 45 kvadrat.
* Montera en dörrkarm och dörr.
* Sätta sockel- och taklister på hela övervåningen, totalt 70 kvadrat.
* Sätta foder på två dörrar.
* Bygga smygar till två takfönstren samt foder på dessa.

Hur många timmars arbete verkar på ett ungefär rimligt för detta? Jag har fått en offert på 37,500 inklusive moms men med avräknat rotavdrag, dvs 60,000 plus moms, och eftersom huset är för nytt för att göra rotavdrag så är det 75,000 netto som gäller. Detta skulle, med snickarens timpris, motsvara runt 240 timmars arbete, vilket jag tycker låter vansinnigt mycket, men det kanske tar så lång tid? Priset inkluderar inget material.
 
Ericc
BobbyEwing skrev:
Vet att detta är ett tråkigt ämne, men jag behöver lite input här.

Jag har ett par saker kvar med min övervåning som behöver göras, vilket jag har tänkt ta hjälp av en snickare med eftersom jag absolut inte har tid nu. Det som ska göras är följande:

* Spika pärlspont i ett 25 kvadrat stort rum med snedtak.
* Lägga golv (Berg & Berg, limmad spont) på totalt ca 45 kvadrat.
* Montera en dörrkarm och dörr.
* Sätta sockel- och taklister på hela övervåningen, totalt 70 kvadrat.
* Sätta foder på två dörrar.
* Bygga smygar till två takfönstren samt foder på dessa.

Hur många timmars arbete verkar på ett ungefär rimligt för detta? Jag har fått en offert på 37,500 inklusive moms men med avräknat rotavdrag, dvs 60,000 plus moms, och eftersom huset är för nytt för att göra rotavdrag så är det 75,000 netto som gäller. Detta skulle, med snickarens timpris, motsvara runt 240 timmars arbete, vilket jag tycker låter vansinnigt mycket, men det kanske tar så lång tid? Priset inkluderar inget material.
Först och främst måste jag påpeka att jag är ur tjänst för idag dvs icke hantverkare utan konsument!!

Jag tycker du ska ta in 3-4 offerter till. Jag vet inte hur det ser ut men känns väldigt tilltaget.
Ännu mer skumt verkar det vara att en som tar 250 kr/tim exl.moms får fram detta fasta pris. Är det en flock som kommer?
Varningslampan lyser så ta in fler offerter.

130-140 timmar med strul är väl OK, MEN det är svårt utan ha sett projektet.
Då är man absolut max två stycken som utför arbetet också
Materialet finns väl på plats antar jag.
 
Du måste skoja.

Menar du att dom behöver 240 timmar för att göra detta!?

"* Spika pärlspont i ett 25 kvadrat stort rum med snedtak.
* Lägga golv (Berg & Berg, limmad spont) på totalt ca 45 kvadrat.
* Montera en dörrkarm och dörr.
* Sätta sockel- och taklister på hela övervåningen, totalt 70 kvadrat.
* Sätta foder på två dörrar.
* Bygga smygar till två takfönstren samt foder på dessa"
 
Jag tycker som sagt också det låter orimligt, jag hade trott kanske en vecka för två personer, maximalt två, men jag ville ändå bekräfta här att jag inte är helt uppe i det blå. Men de tycker visst att det ska ta sex veckor för två. Det spännande är att min granne betalade 160 tusen för att få hela övervåningen inredd exklusive badrum.
 
Ericc
BobbyEwing skrev:
Jag tycker som sagt också det låter orimligt, jag hade trott kanske en vecka för två personer, maximalt två, men jag ville ändå bekräfta här att jag inte är helt uppe i det blå. Men de tycker visst att det ska ta sex veckor för två. Det spännande är att min granne betalade 160 tusen för att få hela övervåningen inredd exklusive badrum.
Men tar dom då 250kr/tim exlusive moms?
 
Ja det stämmer. Det är en av de ökända firmorna som är svenskregistrerad men som använder arbetskraft från baltikum. Har dock fått goda referenser på dem, så det enda jag kan tänka mig att det är en avkräckningsoffert, dvs de vill inte egentligen ha jobbet. Alternativet är att de försöker köra en fuling och kompensera den låga timpengen med att dubbla arbetstiden.
 
Ta in offert från flera firmor.. måste väl vara det enda rätta.
 
BobbyEwing skrev:
Jag tycker som sagt också det låter orimligt, jag hade trott kanske en vecka för två personer, maximalt två, men jag ville ändå bekräfta här att jag inte är helt uppe i det blå. Men de tycker visst att det ska ta sex veckor för två. Det spännande är att min granne betalade 160 tusen för att få hela övervåningen inredd exklusive badrum.
Rätta mig om jag har fel men om de räknat 240tim så är ju det på en gubbe eller....
dvs 3veckor på två !
 
Mikael_L
Lite schablonmässigt brukar man anse att det ligger ca 10 snickartimmar / kvm i uppförande av hus, dvs allt jobb från att regla upp stommen, sätta alla skivor, lister, tak, golv, montera fönster och dörrar, sätta smygar och foder, utvändig panel osv osv.
Så det kan kanske vara en liten riktlinje.
Dom bör offerera avsevärt mindre än 10 timmar /kvm.
 
tomlan skrev:
Rätta mig om jag har fel men om de räknat 240tim så är ju det på en gubbe eller....
dvs 3veckor på två !
Sant, tänkte lite fel där. Ändå ganska mycket dock..
 
Somsagt.. enda sättet att veta om det är rimligt eller ej är att ta in pris från flera firmor och jämföra.
 
Håller med Rrrrr, fråga tillräckligt många så att du känner att du kan jämföra och se om priserna verkar rimliga. Har man tur så kanske man kan fråga någon som har lite koll som kan ge en fingervisning om vad som är rimligt så har man något att utgå från när man får ett pris på en offert.
 
Ska pärlsponten vara i taket? om ja, då klarar jag och min arbetskompis HELA "anbudet" på en vecka utan problem.
 
enSAM skrev:
Ska pärlsponten vara i taket? om ja, då klarar jag och min arbetskompis HELA "anbudet" på en vecka utan problem.
Ja det ska den vara och ja det var någonstans däromkring jag hade trott det skulle ta i tid baserat på hur lång tid jag skulle ha att göra själv. Utgår från att du och din kompis inte har lust att komma till Skåne och fixa det dock, så jag får ge mig på att ringa runt lite helt enkelt.
 
Överslagsräknade också och kom fram till två man en vecka om allt jävlas normalt mycket. Hade huset varit gammalt så hade dubbla tiden varit rimlig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.